jaloezie, helemaal zo gek nog niet #work for what you #want!

Gister had ik zo een dag. Ik ontwaakte minder fit dan verwacht (lees: ietsmetdarmenenhuhhoekandatnouikbentochbeter?!) en ik zei mijn buddy workout af. Net nu ik sinds kort een nieuwe bud heb @ CrossFit! =D Woehoe. Samen sporten is fijn, nieuwe motivatie, nieuwe inspiratie en elkaar iets vaker zien & bijkletsen is nog beter. MAAR! Iets met verslagen, irritatie, frustratie en grumble de grumble arg de argh. Ik bemerkte zelfs enige jaloerse kriebels tijdens het lezen van whatsappers en ineens PING!

Jaloezie.

Aristoteles omschreef het als ‘pijn veroorzaakt door het geluk van de ander’ (Rhetorica). Je wilt bezitten wat een ander bezit. Of het nou gaat om auto’s, huizen, werk, inkomen, abs, discipline, gezondheid, kracht, vaardigheden of anders wat. Een emotie bij ons ieder wel bekend. Iets wat negatief aanvoelt en waar men zich al gauw voor schaamt en wat snel wordt weggewimpeld als “Ik ben niet jaloers hoor, maar….!” 😉 Uhu.

Terwijl het eigenlijk zo’n mooie emotie is. Ik merk bij mezelf ook allereerst irritatie en frustratie opkomen wanneer ik bedenk GRR waarom zij wel en ik niet?! En daar kun je in blijven hangen. Je kunt denken dat de wereld gemeen is en oneerlijk, dat jij beter verdient en al dat soort praktijken. Je kunt ook een overstap maken naar de afgunst; het niet willen dat de ander iets bezit of kan en daarbij zelfs de ander datgene proberen te ontnemen… niet lief en helemaal niet goed voor je eigen gevoel (karma). Afgunst drijft je af van datgene wat je eigenlijk zelf wilt. Maar jaloezie brengt je juist dichterbij. Want merk je op dat je jaloers bent? Spring een rondje en bedank meneer of mevrouw ‘jij hebt wat ik hebben wil’… want inderdaad.. jaloezie maakt heel duidelijk wat het is wat JIJ WILT. Klaarblijkelijk vind jij dat ene zo belangrijk, blijkbaar is dat iets wat jou VOLDOENING TROTS en BLIJHEID zou geven, als door jou be/gehaald.

Jaloezie is eigenlijk een pijl –> hier wil ik heen in mijn leven. Dit is een doel dat ik nastreef en.. inderdaad.. LETSGO! In de wirwar van alle dingen vergeten we nog wel eens wat het is wat we belangrijk vinden en wat het is wat je echt wilt. We werken deadlines af en we denken dat we doen wat we willen en dan BOEM jaloezie. Toch net niet dus. Wees bereid eerlijk naar dit gevoel te kijken en maak er gebruik van. Glimlach bij het opmerken er van en laat het voor je werken in plaats van tegen. Je zult zien dat je je ECHT beter voelt als jij na die jaloerse steken in je buik en die paar zinnen (ja hoor, klagen mag best een beetje ;-)) bedenkt wat het is wat JIJ WILT hebben (vertegenwoordigen/zijn/bereiken), bedenk WAAROM je dat wilt en WAT JE MOET DOEN om daar te komen. Schrijf het uit, stap voor stap en wat mij betreft schrijf je de naam erbij aan wie je te danken hebt dat je dit nu weet. Dat je dit nu heel helder voor je hebt staan en de wil hebt gevonden hier aan te werken. Deze stappen dragen er namelijk aan bij dat je tot uitvoering komt:

– weten wat je wilt
– weten waarom je iets wilt
– weten wat je moet doen om daar te komen
– dankbaarheid en positieve mindset

Ik stel voor dat er een grote smile bijkomt en dat je tot uitvoer overgaat. BAM!

Wees je bewust van je emoties en je zult zien dat elke emotie jou iets vertelt over jou. Kijk eerlijk naar je zelf en je zult je zelf de weg wijzen.

jealous

Note:
Houdt bij jaloezie altijd in de gaten of het iets is wat JIJ WILT of waarvan jij denkt dat je het ZOU MOETEN. Kant omschreef jaloezie zo:

“Een onwil ons eigen welbevinden overschaduwd te zien worden door het welbevinden van anderen, omdat de standaard die we gebruiken om ons welbevinden aan af te meten niet intrinsiek is aan ons eigen gevoel, maar aan hoe het vergelijkt met wat we zien van anderen” (uit: Die Metaphysik der Sitten, 1797).

Wees je eigen standaard, vergelijk niet of alleen met jezelf en luister naar je eigen gevoel.

Geef een reactie

