Toetje #JAM #chocola #homemade #Bovenjan

Laatst at ik met de knapste man (witte overhemden staan hem goed) bij Bovenjan in Groningen.

Meneer Date had mij later verwacht, waardoor ik aan de bar eerst van een muntthee genoot. Inclusief kannetje. Je weet wel. Thee drinken is leuk. De sfeer is er fijn, alsof je in je een grote huiskamer zit. Mooie balken aan het plafond, alle stoelen zijn anders en ook de lampen zijn bij elkaar geraapt. Ik moet zeggen dat we best een tijdje moesten wachten, maar gezelschap maakt alles goed. En de menukaart ook.

KIEZEN! Haha. Ik kwam hier al eerder (en eerder) en ik herinnerde me een heerlijke Tajine. Maar ook een boerderijkipje of een lekker stukje vis. Een burger. OF. OF. Of :P. MMMM. Een indische kippensoep (garam massala) werd vooraf en ik bezweek toch weer voor de tajine (ik wil die eigenlijk ook! waarom heb ik die eigenlijk niet?!). Groenten, kikker erwten, Marokkaanse kruiden en quinoa. Oh de soep! de soep! Had ik al verteld dat die heerlijk was? Absoluut een aanrader en eens wat anders dan mosterd/tomaat of iets van dat. De borden zijn prachtig en ik nam mijn hapjes klein. Ook over de tajine deed ik zo lang mogelijk en net toen ik bedacht had dat ik geen toetje behoefte 😉 kreeg ik een desert in het oog: chocolade mouse van avocado banaan pure chocola en agavesiroop. Ja hallo?! Geen toetje zei ik toch? Jammer. Heel jammer.

Maar dit schaaltje lepelde ik nog langzamer uit dan gang 1 en 2. (Sorry lief ;-)). Heer-lijk. Zelfs hij vond het een succes;

“Dus dit kun jij ook maken?! Waarom doe je dat dan nooit?!

Uh. Dat doe ik wel.

HUH?

JA. Echt :-).

Maar gauw nog es voor jou dan oke? Oke.”

Zo het geschiede.
Een jaar ouder worden (en wijzer en leuker en verstandiger en fitter en sterker en grappiger en inspirerender en zei ik al wijzer?) (en OUDERRR) bood zich als gelegenheid. Dat dat een dag later al was maakt niet uit toch? Vond ik niet.

Wat ik gebruikte voor 2 schaaltjes:
2 vrij rijpe avocados (markt = aanrader)
1 banaan
1,5 eetlepel rauwe cacao
1 eetlepel honing EN HERE IT IS (secret ingredient: honing met munt smaak! echt! Het bestaat!)
scheut kokosmelk
eetlepel chiazaden

Eventueel (voor de saus)
1 cup bevroren rode vruchten
kleine eetlepel arrow root

TO DO

mix alles in een hakkertje (of keukenmachine, blender kan ook maar dan moet je vaak even stoppen om te roeren) en zet het zonder allll te veel proeven (als je wilt dat er wat overblijft) in de koelkast. Natuurlijk wel een lepeltje proeven! Beetje meer cacao? Meer honing? Minder banaan? (dat kan natuurlijk niet xD maar de rest toevoegen kan dan wel).  Dus dat. 4 minuten werk. Doe je het in een mooi schaaltje, dan duurt het iets langer omdat je de randjes schoon houdt he. Je snapt em. Afvegen mag ook ;-).
In een steelpannetje warmde ik  wat bevroren rode vruchten tot een glad papje en voegde wat arrow root toe (eerst in koud water opgelost) en roerde het tot een heeerlijk smeuige saus. Af laten koelen en pas bij serveren op de chocolademouse scheppen.

“iets zachter dan die van gister maar MMMMMMMMMM”

Fijne verjaardag lief. Op nog heel veel samen genieten. Toetjes. Avondjes. Op gezondheid. Op samen heel lang fit en blij. Op samen heel lang samen. <3.

verjaardag mike

Geef een reactie

