Zelf gemaakte pastasaus

Ik haal op maandag vaak boodschappen voor de week. Of nouja… Donderdag middag ben ik vrij en dan sla ik vaak voor donderdag en vrijdag in. Voor drie en halve dag bevoorraad ik dus maandag.

Gunstig voor je gezondheid; je loopt niet met honger door de supermarkt en je hoeft maar 1x al die ronkende lekkernijen te weerstaan.
Gunstig voor je
portemonnee; elke x dat je in de supermarkt loopt, loop je de kans iets mee te nemen wat toch niet op je lijstje* staat. Al die kleine dingetjes tikken aan. En zijn eigenlijk overbodig. Als het er niet is, is het er niet. Tevens goed voor punt 1…

* lijstje! Ja! Ik maak een lijstje! Ik bedenk van te voren drie avond gerechten en drie lunches… Dit kan k door de dagen heen wel wisselen, maar zo haal ik genoeg in huis en weet ik precies wat ik nodig heb.
Bovendien haal ik altijd nog wat extra groenten, eieren en basis dingen in huis. Ik heb bijvoorbeeld altijd groene appels, nootjes, havermout, zoete aardappel en bv. kokosmelk in huis. Dit koop ik gewoon in bulk voorraad en wanneer deze op is, vul ik het aan.

Vroeger vond ik ‘weekboodschappen’ doen maar niks. ” ik weet toch niet waar ik zin in heb?!” “Ik weet niet wie er mee eet!” Enz enz.
Maar tegenwoordig kies ik dan maar gewoon wat de koelkast schaft 😉 en bij extra eters haal ik wat uit mijn basis voorraad.. beetje groente van dit er door, extra sausje van dat. OF! Ik haal toch nog even gauw wat bij.

Zoals gister avond! Lasagne op het menu! Gehakt van de slager, groentemix lekker lui en bio tomaten saus van de app. (Jaja, ik sjees tegenwoordig ook langs verschillende supermarkten om te halen wat waar het beste is.. Thank God voor m’n maandag vrije dag!).
Maar! Extra eter extra eter! =D. Gezelligheid natuurlijk. En koken voor meer is leuk. Maaruhh….. Moest ik natuurlijk wellll ff langs de winkel nog. Op zich had ik de vriezer nog genoeg gehakt, maar bevroren bakken is zo zonde van t vlees;-). En ook wat extra saus (en groenteeee!) was gewenst.

Ik haalde wat extra gehakt (check het verschil straks eens! Bio van de slager rechts… En bio van de liddle links….). Daarnaast, extra italiaanse groente, een net tomaten en m’n keukenmachine deed de rest.

Tomaten (7) met hand vol verse basilicum versneden tot saus. Eerst 2 tenen knoflook bakken in kokosolie, tomaten erbij, gedroogde basilicum tijm zout en oregano. En wat arrow root om er meer een saus van te maken (binden). Ik goot het sausje af, omdat ik lasagne met te veel vocht zo drappig vind :-). Maar let op!! Vang het restant op en smikkel er van!! Niets zo lekker (èn hydraterend!) als tomatensap.(ja, daaaaarom zitten die miepjes in t vliegtuig altijd aan de tomatensap!) (inclusief moi jazeker!).

Rulde het gehakt met wat meer van die kruiden, gooide de groente er bij en 2 kleine doosjes appie saus. Bevat wellicht een stuk meer tomaten, want het is behoorlijk roder van kleur. Maaarr mijn saus wint het echt aan smaak ^^.

In een ovenschaal. Om en om met lasagne bladen voor meneer en voor eter en mij gebruikte ik aubergine stukjes. Deze grilde ik eerst even om het vocht er wat aan te onttrekken (drappige lasagne weet je nog).

Kaas voor de glutenkant :-p. En de oven in. Mmmmm. 175 graden +- 40 minuten. Het fijne van lasagne vind ik dat je terwijl het in de oven staat je alvast de keuken kunt opruimen, je nog eeeeven in een bad kunt (iets met spiertjes) en dan na het eten gewoon KLAAR bent. BAM!

Echt niet lastig, net even wat voller van smaak.

Voor de saus is dus nodig:
net tomaten (trostomaten of vlees tomaten zijn nog lekkerder!)
hand vol verse basilicum
2 tenen knoflook (meer als je wilt, mijne was op :P)
zout
gedroogde basilicum tijm oregano (italiaanse kruiden kan natuurlijk ook!)
thee lepel arrow root

Veder gehakt en groente naar keuze.
Zongedrogde tomaatjes of paprika zijn ook ERRUG lekker erdoor trouwens. Parmezaanse kaas ook (MOEWHAHA).

Eet smakelijk!

20140924-074048-27648031.jpg 20140924-074047-27647296.jpg

20140924-074046-27646543.jpg  20140924-074048-27648769.jpg

20140924-074051-27651187.jpg20140924-074049-27649461.jpg

 

Geef een reactie

