wat er toe doet

ik wil me verliezen in vioolmuziek
en die dan doorboren met rauwe stemmen en de mooiste woorden uitspreken
met de kracht van een boze

terwijl het de nacht is
en de slaap die rondspookt in andere straten

en de mist in je hoofd is even wattig als de dauw over een weiland in de ochtend
maar nog mooier hangt het in het licht
nog fijner geeft het zicht op
die enkele dingen

die er toe doen

Advertenties

Mindful Analysis

mac notitie koffie

Velen van jullie hebben vast al gemerkt dat ik de opleiding Mindful Analysis (MA) heb gevolgd bij Mirjam Windrich, tot over mijn oren enthousiast was èn deze recent met succes heb afgerond. Maar wat is dat eigenlijk? Mindful Analysis?

Kort en snel gezegd, is het kortdurende online coaching; circa een week lang mail je dagelijks met de Mindful Analysist (MA) over dat wat jou op dat moment aan het hart gaat. Maar… waarom zou je dat doen? En hoe werkt dat dan?

Allereerst is coaching via internet in deze drukke tijd natuurlijk erg fijn; jij kunt aan de slag waar jij dat wilt. Daar waar jij je fijn en veilig voelt, aan de gang met dat wat jou bezighoudt. Dus ja, dat kan ook in je pyjamabroek. En nee, niemand die daar ook maar één oordeel aan verbindt. Bovendien hoef je niet in de regen heen en weer en zit je niet vast aan een bepaalde tijd. Jij kunt kiezen wanneer het voor jou die dag het best past.

Alles wat je nodig hebt voor een MA traject is een e-mailadres. En een beetje tijd.
Hoeveel tijd kost een traject dan ongeveer?
Een MA traject duurt een week, waarbij je dagelijks zelf in ieder geval één mail schrijft en één, soms twee mails van de MA ontvangt. Het mooie is dat jij precies zoveel tijd kunt nemen, als jij nodig hebt. Er is niemand die naar de klok kijkt om in de gaten te houden of het uur niet al bijna voorbij is. Het verschilt natuurlijk per persoon hoeveel tijd er besteed wordt aan het schrijven. De èèn gebruikt anderhalf uur, de ander is in twintig minuten klaar. Het is echter raadzaam om er wel wat tijd voor te reserveren en die week even geen andere extra dingen in te plannen. Maar je hoeft er ook geen vakantie voor op te nemen hoor, een MA traject is prima naast een gemiddelde baan te doen.

Naast het voordeel dat je kunt kiezen wanneer je wilt schrijven, waar je wilt schrijven en hoelang je wilt schrijven, is het erg prettig dat het altijd gaat waarover het moet gaan. Er is geen afleiding, geen interactie, geen (mis)interpretatie van non verbale communicatie en pas als jij alles hebt gezegd wat je wilt, volgt reactie. Op die manier wordt er altijd naar je hele verhaal gekeken en bepaal jij waarover je het wilt hebben. De MA volgt altijd wat jij inbrengt en maakt nooit een selectie. Het gaat er nooit om wat de MA het belangrijkst vindt, maar altijd om dat wat voor JOU het meest van belang is. Daar waar jij over schrijft, daar gaat het over.

En waar schrijf je dan over? Wanneer wil je in MA?
MA betreft hulpverlening voor uiteenlopende vragen en of problematiek. Zo is het bijvoorbeeld inzetbaar bij problemen in relationele zin; hoe kan het dat mijn relaties steeds stuk lopen? Of; hoe zorg ik ervoor dat ik een goede balans vind tussen werk en gezin? Ook kan het je helpen bij loopbaanvragen, wat past er nou eigenlijk echt bij mij? Misschien merk je dat je altijd aan dingen begint, maar deze nooit afmaakt.. hoe kan dat? En hoe zorg je ervoor dat je nu wèl eens door pakt? Of; waarom hou ik dieten nou nooit vol? Ook voor zwaardere problematiek, zoals angst of depressie, biedt MA verlichting en het geeft inzicht als je even niet meer weet welke kant je met je leven op moet. Groot of klein; jij schrijft over wat je dwars zit, wat voor stress zorgt, waar je naar verlangt of waar jij een oplossing voor wilt.

In een week tijd weet je waar je staat. Ook is het voor jou helemaal duidelijk waarom je daar staat. Hoe ben je daar terechtgekomen. Dit inzicht is dan niet alleen op deze situatie van toepassing, maar zorgt er ook voor dat jij jezelf begrijpt en snapt waarom jij tegen bepaalde dingen aanloopt. Dat wat je in MA voor deze situatie hebt geleerd, is daarom toepasbaar in veel gebieden van je leven. Daarom biedt MA niet alleen nu, maar ook later bij andere zaken hulp. Bovendien weet je wat je te doen staat om te komen waar je wilt zijn.

MA is namelijk niet gewoon zomaar wat heen en weer mailen. Het is schrijven volgens een methodiek die werkt. Een methodiek die voortkomt uit verschillende takken zoals het boeddhisme, de psychotherapie, de geestelijke verzorging, coaching, counseling en de filosofie. Schrijven zorgt, anders dan in een gesprek, voor een bepaald soort concentratie. Door het proces van schrijven wordt je ademhaling langzamer en word jij alerter voor dat wat zich aandient. Er ontstaat haast een meditatieve staat. Het schrijven zorgt ervoor dat jij precies dat vertelt, wat aandacht verdient. De Mindful Analyst werkt vanuit eenzelfde hoedanigheid; geconcentreerd en zonder oordeel wordt je tekst gelezen. Dit zorgt ervoor dat de MA de vragen kan stellen, die jij jezelf niet (meer) stellen kan. De volledige aandacht, de manier van vragen stellen en de dagelijkse interactie zorgt ervoor dat jij helder krijgt wat er speelt, waar dat vandaan komt en wanneer dat eenmaal duidelijk is, helpen de vragen jou om tot concrete stappen te komen èn deze uit te voeren. Het gaat altijd om jou en jouw specifieke verhaal. Het is geen kant en klaar plan, maar voor ieder en iedere vraag opnieuw uniek.

Fijn he? :). Ja. Dat vind ik nou ook. En natuurlijk ben ik ook zelf in MA geweest en heb ik zelf ondervonden wat het met je doet, wat het losmaakt en hoezeer het je kan helpen. Daarom kan ik niet wachten om dit ook aan anderen, aan jullie, te bieden.

Op dit moment wordt er druk gewerkt aan mijn website, zodat ik mijn diensten als MA zo snel mogelijk georganiseerd en duidelijk kan weergeven. Ben je nou heel nieuwsgierig geworden en is de website nog niet in de lucht? Je bent altijd welkom om via anneloessorgdrager@gmail.com informatie in te winnen of een traject te starten. Ik help je graag.

ZONDER OORDEEL LEVEN

Terwijl je zwijgend luistert naar je eigen gedachten die er om vechten om als eerste binnen te komen, neemt de lucht de eerste alweer mee. Hoe het vervliegt en in andere vorm zich weer aandient. Met geruis op de achtergrond en her en der een schrille gil. Hoe je bewust het ene boven het andere verkiest, maar je zelf dwingt zonder oordeel te kijken naar. En dat je je dan verwondert, nieuwsgierig bent naar de volgende stroom.

Gedachten komen en als je ze niet laat gaan, blijven ze. Je kunt verstrikt raken in wat zich in je gedachten aandient. Meestal hebben we helemaal niet door wat er voorbij gaat in dat hoofd van ons. Gelukkig maar, want we zijn er zo op gemaakt dat sommige gedachten of handelingen juist onbewust maar toch heel handig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het vastgrijpen van een kind wanneer het dreigt te vallen, of je handen uitsteken als jij het zelf betreft. Of sterker nog; soms kom je zonder dat je er erg in hebt aan op bestemming, terwijl je niet bewust bent afgeslagen of voor het stoplicht hebt gestaan.
Onze geest is het gewend met veel dingen tegelijkertijd bezig te zijn. Überhaupt bezig te zijn. Maar is onze geest dat van nature of hebben wij dat er van gemaakt? (meer…)

Liefde

liefde als medicijn

Een kusje op een zere knie. De knuffel van een gebroken hart. En zou bij griep daadwerkelijk de doperwtjes-met-worteltjes-en-appelmoes* werken, of is het de liefde waarmee een zieke wordt verzorgd die bijdraagt aan genezing of vermindering van pijn?

Als we onder andere Masaru Emoto moeten geloven, beïnvloedt de manier waarop we denken en spreken alles wat is. (meer…)

Groente in het kwadraat

Jaja. Ik at altijd al veel groente. Alleen heb ik reden nu nóg meer van dat groene goed te eten, dus pakte ik m’n smoothies maar weer op. Ik juice nog steeds naar hartelust, maar variatie stilt verlangens dus here we go!

100 gram spinazie
halve komkommer
halve courgette
1 granny smith appel
400ml melkkefir (je kunt ook geitenyoghurt gebruiken, of een ander zuivel alternatief als amandelmelk o.i.d.) of WATER!
1 eetlepel lijnzaad

(Dit zaad van de vlasplant bevat veel omega 3 en 6, vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, zink én kalium. Het heeft naast deze gezonde vetzuren en mineralen ook nog behoorlijk wat voordelen voor je darmen én je hormoonbalans! Daarover later meer :-). Probeer de zaadjes altijd zelf te malen, in plaats van de gebroken variant te kopen.. Om gebruik te maken van de goede stofjes in lijnzaad moet het vlies kapot gemaakt worden, maar na het malen van de zaden gaat de olie oxideren en wordt het ranzig. Dus zelf malen in een vijzel en direct consumeren is het beste).

JANG! Easy does it

IMG_6260

Natuurlijk kan je het ook gewoon drinken 😉 maar ik hou van lepelen.
Oh en! Ik gebruikte geitenmelk voor de bereiding van mijn kefir, nou is het zo dat dit al aardig vettig is. Gebruik je nou amandelmelk of water o.i.d. voeg dan nog even een halve avocado toe voor de goede vetjes en het niet omhoog schieten van je bloedsuikerspiegel :-). Enjoy!

Wauw.

Onlangs ben ik een nieuwe opleiding gestart; mindful analysis onder leiding van Mirjam Windrich, bij het Sonnevelt opleidingsinstituut.

Ooit was ik met mijn mooie zus bij een happinessdag waar we voor het eerst samen yoga deden, onze neusjes door alle fantastische boeken lieten gaan, genoten van lekkers en lekkere muziek én een lezing van Albert Sonnevelt bijwoonden. Ik weet dat ik nadien twijfelde om zijn boek te kopen… Ik wist dat ik het vroeg of laat wel doen zou, maar liet het.
Een poos liet ik het ook. Gewoon in het achterhoofd. Tot ik ergens op een punt kwam, waar ik meer zocht. Ergens zoek ik altijd uitdaging. Nieuws. Zoals Nietzsche zijn leven wilde leiden om tot denken te komen wilde ik ook ‘worden wie je bent’.  En uitvinden wie dat dan is, wil ik altijd ;-).

Iets nieuws dus.  (meer…)

Mijn hart

Is het een kwestie van opnieuw beginnen? Welke reden lag er ter grondslag aan de stilte? Kun je überhaupt opnieuw beginnen. Is het nog wel fair, te doen alsof? De volgende vraag bungelt al aan een zijden draadje, want wie bepaalt er eigenlijk wat kan, wat mag en wat moet? Als puntje bij paaltje komt zijn die vragen enkel door jou te beantwoorden, mits je ze zelf hebt opgesteld.

Het is mijn hart. Mijn hart dat terugroept naar het schrijven. Mijn hart dat even vol was van hetzelfde, het besef onderdrukkend dat vertrouwd niet altijd goed zal zijn. Even geloofde ik in alles wat ik mij had voorgesteld als ware ik. Maar ik is altijd aan verandering onderhevig, los van de vraag of het ik überhaupt wel bestaat. Dus vulde ik mijn hart (en de tijd) met nieuws en zo slaat het weer een slag in de rondte en trappelt het van ongeduld (jaja, geïnspireerd door Amerigo t lieve ding). Dolenthousiast over het schrijven, het geleid worden door de taal dat als vervoersmiddel jouw verhaal naar voren brengt. Nog net zo vol van gezond voer, groene dingen en iets met training, maar wellicht bleef vernieuwing her en der wat uit. Hoewel er eindeloos dingen geprobeerd zijn, doelen gesteld gehaald en bevraagd. Met het neusje op de feiten werden oude vermoedens benadrukt wat mij tot ervaringsdeskundige maakt. Wat mij tot deskundige laat worden. Opleidingen, doelen, meer rust meer observator dan deelnemer en al dat.

Voldoende stof tot schrijven. Mijn hart. <3.

 

Liefde

Check.. Prijs klinkt dichtbij. Is dichtbij. Maar mensen zijn mensen. Wij allemaal zijn mensen. Laten we leren. Ondanks dit gegruwel. Love comes first. Liefde overwint. Liefde wint en liefde start per persoon zo klein. Hoewel je denkt dat het niets uitmaakt, it does. Elk klein liefdadigdaadje zet aan tot een ander. Laat het groeien laat het niet alleen Parijs maar ook beirut of kenya of elders bereiken. Alles begint bij jezelf en we are all one. .

http://mic.com/articles/128551/terrorist-suicide-bombing-attack-on-beirut-lebanon-kills-43-and-injures-hundreds#.MApTDTBV5

http://www.bbc.com/news/world-africa-32169080

Pro- en prebiotica #bacteriën #Giulia_Enders #charme_van_je_darmen

bacterNegenennegentig procent van alle micro organismen zitten in onze darm (en nee, op andere plaatsen zitten er niet heel weinig, in de darmen zitten er gewoon heul veul!).
De meeste bacteriën zijn onschadelijk en zelfs nuttig. Er zitten er zon honderd biljoen in onze darm, waar ze tot 2 kilo wegen. En in 1 gram poep zitten meer bacteriën dan er mensen op aarde leven. (hahah wtf! echt?! WOEHOI!)

Ik las het boek De mooie voedselmachine, de charme van je darmen van Giulia Enders. Echt, ik zou willen dat ik na 1 keer lezen het hele boek uit mijn hoofd kende EN dat ik het in vogelvlucht aan jullie vertellen kon. (meer…)

Wants! #slowjuicer #spaarpot #juice #challenge

Oh jongens. Drool drool. Kwijl kwijl. Bizar duur, maar men! Sparen ga ik. Op dit moment zit ik in een hippe tent in Amsterdam wat te typen. Om me heen te kijken. En juices te drinken (en ja hoor ook heel lekker te eten natuurlijk ^^ zoals jullie me kennen!). De afgelopen paar dagen ben ik weer meer aan het juicen (wat ik juicen noem met mijn sapcentrifuge) en de groene smoothies gaan alweer mee voor onderweg. Even minderde ik die smoothies, maar sapjes maak ik toch nog wel regelmatig. Ik weet dat het goed voor me is, ik voel de vitamientjes door mn lijf spartelen en mn darmen zijn blij ;-). Bovendien is het heer-lijk en ook vriendlief doe ik er een plezier mee =).

Komkommer, spinazie (ja doet mn centrifuge ook! nieuwe ontdekking! woehoe!) courgette, peer, kiwi en limoen is mijn nieuwe favoriet. Groener wordt ie niet! ;-).

De laatste tijd heb ik wat anders gegeten en mijn darmflora werd de dupe. Omdat ik weet dat mijn darmen eigenlijk mijn gezondheid bepalen en een blije darm een blije Loes geeft, nam ik maatregelen. En inmiddels brengt het leven mij steeds naar hippe juice barretjes en raak ik weer overenthousiast voor al die fijne sapjes. Dus googlede ik rond. En zag ik deze mooie Omega juicer. Ik heb hem nooit geprobeerd, iemand hier toevallig wel? =) Hij lijkt me fijn. Notenpasta’s maken, groente purees of melk opkloppen…. MMMM! komt u maar! Ik denk dat ik een spaarpotje ‘juicer’ ontwerp en aan de spaar sla.

Maar allerleerst sla ik aan de juice. Drie week lang elke dag een sappie. Lijkt me leuk. Lijkt me lekker. Lijkt me fijn. =).