Slaapgebrek?

Hoeveel slaap heb jij nodig? Slaap je makkelijk of val je soms gewoonweg nietttt in slaap? Kun je zelf verklaringen vinden waarom dit dan gebeurt?

Zelf kamp ik soms met slaapproblemen. Dat dit niet altijd is, geeft voor mij al genoeg aan dat dit gerelateerd is aan bepaalde omstandigheden.

Ik heb het te druk, ik maak me te druk, ik pieker te veel, ik wil te veel,  ik wil te graag slapen, ik kijk te veel teevee, iets met een mobieltje 😉 of de timing van sport en voeding verkeerd.

ONDERZOEK DIE SITUATIES.

Schrijf elke avond vanuit bed kort op wat er mogelijk voor zou kunnen zorgen dat je nu niet in slaap valt. Gewoon even met potlood op papier, steekwoorden. Denk er verder niet over na, maar pak na zo ongeveer 15 keer je blaadje er eens bij en kijk of er overeenkomstige woorden te vinden zijn. Geef ze per categorie een kleurtje. En doe er mee wat je wilt ;-). Hahah nee, de kleurtjes vertellen je vaak voldoende. Soms is het geen verrassing, maar vaak wordt er toch meer duidelijk. Soms zijn er verschillende categorieën in te delen. Voor mij zag het er eens zo uit; (ennuh, zonder kleurtjes kan het dus ook ;-)).

20140526-154037.jpg

Als je het niet helemaal kunt lezen, er op klikken geeft vergroting en duidelijk beeld. Als dat nog niet lukt hier de samenvatting. Voor mij gelden zorgen voor morgen of frustraties/teleurstellingen van vandaag als grootste boosdoeners. Eigenlijk jammer. Want morgen moet nog komen en alles van vandaag is niet meer te veranderen. Grappig dat je je nachtrust laat verstoren door iets waar je (nog) geen invloed (meer) op hebt.

Heb je nou voor je zelf duidelijk wat het meest voor nachtgebraak zorgt; kies deze categorie (of 2) en schrijf deze uit. Wat is het precies en wat zijn mogelijke oplossingen?

-Voor omgevingsfactoren zijn er oordopjes (neus dichtknijpen tot de mond opent werkt ook).
-Voor volle buikjes of stuiterende afterburns pas je je schema aan.
-Schrijf frustraties van vandaag op voor dat je naar je slaapkamer gaat. Sta stil bij wat er mis ging en schrijf op hoe je dit een volgende keer kunt voorkomen. Besteed er niet meer dan 15 minuten aan.
-Zorgen voor morgen kun je ook op die manier tackelen; waar zie je tegenop? Waarom? Wat is het ergste dat er kan gebeuren? En wat zou dat betekenen? Zijn er dingen die je nu al hebt gedaan om er voor te zorgen dat het morgen gaat zoals je wilt? (zie je wel; je bent best voorbereid.) Zijn er dingen die je morgen kunt doen om er voor te zorgen dat alles in goede banen verloopt? Schrijf ze heel kort op en kijk er morgen vroeg nog even naar. En, lets do it dan he! Komt alles goed.
-Zijn het emotionele problemen, zorgen of verdriet? Ook hier helpt het je om even van je af te schrijven. Dompel je zelf niet helemaal onder in het verdriet dat je voelt vlak voordat je gaat slapen. Het best is om hier een uur voordat je naar bed wilt gaan, bij stil te staan. Voel even heel goed wat er in je speelt; verdriet? Boosheid? Eenzaamheid? Wat voel je. Weet je waarom je dat voelt? Gun jezelf ook even dit gevoel. Verdrietig zijn mag. Zeker om de reden die jij opschreef. Jij voelt dit zo. Dus zo is het. Neem 5 minuten om dit gevoel te ervaren.
Vraag je daarna af of het reëel is, dit gevoel. Er zijn verdrietjes die je kunt relativeren. Maar er zijn ook zorgen die groter zijn dan een ‘alles komt goed’. Wees reëel. Niet alles hoeft vanavond opgelost, maar als er dingen zijn die je kunt doen om iets te veranderen; schrijf deze dan op. Zijn deze er niet of niet direct, dan niet :). We hebben onszelf aangepraat dat alles goed moet zijn. Beseffen dat dit niet hoeft geeft soms al verlichting. Niemand is altijd gelukkig enthousiast verliefd gemotiveerd of blij.
En dan? Dan klaar. Streep er onder en je favoriete muziek. Je favoriete boek, film, eten (behalve als je daar wakker van ligt ;-)), of knuffel. Kun je niets bedenken? Schrijf dan 5 minuten over het fijnste moment dat je nu te binnen schiet. En pas dan, naar bed :).
-En voor fijne dingen is er koffie. (yep; fijne dingen gaan voor slaap ^^)

Vaak weet je zelf wel wat er steekt zo aan het begin van de nacht. Wees eerlijk naar je zelf. En doe wat goed voor je is.
–> SLAAP LEKKER! 🙂
Zijn er dingen die jij doet om je nachtrust te verbeteren? 🙂

Advertenties

One comment

  1. Als je ergens nog te veel met je hoofd mee bezig bent ’s avonds, dan kan je ipv van het van je af te schrijven (wat vaak in de verlichting zitten betekent; iets met melatonine enzo :P) ook een flinke wandeling gaan maken, bij mij wel minstens een uur, tot je gedachten tot rust zijn gekomen. Tenzij je een beslissing moet maken, dan is op papier zetten juist handiger; lees: overzicht, forceert langzamer denken. Al is hier aan vooraf gaand een wandeling nog steeds lekker, als brainstorm momentje. Zodat je als je er voor gaat zitten niet sneller denkt dan je kan schrijven 😛

    Zorg dat je, op je kleding na (fijne joggingbroek + sweater), al helemaal bed-klaar bent en direct face-plant op bed kan wanneer je thuis komt; of je moet een zeer routinematig en ontspannen avondritueel hebben. Je kan denken ‘ik heb helemaal geen tijd om zo lang te gaan wandelen, ik wil nu naar bed!’ (lees: slapen) en toch maar onder de dekens kruipt, om vervolgens het eerste uur (met toenemende frustratie) klaar wakker naar het plafond te liggen staren.. was ik toch liever die wandeling gaan maken. Werkt ook positief bij wakker liggen na te laat nog nuttigen van koolhydraat-rijk voedsel e.d. 😉

    Ik zeg, tijd om vanaf nu (paar avonden per week) een avondwandeling aan je routine toe te voegen 🙂 Geen slaapproblemen, wel een partner? Samen wandeling maken is mooi moment om bij te kletsen na drukke dag(en) en/of elkaar beter te (blijven) leren kennen. Gesprek krijgt makkelijker diepgang bij het voor je uit praten ipv tête-à-tête, helemaal als het donker is en doordat er geen afleiding is.

    Oh, en regen is geen excuus! Je hoeft na wandeling toch nergens meer heen 😉 En met stevig doorstappen is de kou meestal ook geen probleem; algehele activatie van lichaam = warmte generatie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s