Postpizza; zuurkool

20140514-205149.jpg

 

Zuurkool?! RAUW? ALS ONTBIJT?!

Hahahaha. Ja!

Ik eet vaker rauwe zuurkool en ik vind het erg lekker, misschien verklaart dat al een klein beetje deze vreemde ontbijt keuze. Als ik het als lunch eet, rul ik gehakt in kaneel en zout en laat dit afkoelen. Ik voeg een half zakje zuurkool, een banaan in stukjes, wat nootjes en zaadjes toe en genieten maar! Een erg makkelijke snelle lunch, die soms wel wat stof doet opwaaien zo in de pauze ;-).

Waarom zuurkool?
Nou A; lekker.
B; darmen!

Zuurkool is gefermenteerde witte kool, dit fermentatieproces zorgt ervoor dat het veel lichter te verteren is dan ‘gewone’ witte kool (en dat het lang houdbaar is). Het bevat ber-gen met vitamine C. Daarom werd het vroeger ingezet ter voorkoming van scheurbuik tijdens lange scheepstochten. Het schijnt dat een portie zuurkool (200gr) bijjjna de dagelijkse hoeveelheid vitamine C bevat. Nou zit jij natuurlijk geramd met jouw consumptie van al je sinaasappels, fruitjes, bloemkool broccoli (ALTIJD broccoli) postelein, andijvie, courgettes, ENZ! (VEGGIES FOR THE WIN!) (altijd veggies for the win!) (of valt dat bij jou wat tegen?). Maar goed; vitamine C. Iets met verkoudheid, infecties en vooral van minder van dat.
Naast vitamine  C bevat zuurkool ook bepaalde melkzuurbacteriën (de zogenaamde lactobacteriën). Deze fladderen al veel in je darmen rond, maar extra toevoeging van doet je darmwand glimlachen. Het zorgt voor een goede vertering, een sterk afweersysteem en een goed immuunsysteem. Als je darmen gezond en blij zijn, ben jij gezond en blij! (en je HUID ook!!). Bovendien is het ook rijk aan vezels, die op hun beurt weer bijdragen aan een goede darmflora (en dus o.a. stoelgang). Bij het koken van zuurkool vernietig je de vitamine C, vandaar dat een rauw hapje beter zijn werk doet!

Vitamine C, lactobacteriën, vezels ennnn….. kalk! en de mineralen! (natrium, kalium, calcium, zwavel, magnesium, mangaan, plus; vitamine A, B & D). Door het zwavel gehalte is het ook echt een sapje voor de Loesjes onder ons (oftewel de niet zijdezachte hoofdhuidjes!), het zwavel werkt ontsmettend (en het verdrijft wormen, so you know). Het drinken van zuurkoolsap helpt bij acné en exceem. Elke dag 3x 50 ml drinken, voor ongeveer 3 week lang wordt aanbevolen als kuur. Zelf probeer ik eigenlijk gewoon regelmatig gefermenteerde voedingsproducten (of supplementen) te eten of te drinken (bv. zuurkool, kefir, kombucha, probiotica, enzymen) maar wellicht gooi ik er binnenkort wel een zuurkool kuur tegen aan. TRY OUT!

Zuurkool zorgt eveneens voor een goed zuur-base evenwicht. En lieve meisjes, het is calorie arm en bevat weinig koolhydraten en vet enzo ;-).
Een laatste tip wat betreft zuurkool; ANTI KATER! jaja lieve mannen, er van uitgaande dat de meeste van jullie zuurkool niet heeel erg lekker vinden (ruiken) EN een kater je licht ontvlam(braak)baar maken.. toch is het echt! Een glaasje zuurkoolsap op je brakke maag pept je op! (Vitamine C + melkzuurbacteriën maken je darmen schoon, sturen die hoofdpijn weg en je voelt je al gauw een stuk fitter!) (Of even (een 200gr) doorbijten, maar dan heb je ook wat).

Ik vermijd het eten van gluten. Ik merk dat mijn darmen enorm veel moeite moeten doen dit te verteren. Een keertje is niet erg en ik heb ook geen gekke coeliakie symptomen. Maar als ik een paar dagen na elkaar gluten eet voel ik me exhausted! Moe, zonder energie, futloos en niet happy! Daarom vermijd ik dit zo veel mogelijk. Maar ja he. PIZZA! Gluutjes you are welcomeee! Geniet ik dus toch van wat gluten dan zorg ik er voor dat ik of ervoor of erna (of beide) probiotica gebruik. In de vorm van een supplement, of in de vorm van zuurkool met rucola sla, twee gekookte eieren, wat kaneel en wat nootjes.

<3!

3 comments

  1. Variant van vandaag;
    in een koekenpan gebakken; spinazie paprika tomaat courgette en 1 ei (met peper zout en chili)
    Dit op een bordje met; 200gr zuurkool, handje gemengde noten en POMPOENPITTEN! echt. genieten :-). #eetsmakelijk!

Geef een reactie

