Try out: telefoonloos slapen

JUP! 

Ik kwam er al eerder  achter dat zo’n hip elektronisch ding naast fijnheid ook ellende brengt. Of ellende? Slaap tekort. Hoewel ik er ook eeuwige gesprekken mee voer (niet met dat dingetje he, met mensen die ik echt ken die ik echt graag dingen wil vertellen of vragen), vervangt het niets van mijn sociale leven. Ik spreek nog steeds af, ik klets nog steeds bij, ik stuur nog steeds kaartjes en geef nog steeds bosjes bloemen die doodgaan door hun nietvirtuele bestaan.

Maar.

Ik slaap minder. Of moet ik zeggen; ik sliep minder. Ik liep er steeds vaker tegenaan dat ik in mn bed nog even dittend en dattend zo een uur van mn slaap afsnoepte. Super zonde, want ik heb best wat slaap nodig. Uhu. Meer dan meneer en toch gaat mijn wekker eerder. Dus op zich is het zonder telefoon al best eens een klein probleempje. Maaarrr, mét benadeel ik mezelf. Niet nodig en na twintig trappen onder mn eigen kont nu echt een ingesleten gewoonte; Iphone voor het slapen op het bureau. Zo kom je ook direct je bed uit als hij sochtends loeit en ook dat brengt niets dan goeds (ifyousnoozeyouloose!).

Het blijft nog elke dag lastig om op tijd naar bed te gaan ;-), maaar het is zo heerlijk zonder bliepend afleidend lichtgevend ding naast je neus (en ook een stuk gezonder ivm straling enzooo). Ik lees weer een paar pagina’s* voor ik ga slapen en dat doet de nachtrust goed. Misschien heb je op die manier zelfs in kwantiteit wel minder slaap nodig. Soms merk ik wel degelijk nog als ik wat rond lig te draaien en meneer zachte slaapgeluiden maakt, de gewoonte om naast mijn bed te graaien. ‘dan maar even faceboeken’. UHU! wrong. totally wrong. You are killing yourself (uh your sleep). Soms is het inderdaad fijn om de dag uit te zetten met wat gesurf, maar dat kan met krakende bladzijden ook. Het enige vervelende is het uitdoen van het lampje als je oogjes van zwaarheid zijn dichtgevallen.

Het schijnt 3 weken te duren voor je je een nieuwe gewoonte eigen maakt en ik kan inderdaad concluderen dat het er steevast in zit. Sorry lieve vrienden die gewend waren aan de lange ik ga bijna slapen maar wil je nog even vertellen dattttt…. verhalen ^^, ik doe ze korter staand voor t slapen OF niet :-). Dan kletsen we wel in real life :-). Uitgerust enzooo.

Natuurlijk weten we dit allemaal en natuurlijk is het voor mezelf ook geen verrassing dat het heerlijk voelt zo zonder telefoon. Maar toch, soms heb je net even weer iets kleins nodig om je dat te beseffen en je daar naar te gedragen. Sta eens stil bij jouw mobiel gebruik EN je slaapgewoontes.

Hebben jullie de telefoon bij de hand snachts? Staat het geluid aan? Gebruik je het als wekker? En zijn er meer mensen die geswitcht zijn van met naar zonder?

 

 

 

One comment

  1. Goed bezig! Ik ga dat vnv ook maar doen. Toch geen wekker nodig morgen en nog een lekker boek liggen wat nu blijft liggen. Vandaag wel een half uur gesnoozed en idd dat brengt niet veel goeds haha😉. Ik laat je weten hoe het gaat bevallen. X

Geef een reactie

