MENSCH! Durf te spelen =) #dekennisvannu

Op een vrije middag bedacht ik mij; hoe kan het eigenlijk dat sommige mensen zich vervelen? Dat je niet weet wat je moet gaan doen. Oke, eerlijk? Misschien heb ik er ook wel eens ‘last’ van. Maar dat is meer als ik iets met zijn twee wil gaan doen. Als ik alleen ben, vermaak ik mij opperbest.

Boekjes lezen, muziekjes opzetten, duizenddansjes doen, playbacken met de stofzuiger, boekjes lezen, voor je uit staren en zien hoe een koe een haas vangt (grapje, dat zie ik nooit maar ik bedoel.. uhhh lang verwonderd kijken naar niets? :P), mooie woorden achter elkaar plakken, of papiertjes verfrommelen in de prullenbak, plannen maken, katjes knuffen, een toneelspel van of met de wolken, handstandpushups oefenen, foto’s uitzoeken, nieuwe recepten proberen, ETEN hahaha die staat heus wel eerder in de rij ;-), zonnestralen in je hoofd en in je hart, met een paraplu door de stad banjeren en de hele wereld toelachen (ook al lacht die me uit), songteksten uitpluizen, schoonmaken, in bad gaan…. Oh ja mensen.. vrije tijd ik uhhhhhh weet er wel raad mee =).

Natuurlijk laat ik mij enkel en alleen zo beglimlacht door deze tijd rollen doordat ik ook voldoende tijd wel volgepland heb. Iets met werk en sport en afspraken en verplichtingen. Which is a good thing peeps. Wees blij met alles wat je moet.

Ik kijk ook graag docu’s met leuke feitjes, weetjes of vol inspirerende mensen. Zo leerde ik een boel en zo prikkelde ik nieuwsgierigheid.

Maar leren enzo, allemaal belangrijk, weet je wat er ook belangrijk is? Spelen! Jawel! Lees en (huiver) ga los!

De evolutie heeft activiteiten die belangrijk zijn voor onze ontwikkeling, plezierig gemaakt. Bij dergelijke dingen maakt ons lijf (brein) stofjes aan die een rol spelen bij positieve emoties. Eten kan deze stofjes losmaken, net als seks. En spelen dus ook.

Wanneer je speelt worden er endorfines aangemaakt, plus lichaamseigen stoffen die op cannabis lijken en ook dopamine. Deze eerste twee stofjes zorgen er voor dat je plezier hebt en de dopamine zorgt er voor dat je gemotiveerd wordt om door te blijven spelen.
Naja, dat we vooral goed moeten eten en ons moeten voortplanten klinkt logisch in het evolutie oogpunt. Maaruh, waarom moeten we spelen?

Want nop, niet alleen kinderen moeten spelen, ook voor volwassenen blijkt het heel goed om lekker rond te dollen!

Voor kids dient spelen verschillende doelen;
– je leert hoe je je moet gedragen in een groep (delen, wachten, geven, sociale vaardigheden)
– door speelgedrag kun je aftasten hoe iemand in een groep staat
– het is goed voor de motorische ontwikkeling
– het is goed voor de intellectuele creativiteit
– kinderen kunnen hun emoties oplossen door te spelen

Peter Gray (Amerikaans ontwikkelingspsycholoog) stelt dat spelen van cruciaal belang is voor een goede ontwikkeling; om als volwassene goed te functioneren, moet je als kind veel gespeeld hebben. Gray geeft aan dat de afgelopen jaren een enorme afname te zien is in de mogelijkheid die kinderen krijgen om vrij te spelen. Dit houdt in dat kinderen minder in de mogelijkheid zijn met andere kinderen te spelen, zonder volwassen inmeng. Daarentegen is er te zien dat er depressiviteit van kinderen ENORM is toegenomen (in Amerika is er sprake van 8x meer depressiviteit onder kinderen dan in 1950! Net als angststoornissen en zelfmoord…). Dit correleert met de mate van vrij spelen. Let wel; een correlatie geeft geen oorzakelijk verband aan. Maar, zo zegt Gray; er is wel degelijk reden aan te nemen dat hier een oorzaak- gevolg gaande is.

Aan speelgedrag van kleuters kun je dan bijvoorbeeld ook aflezen of zij zich goed voelen en of zich juist ontwikkelen. Nou hoef je niet bij het eerste gekke spelgedrag (wat is gek he..) in te grijpen, maar extra alertheid kan geen kwaad. Op dit moment wordt er op de kleuterschool van kleuters al ongelooflijk veel gevraagd.. op die manier blijft er minder tijd over om te spelen terwijl kleuters juist daarin zoveel lessen leren.

Professor neurobiologie Louk Vanderschuren (universiteit Utrecht) deed onderzoek naar het effect van spelen en niet spelen bij ratten. De ene groep ratten kon vrijuit spelen en de andere groep kon soortgenoten wel zien, maar niet met hen spelen.
De niet spelende ratten bleken later hun gedrag niet te kunnen aanpassen, wanneer een regel van een bepaalde taak verandert. Naast dit niet kunnen aanpassen werd er agressief gedrag en een verandering in de hersenen gezien. Deze verandering trad op in de frontaalschors; dat deel van de hersenen dat belangrijk is voor bepaalde ingewikkelde functies zoals het regelen van aandacht, plannen en kiezen/aanpassen van gedrag. Bij ratten die veel spelen bleef de frontaalkwab in ontwikkeling, bij ratten die niet konden spelen was deze frontaalkwab veel minder actief.

Spelen is dus een serieuze zaak en een speeltekort is terug te zien in het brein. Enigszins zorgwekkend vind ik het dat uit onderzoek naar voren kwam dat ratten die Ritalin kregen toegediend wel beginnen met spelen, maar deze interactie niet afmaken. Het kan zijn dat kinderen die Ritalin gebruiken meer gefocust zijn op de spelregels (dan zij zonder Ritalin zouden zijn) en dus op die manier meer plezierige speelkameraadjes zijn. Maar het is ook mogelijk dat zij dus geremd worden in hun speelgedrag en niet meedoen aan het wilde geravot wat nou net zo belangrijk blijkt.

Aan alle ouders: gooi dat kind naar de opvang; spelen zal het! (of poep er zelf wat extra speelkameraadjes uit ;-)).

Daar leren ze dan onder andere ook hoe ze zich moeten gedragen. Wij volwassenen weten dat (als het goed is ;-)) al. Toch is het ook voor volwassenen goed om te spelen. Zo zijn we meer ontspannen, kunnen we beter met stress omgaan, het gaat verveling tegen en bovendien blijkt academisch succes positief gecorreleerd met spelen.

We hebben baat bij spelen.

Nou hoeven wij geen zandkasteeltjes te bouwen met emmertjes of te doen alsof we de mevrouw van de televisie zijn (nu heb je wel een mooi excuus voor dat kasteel op het strand, of het ingraven van je vriend xD) (oh en ik plaats hier mijn stofzuig playback activiteiten!). Nee hoor, wij kunnen spelen integreren in ons dagelijks leven. Speel eens woordspelletjes in je dagelijkse communicatie, dol met je vrienden, haal een grap uit, organiseer ouderwetse (bord)spelavonden (je hoeft dus niet eens een speels figuur te zijn), doe iets onverwachts of zie alles als een uitdaging (in plaats van problemen). Het blijkt bovendien dat hoe meer spelletjes je speelt met je partner, des te meer je tevreden bent over je relatie en hoe hoger de kwaliteit van deze relatie is. En: mensen die erg speels zijn, zijn aantrekkelijker voor een partner. Ik zeg; in te vullen naar eigen idee! xD.

Speelsheid zorgt er dus voor dat er fijne stofjes in je lijf dartelen. Een onderzoek toonde aan dat spelen je pijngrens verhoogt:

Twee groepen mensen werd gevraagd hun hand in een bak ijs te steken, er werd gemeten hoe lang zij dit vol konden houden (en het waren geen Wim Hofjes ;-)). Hierna ging groep 1 een half uur een leuk potje bowlen en groep 2 maakte een half uur lang rekensommen. Nadien werd opnieuw gemeten hoe lang zij hun hand in een bak met ijs konden houden.
De bowlers hielden het gemiddeld 67 seconden langer vol dan voor het spel. De rekenaars verlengden hun tijd echter maar met 1,5 seconde! Spelen zorgt voor endorfines à je houdt het langer vol.

Spelen is voor grote mensen dus ook een soort drugs. Één van de redenen waarom sporten bijvoorbeeld zo fijn en verslavend is.

Al deze fijne wijsheid (wie wil dat nou niet?!) bedacht ik natuurlijk niet zelf en helaas die onderzoeken zijn ook niet van mijn hand. Mijn nieuwste ontdekking; http://www.dekennisvannu.nl gaf me de informatie en daar zag ik de aflevering ‘Spelen is van levensbelang’. Daar worden bronnen en namen genoemd, zodat jullie zelf de betrouwbaarheid kunnen inschatten.

Er is ook een vragenlijst ontwikkeld om je level van speelsheid te checken. Ik vulde hem in, maar vond deze dan weer redelijk gevoelig.. Ik wist in ieder geval precies wat ik moest invullen om er als heel playful uit te komen ;-).

In welke mate ik speels ben, vind ik minder belangrijk dan de praktische dingen die ik hier uit haalde. Spelen is universeel; kinderen, dieren, mensen in alle soorten en maten en in alle combinaties spelen. Spelen = lekker en cruciaal voor onze ontwikkeling. Hoe vrijer en spontaner hoe beter. Lets play!

Geef een reactie

