Liefde

20140508-211610.jpgLove will save the day.  Love is the music of the soul. Do everything with love.

Hoe fijn vertolken deze hartjes dat wat steeds vaker als mijn levensmotto naar voren komt. Liefde kan nooit fout zijn. Ja, uit liefde worden soms domme dingen gedaan. Iets met blind en oogkleppen en dat. En als je de verkrachter van je kind vermoord, praat liefde niets goed. Het mag geen seconde van een straf verkorten. Maar het maakt het mogelijk te bevatten. Andere discussie, maar ik vind; wraak helpt niet.
Liefde wel.
Wellicht niet op die schaal. Maar ga bij jezelf te rade.. altijd voordat je iets doet; handel ik uit liefde?
Je maakt een aantal andere keuzes.

Liefde voor bekenden; je geliefde, familie en dat fijne groepje echte vrienden om je heen, is vaak niet zo moeilijk. Je wilt graag het beste voor hen. Je wilt dat zij gelukkig zijn, dat zij zich gelukkig en gelukt voelen. Je zou kunnen zeggen dat je voor hen het makkelijkst de meest liefdevolle keuzes maakt. En toch, kost het daar soms al wat moeite. Heeel soms betrap je jezelf er op dat deze daad wellicht niet het grootste gehalte aan liefde uitstraalt ;-). Ook al verdienen ze dat wel.
Denk dan eens aan de keuzes die je maakt voor jezelf! Wanneer je jezelf staat af te branden omdat je de kwark vergeten bent die je uit liefde voor je liefde wilde meenemen. Dat is geen liefde. Als je savonds in je bedje met boze ogen ligt te malen waarom je niet kunt slapen en als geïrriteerde garnaal vierduizend posities probeert. Dat is geen liefde. Als je toch gaat sporten omdat je moet, ondanks dat je lichaam iets van stop zegt. Dat is geen liefde. Als je kansen niet grijpt omdat je bang bent. Dat is geen liefde. Dat je jezelf eventjes heel boos aan kijkt in de spiegel omdat je toch wel weer gefaald hebt. Dat is geen liefde.
(Mijn tip? Vraag jezelf altijd af hoe je zou reageren als niet JIJ maar die beste vriend(in) de hoofdpersoon zou zijn in deze situatie). (Nee maar echt! Al voelt het onnatuurlijk, schrijf het desnoods op.) (Het werkt).

Oh en? Acties ten opzichte van onbekenden? LIEFDELOOS! Vaak, heel vaak, heerst het ‘die ken ik niet, wat maakt mij dat nou uit’ idee. Als het groepje om me heen maar gelukkig is. En ik, mmm.. ook leuk (Als je pech hebt is het nog andersom ook). Maar de rest? Laat iedereen het lekker voor zichzelf regelen.

Liefde is voor iedereen.
Liefde is een boomerang.
Zelfs (of misschien juíst) jegens onbekenden.

Wat je geeft, krijg je terug.

En wanner jij liefde kunt zien in de kleine dingen die worden teruggeworpen.
Als je zonder dat iemand kijkt, zonder dat jij aan de wereld bewijzen kunt (en wilt..) dat jij liefdevol handelt, liefdevol bént, krijg je liefde terug. Liefde die niet door de wereld onder een loep wordt gelegd. Geen liefde waar je Nobelprijzen mee wint. Maar liefde waardoor jij even een extra glimlach trekt. Waardoor je net iets aardiger bent en de voorbijganger aangestoken wordt en op zijn beurt net iets aardiger is. Liefde als kettingreactie.

Deze hartjes tikte ik op de kop op Ameland. Tijdens mijn heerlijke liefdevolle dagen op Ameland. Ze passen hier prachtig. Ze doen me denken aan toen en de fijne liefsten in mijn leven en ja; voordat ik sochtens als een gehaaste gek de deur uit vlieg, kom ik er aan langs. LOES! Alles met liefde. Doe alles met liefde. Het werkt.
<3.

Geef een reactie

