Gezondnu #blog

Waarom ga je ze niet achterna? Juist ja. Dromen.
Iets met een schrijfmeisje. Ik ben met liefde psycholoog behandelaar van al mn lieve (en ja zelfs van mn minder lieve ;-)) kiddo’s. Ik beleef enorm veel plezier aan die kleintjes. Aan het aanleren van strategieën, aan het zien van de vooruitgang, aan het donderjagen en de meest loze opmerkingen en achterdedeurverstoppertjes. Ik word intens blij van gesterkt zelfvertrouwen en een oprecht dankjewel gegoten in zelfgemaakte cakejes, tekeningen, slingers en versiersels. Ik kan klagen over tijdsdruk, maar de uitdaging ligt er ook. Ik hou van de protocollen en als dit dan dat. Collega’s maken mijn dag en op de fiets van huis naar je werk is meer dan fijn. Wetenschappelijke onderbouwing en onderzoeken vind ik tof. Ik nerd word blij daarvan. Daarnaast dank ik mijn vaste contract dezer laatste rumoerige transitie dagen tot de max. Oftewel; ik ben eigenlijk best op mn plekkie daar. Bij het RID.

En toch.
Zou ik schrijfmeisje willen zijn. In een grote bult aan informatie duiken en er dan een stuk van maken. Via tekst mensen aanzetten tot denken. Niets voorschotelen. De waarheid heb ik echt niet in pacht. Maar.. er voor zorgen dat JIJ net twee keer nadenkt voordat je iets doet. Jou BEWUST maken. Van alles. Van hier en nu.

Vroeger wilde ik naar Afrika. Schooltjes bouwen. Les geven. Muren verven. Waterputten slaan. Voedsel verdelen. Dansen? Of ik gaf dit goede doel van alles. En ook het andere droeg ik een warm hart toe (niet zo veel geld hoor, ach wat schonk ik nou). Maar het liefst nam ik de hele wereld op mijn schouders en vertelde ik iedereen dat het wel goed kwam. Wereldverbeteraartje.

Tot ik merkte dat dat niet werkte. Dat ik wel daar in de hitte kon gaan zitten bouwen. Maar dat ik het lef niet had. Eerlijk waar. Iets met vrienden, familie, liefjes, idealen en tot mijn grote schrik een uitzichtloze blik. Nee, ik besefte me; ik kan de wereld niet redden. Niet zo. **

Jullie weten gelukkig dat ik mijn grootste plannen verkleind heb, maar daarmee juist een groter bereik denk te hebben. Ik maak zo veel mogelijk mensen blij. En gelukkig. En dankbaar. Want blije mensen, zijn blij. En goed voor elkaar. En goedheid werkt aanstekelijk. En als zij dan weer mensen aansteken. En zij weer. En dan. Juist. Let love rule. Ik noem mezelf wel eens een hippie. And I like.

Ik vind het niet fijn als vriendinnen verdriet hebben. Ik vind het wel fijn als ik er dan kan zijn. Ik vind het niet fijn als omaatjes niet meer kunnen bukken om hun gevallen sinaasappels te rapen. Wel als ze lacht wanneer ik ze in de mand der rollator plaats. Ik vind het niet fijn om hard te zeggen waar het op staat, wel als dat iets losmaakt en er actie wordt ondernomen.

En stiekem zou ik via schrijfsels een heel groot publiek net wat blijer maken. Net wat vaker laten stilstaan bij kleine mooie dingen. Net eventjes bewust kunnen laten maken van de dingen die de waan van alledag soms verjaagt. Het liefst heel veel nuttige informatie, die je toe kunt passen en waar je echt wat aan hebt. Maar ook heel veel ‘ah dat wist mijn papa altijd’ weetjes. En ik zou zo graag iedereen die dat net niet helemaal voelt, overtuigen van hun eigen kracht. Van alles. Iedereen hun eigen. Voor niemand zijn de ‘fijne kleine dingetjes’ gelijk. Maar wat is het dat jij nodig hebt. Ik zou willen bijdragen aan dat jij dat ontdekt. Misschien zou ik ook wel e-coach willen zijn. Of toch gewoon psycholoog ;-). Maar teksten. Mooie zinnen. Formuleringen. Misschien zou ik boeken willen schrijven. Misschien zou ik spreker willen zijn. Te grote dromen? Nop. Maar allereerst moet ik ze eerst maar eens erkennen ;-). Dit zijn bekentenissen. Reken me er niet op af.

Maar. Laten we beginnen dan. Ga ze dan maar achterna. Vertel. Deel. Doe. En daarom greep ik kansen die anderen (Terry ik dank je!) me toegooiden. En ja, misschien (natuurlijk) is het helemaal niet groots. Misschien komt er verder niets van. Maar laat me je dan in ieder geval de komende 8 week ook op http://www.gezondnu.nl dingen vertellen. Alles wat te maken heeft met gezondheid, voeding of psyche. Moet lukken denk ik toch?

Lees vandaag mijn eerste blog daar online.

Schermafbeelding 2014-11-11 om 21.33.50

**. Ik heb enorme bewondering voor de mensen die dat wel doen. Voor de mensen die hun leven in het teken van anderen stellen. Voor mensen die hun eigen veiligheid op het spel zetten. Of hun eigen gezondheid ter redding van die van anderen. Voor de vrouw die in een gek aziatisch land ziekig druk en gestresst zit te zijn, puur en enkel omdat haar hart anders niet kloppen kan. Omdat ze ook in Zuid-Afrika zou kunnen zitten. Iets met knuffelberen, maar vooral met de pretoogjes die ze zo graag weer tevoorschijn zou toveren. Wauw, wat een bewondering voor allen als haar. En wat een dankbaarheid dat zij bestaan. Zij die situaties nooit uitzichtloos inschatten. Zij met hoop, die zich onderscheiden door hun actie. <3.

One comment

  1. Lief Zonneloesje, jij hebt zoveel te geven en de wil om te delen. Op deze blog doe je dat al, meer dan dat…..je hebt misschien geen idee wat je raakt bij de mensen, maar ik weet vanuit mijn wereldje, dat je energie geeft..whoopwhooptralalalalala…
    Ik mag mij een gezegend mens noemen, ik prijs mij gelukkig op het moment dat mijn ogen zich openen in de vroege morgen en de ogen zich weer sluiten aan het eind van de dag.
    Als je de wereld wat wilt bieden, dan kan dat, volgens mij, alleen als je eigen basis stabiel en voedzaam en zonder medelijden maar met mededogen is, pas dan kun je de wereld betreden en de mensen (aan)raken..
    Dat kun jij Zonneloesje…daarvoor hoef je niet naar Afrika af te reizen..en voel je dat je dit toch eigenlijk diepdie in je Hart wel graag zou willen doen, doe dat dan, wat voor zekerheden denk je los te moeten laten? Er zijn geen zekerheden….Volg je Hart en Leef je Droom……Dikke warme Hartekunuffel voor jou van mij…..

Geef een reactie

