De na de vakantie blues

20140811-133140-48700288.jpg

20140811-133140-48700249.jpg  
Ja hoor. Daar zijn ze. De na de vakantie blues.

Vakantie vieren is heerlijk. De tijd aan je zelf. Geen deadlines. Geen stress. En bovenal; geen twijfels of keuzes. Vakantie dagen zijn er een paar van uitstel. Legaal. Het is helemaal goed dat je je een periode even helemaal nergens druk om maakt. Dat je je hersenen niet breekt over besluiten groter dan de kleur van de bikini van vandaag.
We kennen het allemaal; het voelt heeeeerlijk om je mind even stop te zetten. Uit. ‘ Alleen maar genieten’.

Het doet je goed. Je rust uit. Je hebt genoeg aan het moment. Je verlangt niet naar anders, naar meer of morgen.

De kunst is om dit vast te houden. Om ook na je vakantie vooral in het hier en nu te bestaan. Maar natuurlijk moeten er in het dagelijks leven toch vaak besluiten worden genomen, zijn er knopen die moeten worden doorgehakt en bestaan er doelen die moeten (willen?!) worden gehaald. 

“na deze vakantie ga ik harder werken”
“na deze vakantie ga ik mijn vrienden meer aandacht geven”
“na deze vakantie ga ik uitzoeken wat ik ècht leuk vind”
“na deze vakantie ga ik meer bloggen” (want jaja stiekem vind ik dát leuk!)
“na deze vakantie ga ik er voor zorgen dat er meer inkomsten worden gegenereerd”
“na deze vakantie ga ik weer gezonder eten”
“na deze vakantie ga ik weer gericht trainen”
“na deze vakantie wil ik me weer beter verdiepen in de achtergrond literatuur en basis van mijn werk”
“na deze vakantie wil ik vaker langs (opa/)oma”
“na deze vakantie wil ik minder iets met Iphones/social media/etc”
“na deze vakantie wil ik weer iets studeren/leren, me ergens op storten”

…………………..

Een paar van de verwachtingen die ik voelde opkomen terwijl ik nog maar één voet over de drempel van mijn fijne thuis zette. Alhoewel die gauw weer verdwenen toen ik na deze vakantie weer in mijn eigen fijne bedje sliep ;-). Ik was me bewust van deze dingen die ik MIJZELF allemaal oplegde zo na een periode van rust. Ik was er serieus één dag een beetje van in de war. Hoe zorg je er nou voor dat je geen prooi wordt van je eigen verwachtingen en dingen je allemaal wilt gaan doen nu je helemaal uitgerust bent en het gevoel hebt dat je allllllles kunt doen?!

1.  Zet het op een rij.
2. Ga na of deze dingen waar je helemaal voor wilt gaan, realistisch zijn
3. Stel prioriteiten, the simple way; nummer ze naar belang
4. Schrijf op welke acties en handelingen nodig zijn om dingen te bereiken
5. Maak deze acties concreet (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) (jullie weten het I know)
6. Plannen dus
7. Plan ook -backtothevakantie- momenten in. Wat was het waardoor jouw vakantie zo fijn was? Omdat je weer eens ouderwets veel boeken hebt gelezen? Pak er vaker een boek bij. Was het omdat je lekker hebt gegeten? Probeer nieuwe recepten uit. Bleek meer slapen voor jou een ultiem fijnheid gevoel te geven? Uhu; ga eerder naar bed, of dut een 45 minuutjes tussendoor. Was het dagenlang buiten zijn? Ga met de benenwagen boodschappen doen, of naar de stad. Of naar je afspraak. Adem bewust in en uit. Ik hoor het jullie denken; HET WAS DIE ZON! uhu. Geniet zoveel mogelijk van de straaltjes die hier weer stiekem minder aan het worden zijn. Misschien heb je buiten je vakantie (eninNederland) minder in kwantiteit, zorg ervoor dat je er meer bewust van geniet zodat je de kwaliteit omhoog krikt. In de ochtend onderweg naar je werk bijvoorbeeld. Erbij glimlachen helpt. Alle gekheid op een stokje; merk je dat je je minder energiek en blij voelt als de dagen straks weer korter worden, overweeg eens om vitamine D3 te slikken. In Nederland maken onze lichamen best wel eens minder van dit (blijheids!) vitamientje aan door het gebrek aan zonlicht.  Je lichaam maakt D dus zelf aan onder invloed van UVB-licht, deze vitamine (dat eigenlijk een hormoon is), vindt je echter ook in vette vis. En in mindere mate in eieren, vlees en champignons. Aan tafel dus.
8. Werk stap voor stap. Probeer je verschillende doelen tegelijkertijd na te streven, dan zou het wel eens kunnen uitlopen op van alles net niks 😉
9. Durf los te laten, in de vakantie zeg je makkelijker; “ahh.. het is vakantie” en gun je jezelf meer fijnheid en heb je geen reden nodig om te genieten. Dit geldt niet alleen in de vakantie lieve mensen. Jij hebt – altijd- recht op fijnheid en blijheid. Waar je ook bent, wat je ook nastreeft, hoever je nog wilt gaan. Genieten mag. De boel de boel laten… mag.
10. Maar: stick to the plan. Hoe meer je je houdt aan het plan, hoe makkelijker het gaat om dat plan te volgen.

Last but not least: lukt plan A niet? Maak een plan B :-). En lukt B niet? Bekijk je doelen opnieuw, pas aan waar deze blijkbaar niet goed gesteld zijn en onthou dat je werkt vanuit perfecte imperfectie:

J IJ   B E N T   H E L E M A A L   G O E D   Z O A L S   J E    N U    E N    H IE R    B E N T   ❤

2 comments

Geef een reactie

