Mijn kruiden top vijf

Ik eet graag zo puur mogelijk; ik mijd zakjes, pakjes en kant en klare dingen. Daarom heb ik een keukenla vol kruiden. Pakjes, zakjes, molentjes, navul verpakkingen, kaneelstokjes, saffraan draadjes, 4 verschillende soorten kerrie, enz. Voor sommige gerechten haal je bepaalde kruiden die je niet zo vaak gebruikt, maar er zijn een paar die altijd terug komen. Wat zijn mijn favorietjes?

Peper
Ik hou van alle soorten peper; zwarte, rode, chili, cayenne en zelfs af en toe wat madame jeanets. Hoe heter hoe beter! Is het niet voor de smaak, dan zeker voor de gezondheidsvoordelen. Deze hete peper bevat veel vitaminen (met name C, maar ook A, B1, B2, B3 en B6), mineralen (kalium, mangaan, ijzer , magnesium) en bioflavonoïden dat vrije radicalen uitschakelt en bv. cholesterolverlagend werkt. Ook bevat het capsaïcine, wat er voor zorgt dat endorfinen vrijkomen in het lichaam wat pijnstillend werkt en een blij gevoel geeft. Bovendien gaat deze capsaïcine bacteriën te lijf waardoor peper ontstekingsremmend werkt en het bijvoorbeeld bijholteontsteking kan voorkomen.
Na een maaltijd met peper hoeft het lichaam minder insuline aan te maken om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Bovendien wordt er na het consumeren van peper energie verbruikt (kijk, dit verklaart dat zweten en rode koppie na een scherpe maaltijd! ;-)) en daarom wordt het nogal eens ingezet om te helpen tot gewichtsverlies. Maar let op; van te veel peper krijg je last van je maag (nop; wondermiddeltjes bestaan niet! 😉).

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar het schijnt dat een beetje cayennepeper in je sok, je helpt tegen het krijgen van kouden voeten ^^.

Kurkuma
Jullie hebben het vast door als jullie door mijn recepten bladeren, maar ik ben gek van curry! Heel veel verschillende varianten maken mij heel veel bij ;-). Terwijl ik ooit in Thailand zelf groene curry leerde maken en ook rode curry overheerlijk vind, maak ik thuis de laatste tijd vaak curry met behulp van: geelwortel. En dat is helemaal niet verkeerd; gezondheidsvoordeeltechnisch gezien.
Dit kruid (gemaakt van een wortel) reinigt het lichaam, werkt ontstekingsremmend, verzacht pijn en koorts en helpt bij verstopte ademhalingswegen doordat het slijm los maakt, schimmels doodt en het de weerstand verhoogt. Het versterkt je immuunsysteem en maakt vrije radicalen onschadelijk.  Daarnaast zorgt het ervoor dat de vorming van plaques in je hersenen die de ziekte van Alzheimer veroorzaken, minder worden opgebouwd. Een kruid voor je geheugen!
Het wordt onder andere ook aangeraden of gebruikt bij: huidontstekingen, exceem, menstruatiepijnen, wonden, spierpijn en kneuzingen.

Gember
En wat past er nou heel goed bij kurkuma in de curry? Juist; gember. Het heeft een uitgesproken wat scherpe smaak, die ik zelf heel goed vind in combinatie met zowel zoet als hartig (terwijl het vaak alleen in combi met zoet wordt gebruikt). Gember bevat onder andere shogaol wat de scherpe smaak veroorzaakt. Daarnaast bevat het ook het al bekende capsaïcine en zit het bomvol mineralen (natrium kalium calcium fosfor ijzer magnesium koper en zink) en vitaminen (B1, B2, B6 en vitamine C).
Gember bevordert de spijsvertering, de bloedcirculatie en helpt het lichaam ontgiften. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meer speeksel aanmaakt, waarbij voedsel beter verteerd wordt. Gember brengt verlichting bij een opgeblazen buik, maagklachten, diarree en misselijkheid. Bij reisziekte maar bijvoorbeeld ook bij misselijkheid als bijwerking van een chemokuur. Omdat het ontstekingsremmend werkt wordt het ingezet bij verkoudheid, griep, hoofdpijn, menstruatie pijn en bij pijnlijke spieren.  Gember verbetert de afgifte en werking van insuline en zorgt zo voor een betere insulinegevoeligheid. Het verbetert daarnaast de koolhydraat- en vetstofwisseling doordat het belangrijke sleutelenzymen in de koolhydraatstofwisseling remt.  Tot slot blijkt ook gember een breinkruid; een onderzoek toonde aan dat een een positief effect heeft op de aandachts- en cognitieve functies van gezonde vrouwen van middelbare leeftijd.

Kaneel
Een lekkere zoet smakende stof die ik door mijn smoothies roer. Of door mijn havermoutpap. Of over mijn gebakken zoete aardappel. Of door gehakt. Of door de thee.
Doordat het een beetje zoet smaakt, gebruik je minder suiker/zoetstof in je gerechten. Terwijl suiker ontstekingen aanwakkert, stopt kaneel  de groei van schadelijke bacteriën en kan het helpen tegen ziektes die met schimmelvorming te maken hebben (zoals candida). Kaneel is een natuurlijk conserveermiddel; je eten blijft langer goed door er wat kaneel bij te doen.
Kaneel bevat veel van de mineralen mangaan, magnesium, ijzer, calcium, kalium, zink  en met name de eerste drie zijn belangrijk voor het goed functioneren van je brein. Kaneel behoort dan ook (weer?!:P) tot breinvoeding. Het verbetert cognitieve prestaties, verscherpt je denken en je geheugen. Naast deze mineralen bevat het de vitamines A, B1, B2 en vitamine C.
Van kaneel krijg je het lekker warm en het zorgt voor meer energie. Het wordt gebruikt tegen verkoudheid, maagproblemen, opgeblazen gevoel, misselijkheid en pijn (weer iets met antibacterieel). Daarnaast voorkomt kaneel een hoge bloedsuikerspiegel na het eten, waardoor het toevoegen van kaneel aan gerechten geen gek idee is. Het zorgt ervoor dat je lichaam beter kan omgaan met suiker.

Komijn
Komijn bevat veel ijzer en andere mineralen (mangaan, magnesium en calcium) en wordt zoals jullie nu dus wel begrijpen na de bovenstaande kruidjes als geneesmiddel gebruikt. Komijn zorgt voor aanmaak van een aantal enzymen die de spijsvertering bevorderen en die bijdragen aan ontgifting. Het werkt als antioxidant en versterkt het immuunsyssteem. Het weert vrije radicalen uit het lichaam. Verder kan komijn helpen tegen slapeloosheid, astma, bronchitis, verstopping (van de darmen), steenpuisten, insectenbeten en geheugenverlies.

Komijn is eveneens heerlijk door curries, maar ik gebruik het het liefst in een gerecht met kikkererwten (bv. falafel, of gewoon een salade) en fruit (druiven, rozijntjes, abrikozen, vijgen, o.i.d.). Je kunt komijn ook heel goed toevoegen aan smoothies en zelfs aan je thee.
Voor de mensen die komijn niet goed kunnen vinden; het wordt ook verkocht onder de naam djinten en is bij alle toko’s verkrijgbaar.

Advertenties

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s