Will is a skill #CrossFit

will is a skillSkills kun je leren. Je kunt er op oefenen. Je kunt elke keer opnieuw beginnen. En elke keer kan het makkelijker gaan. Oefening baart kunst. Zo iets.

Met motivatie en doorzettingsvermogen is dat precies hetzelfde. Ook dat is iets wat je kunt leren. Iets wat groeit door het vaker te doen.
Elke keer als je jezelf pusht, elke keer als je nèt dat laatste stukje door weet te zetten, vergroot je jouw doorzettingsvermogen. Elke keer als je door zet, zorg je er voor dat je de volgende keer verder kunt gaan. Hoewel het natuurlijk te maken heeft met je fysiek; hoeveel kracht heb je nog, hoeveel heb je deze week al getraind, hoe zwaar zijn de gewichten ten opzichte van jouw kunnen enz. Maar! De absolute WIL om door te gaan, om het af te maken, om tot het gaatje te trainen; is mentaal

En ook mentaal kun je jezelf sterken. En ook mentaal kun je niet helemaal fit zijn. Het kan voorkomen dat je een drukke week hebt gehad op je werk. Even niet zo goed geslapen. Even teleurgesteld in jezelf. Misschien loop je je in je hoofd alleen maar negatieve feedback te geven en geloof je dat. Wellicht zorgt de aanblik van anderen dat jij mentaal net niet het – ik ga maximaal en tot mijn lichaam protesteert- knopje kunt aanzetten.
En weet je wat? Dat is niet erg :-). Hoewel we best beseffen dat we soms even rustig aan moeten doen qua gewichten. Hoewel we een iets minder snelle tijd best kunnen relativeren, verlangen we vaak we van ons zelf dat we tot het gaatje gaan. Er zijn tig redenen waarom je het af en toe eens minder maximaal mag doen. Straf jezelf niet af met boze gedachten. Voel je niet minder dan de rest (die een WOD wel afmaakt o.i.d.). Nu overkomt jou het. En morgen een iemand van hen.

Zolang je je beseft dat je ook dit kunt trainen.
Ik merk het zelf altijd heel erg als ik terug kom van vakantie. Ik kan niet wachten om weer te trainen en dan ben ik bezig en dan geef ik toch -heul- gauw op. Ik vind al heel gauw dat het voor vandaag wel genoeg was en ik bemerk bij mezelf dat ik stop voordat m’n lichaam echt op is. Terwijl je weet dat als je nog heeeel even had doorgezet, je heus nog wel wat verder kon!
Pas na zo’n 5 keer trainen voel ik weer die drive en vastberadenheid om dooooor te gaan. En soms duurt het zelfs langer.

Vorige week voelde ik me mentaal sterk. Lichamelijk ook wel, maar minder dan in t koppie. Ik ging door terwijl ik dacht dat ik niet meer kon, ging door verzuurde spieren en verbaasde mezelf. Het zit allemaal tussen de oortjes fitties. Ook al denk je dat je armen moe zijn, ze kunnen heus nog een keer. Ook al denk je dat je jezelf echt niet nog één keer omhoog kunt pullupen, als iemand naast je staat en schreeuwt, dan kun je het wel. THATS WHERE THE MAGIC HAPPENS!

Niet alleen voor je spieren. Want inderdaad; dat laatste stukje daar haal je je winst. Juisttttt door het nog een keer te doen, terwijl je moe bent, word je sterker. Maar ook voor je koppie. Je zult merken; hoe vaker je doorzet terwijl je denkt dat je niet meer kunt, hoe vaker je jezelf verbaast dat je inderdaad toch nog een paar reps maken kan.

Stel je zelf deze week eens minder gewicht/reps/tijd gebonden doelen, maar probeer elke training MAXIMAAL te gaan. Probeer (welk gewicht je ook gebruikt) elke keer te doen alsof er een boze militair naast je staat te schreeuwen (of een strenge coach ;-)) (of een strenge Loesje! :P). Wees streng voor jezelf en MERK dat je elke dag net een beetje makkelijker tot dat laatste gaatje komt. Maar wees dan ook elke keer trots op het resultaat. Is dit de max* die je vandaag kunt? Dan is dat het. Dan is dat het beste wat je vandaag kon geven :-). Dan is dat genoeg.

*nog even ter noot: niet iedereen wil tot de max trainen. Niet iedereen wil uitgeput op de grond liggen wachten tot je weer op kunt staan. Dat is ook goed. Je hoeft je niet tot kotsens aan toe af te martelen. Als jouw doelen ergens anders liggen. Of als jouw doelen verder weg liggen. Ga tot de max die jijzelf als max instelt. Sport naar de doelen die je hebt. Is dat plezier maken? Well; smile on your face than! Is dat sterker worden? Verbeten gezicht, samengespleten oogjes plus een enkele vloek. En daarnaaaa die smile ;-). Is all up to you fitties. And its all good.

Plaats een reactie