Weggeweest, maar terug met een meesterlijk recept #enzomakkelijk

IMG_9525Niet de beste foto. Wel het lekkerste recept van de afgelopen tijd. #easypeasy En SNEL as hell.

Men kope een tonijnsteak op de markt. Lekker vers, donkerrood van kleur, effen van structuur. Deze haal je een half uur voor je kookpraktijken uit de koelkast zodat je hem op kamertemperatuur bakt. Tonijn wil je namelijk van buiten dichtschroeien, maar van binnen rauw houden. Als de vis nog koud is schroeit dat wat minder goed en krijg je toch een doorbakken visje.  Er zijn mensen de tonijn na het aanbakken direct in ijswater leggen om het garingsproces te stoppen. Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ik kan het me wel voorstellen. Alhoewel ik dan een nat plakje tuna voor me zie… (tips ervaring anyone?)

Alhoewel. Dat hoeft ook niet. Want. Dit is lekker genoeg. Zo niet verrukkelijk. Van te voren maakte ik een simpele salade klaar; rucola, avocado, paprika, blauwe druiven, komkommer en wat geitenkaas. Kruidjes naar keuze (ik gebruikte simpel wat peper zout citroensap en olijfolie). Deze zette ik in de koelkast zodat de smaakjes lekker mengen, alles lekker koud is ennnn ik al mijn handjes vrij had voor de tuna baby!! =D

Eerlijk? Ik maakte eerst ravioli gevuld met tomaat en schapenkaas ^^. Die kocht ik kant en klaar op de markt. Het deed ons ZO denken aan onze Sardijnse avonden dat we het niet konden weerstaan…. Ik kookte deze 3 minuutjes kort, serveerde dit voorgerechtje (+-60/65 gram pp) met wat spinazie en zongedroogde tomaatjes. Simpelheid. HEERLIJK! (Argh.. nou wil ik dat natuurlijk vaker ;-), terwijl ik pasta best een beetje mijd natuurlijk ;-)). NOU EN! Liefde voor herbeleving van Italiaanse avonden.

Oke, dat kost dus 4 minuten. En ja. Ik sneed de raviolis door midden. Ik kauwde voorzichtig en proefde intens. En toch is het zo op ;-).
Ik maakte een mengsel van pistache nootjes, sesam zaadjes en hazelnootjes. Dit hakte mijn molentje tot wat grove korrels en dit bakte ik even in een koekenpannetje tot een krokant korstje. Ik koos er bewust voor de tonijn hier niet mee in te smeren, omdat ik mijn tonijn liefst perfect bakte ^^. (en aangebrande sesamzaadjes wilde voorkomen).

DUS!

Salade op de borden en … Tonijn in de pan. Ik verwarmde de pan eerst flink met wat kokosolie. Eenmaal heet genoeg leg je de vis er in en hou je een spatel paraat. Direct wat draaien en dicht schroeien die handel. Kost echt maar 2 minuutjes beider kanten ongeveer. Daarna haal je de vis door je krokant gebakken pistache/sesam/hazelnoot mengsel en schep je de res er boven op ;-). Laat uw mes zachtjes vallen en de tonijn splijt al in twee….. MMMMM. #winner.

In een paar minuten een diner dat deed denken aan lange zwoele zomeravonden, luxe gerechten en een glimlach. Het toetje ontbrak, maar als ik ontdek hoe ik dat net zo lekker maak als daar mag ik mijn sport activiteiten nog wel een tandje hoger gooien ;-). Hihi.

Eetsmakelijk! 🙂

Geef een reactie

