Fermenteren #tryout #kraut source

Jullie hebben vast wel eens mijn zuurkoolontbijtjes voorbij zien komen. In die blog (ja, klik!) leg ik uit dat zuurkool een gefermenteerde kool is en dat het fermenteren van groente een behoorlijk aantal voordelen heeft. Alleen nu is het zo dat ik mijn zuurkool gewoon bij de supermarkt haal (wel biologisch), maar ik kan niet echt controleren in hoeverre deze kool verhit is (gepasteuriseerd) en in hoeverre al die goede bacteriën nog leven.

Voor de niet klikkers onder ons:
Fermenteren is het aanzuren van groenten, van oudsher gedaan om voedingsmiddelen langer houdbaar te maken. Bij dit proces worden schimmels, gisten en bacteriën omgezet en deze micro organismen gaan dan bepaalde enzymen maken. Die enzymen breken bepaalde voedingsstoffen af en hiermee verandert de smaak, geur, uiterlijk, verteerbaarheid en houdbaarheid van het product. Dit proces vindt soms vanzelf plaats (Franse kazen..) maar aan bijvoorbeeld yoghurt, zuurkool of augurken worden micro organismen bewust toegevoegd.

Vroeger werden augurken ingemaakt met zoutwater en zorgde melkzuurgisting voor het houdbaar maken van deze groenten. Nu wordt dit een soort van nagebootst door azijn aan de groenten toe te voegen. De zure smaak is een stuk sterker EN je hebt geen gunstige lactobacilli (melkzuurbacterie) bovendien wordt vaak een schep suiker toegevoegd om die zure smaak wat naar beneden te halen…. Ook zuurkool wordt dus vaak zo verhit dat die goede bacteriën het niet overleven.

Wat dan te doen?! ZELF FERMENTEREN!

Het schijnt heel makkelijk te zijn. Voor ik jullie vertel hoe, nog even de voordelen van gefermenteerde groente op een rij
– 100x zo krachtig als een probiotica supplement
– verhoogt de voedingswaarde (ja, na fermentatie bevat een voedingsmiddel MEER vitaminen (C en B)!!)
– het remt de groei van ongewenste bacteriën
– zorgt dat je mineralen beter kunt opnemen
– helpt bij afbraak lactose
– bevatten veel antioxidanten
– stimuleert je immuunsysteem

Verder zou het nog beschermen tegen darmkanker. Het moge duidelijk zijn dat het on-ge-loof-lijk goed is voor je darmflora. En een goede darmflora? Is een goede huid (en heel veel ander goeds! Blijheid en energie bijvoorbeeld!).

Heel fijn dus dat je heel makkelijk zelf groenten kunt fermenteren:

Je hebt nodig;
een wekpot, of een glazen pot die je luchtdicht kunt afsluiten
(keltisch zee)zout (om de pekel oplossing te maken)
water
groente die je wilt gebruiken (wortel, biet, kool, courgette, bloemkool, gember, paprika, champignons… (de ‘harde’ groenten.. slappe groenten als spinazie of aubrgine zijn niet aan te bevelen)

Was de groente zacht en rasp deze in kleine stukjes (of keukenmachien ze ^^), doe dit in een kom en voeg hier een of twee theelepels zeezout bij en zie dat er uit de groente wat vocht komt. Gebeurt dit niet, voeg dan wat extra zout toe. Doe ze dan in de wekpot en stamp met een houten lepel zodat er meer vocht uit de groente komt. Voeg dan nog een klein beetje zoutoplossing toe, zodat je groente onder het nat staat en de wekpot net niet vol zit. sluit het goed af. Sommige mensen zorgen door een (steriele) steen of gevuld plastic zakje dat de groente niet boven het nat uit komt en er zijn ook mensen die een laagje olie boven op doen zodat het niet aanraking komt met zuurstof.. Dat probeer ik beide wel eens uit ;-). Ik start met de simpele variant en zie wat dat brengt.

Na het sluiten zet je het voor +-4 dagen weg op een donkere plaats. Hierna is het klaar voor gebruik (behalve kool! Dat moet wel 10-12 week!!!) en in de koelkast voor nog zon 4 maanden te gebruiken :-).

Na enige tijd gaat het een soort van gas produceren.. Er zijn mensen die de pot openen en weer dichtdoen om dat er uit te laten. Er zijn mensen die zweten dat het daar fout gaat. Het is een proces waarbij juist geennn zuurstof nodig is, dus ik gok dat ik voor dichtlaten en gasbelletjes kies. :-).

Onderstaand filmpje pakte me in en ja! Zon kraut source lijkt mij ook wel wat!

Krijg je toch spontaan zin van? 🙂

Fermenteren jullie wel eens groente? En wie heeft er een (yoghurt) kefir plantje voor me over? Dat is het enige wat ik ooit zelf fermenteerde en uhu. Dat was best een succes. Iets met vlekkeloze huid enzo … 🙂
Mijn informatie haalde ik trouwens van:
http://jessevandervelde.com
http://www.hetkanwel.net
http://www.paleofamilie.nl
http://www.gedachtenvoer.nl
http://www.devoedzamekeuken.nl

Geef een reactie

