tegen de na de vakantie blues #literatuur #lezen

Zo na de vakantie voelt men vaak de drang dingen anders te doen. Extra goed je best doen. Of Juist iets niet meer. Met hernieuwde energie klaar om er dit jaar echt wat van te maken. Nieuwe plannen, nieuwe doelen, aan de slag.

Ook ik bedacht me tijdens en net na mijn vakantie dat ik me de komende periode van mn beste kant wil laten zien. Dat ik al bekende stof wil verdiepen en mezelf uitdagen. Verbeteren.

En hoewel het vorige week (jaja, er is nog maar een week voorbij ;-)), nog tot wat onrust leidde, voel ik me nu na een bieb bezoek gerust gedreven en tevreden. Je moet het eens proberen; een bieb biedt altijd uitkomst. Wat je ook zoekt. Ik kan er uren dwalen. Op mn hurken tot kramp je naar de grond dwingt zodat je op je billen alvast 46 pagina’s leest. En het boek dan toch niet lenen. Want de stapel wordt te groot. Mijn notities in mijn telefoon staan vol met titels ooit te lezen.

Voor als ik mijn breinkennis weer wil opfrissen.
Voor als ik wegdromen wil.
Voor als  achtergrond informatie wil over dat hormoontje.
Voor als ik recepten zoek.
Voor als ik spanning zoek, die ik tenenkrommend zelf doseren kan. Maar toch niet wegleggen.
Voor als ik alles over die ene persoon wil weten.
Voor als ik iets over een tipgever wil te weten komen, hoezo vindt hij/zij dit boek interessant of leuk of goed of bedwelmend.
Voor als ik aan mijn papa denken wil.
Of aan mijn mama.
Voor als ik alleen in een café wil zitten met thee en een boek en een glimlach aan de mensen die voorbij gaan.
Voor als het de tijd was die voorbij zou moeten gaan.
Voor alles.

Op dit moment verfris ik mijn kennis wat betreft de ACT; acceptance and commitment therapy. Gedragstherapie die er op gericht is te accepteren dat we leiden. Leiden wordt niet gezien als abnormaliteit, het is geen afwijking van de normale gang van zaken; iedereen leidt. ACT behoort tot de zogenaamde 3e generatie gedragstherapieën. De eerste generatie ging eigenlijk uit van gedrag en het aan en af leren daarvan. We kennen allemaal het mooie honden kwijlen na het horen van een bel Pavlov verhaal. Dat ;-). De 2e generatie beschreef dat gedachten en opvattingen van de mens ook invloed hebben op hoe iemand zich gedraagt. De cognitieve gedragstherapie daagt uit en verandert gedachten. Legt de link tussen wat gebeurt er, wat voel ik, wat denk ik en wat doe ik. Wellicht bekend als de G schema’s. De derde generatie is er niet op uit gedachten te veranderen, maar deze los te zien van wie jij bent als persoon. Acceptatie, werken vanuit het hier en nu naar de vuurtoren (wat wil je?!). Natuurlijk worden er anamneses afgenomen, natuurlijk wordt er iets van verleden onderzocht. Maar het gaat vooral om nu.

Met name de mindfulness based cognitive therapy (mbct) trekt mij. Zowel persoonlijk als vakgericht. Mocht ik ooit toch iets willen doen met mijn basis cursus cgt, dan zeker in die richting.

Dus. 🙂 . Lezen dus. Overnieuw leren en verwonderen. Prikkelen. En jullie laten meegenieten.

Geef een reactie

