Chorizo

Sinds kort halen wij (lees: hij. Hoe lief!) ons vlees bij De Groene Weg. Een slager met een ruim assortiment aan biologisch vlees. Voorheen haalde ik (jaja, de taken zijn nu beter verdeeld ;-)) wel altijd bio vlees bij de supermarkt, maar echt mensen. Dat kan niet tippen aan….dit. 

Het is malser, minder waterig en het heeft gewoon meer smaak.

Het vlees komt voor het grootste gedeelte uit de provincie zelf en als je wilt kun je de neusjes voor op je bord opzoeken en door de grond zien wroeten. Doe ik dan weer niet. Maar het kan.

Door deze nieuwe ontdekking, doen we er nog meer. We proberen eens dit en dan proberen we dat. Ik eet niet zo vaak varkensvlees eigenlijk, op wat spekjes her en der na eigenlijk vrijwel nooit. Andere blog misschien, maareeeeeee; mocht je wel varken eten dannuh… CHORIZO! van De Groene Weg. Heerlijk. Maar misschien kwam dat ook door mijn bereiding en gerecht. Ik moest wel even zoeken hoor.. ik bereid dat toch nooit ;-). Maarrr ik gooide wat online suggesties door elkaar en zie daar:

Wraps met chorizo, kikkererwten, paprika, broccoli, 1 uitje, verse (platte) peterselie, bleekselderij, zout, peper, heel veel komijn, chili en 2 tenen knoflook.

IMG_5542IMG_5544 IMG_5543IMG_5545

How to:

Bak de chorizo (onze was al heerlijk gekruid, ik voegde alleen wat zeezout toe want ik vind dat samen met kokosolie altijd een soort van jus maken, wat vlees heel smeuig en mals maakt) kort in de gril (ik deed dat ongeveer 4/5 minuten aan beide kanten)
snij de ui in kleine stukjes en pers de knoflook fijn, bak dit glazig in een wok + voeg 1 rod paprika in stukjes toe
spoel 2 glazen potjes met kikker erwten goed af en voeg dit bij de ui/knoflook
Voeg 2 stengels bleekselderij in kleine stukjes toe (eventueel kun je het groen ook klein knippen en er door doen! TIP!)
Kook de broccoli ondertussen op normale wijze beetgaar (giet af en zet even weg)
Voeg in de wok nog wat peper, zeezout flink wat chili en ook flink wat komijn toe. Roer dit even door en laat op hoog vuur even lekker inwerken.
Voeg de chorizo toe en doe de broccoli er bij.
Knip de platte peterselie en voeg een hand vol toe
Ondertussen bakte ik boekweit/kokosmeel/rijstemeel wraps;
1/2 deel boekweit
1/4 deel rijstemeel
1/4 deel kokosmeel
1 ei
mengen en voeg water toe zo veel dat het lekker vloeibaar beslag is (ik denk een half tot een heel kopje)

Wat kokosolie in de pan, goed heet laten worden en bakken maar :-).

Omdat het oog ook wat wil; serveer de chorizo kikkererwtenmix in een mooie schaal en daarbij de wraps op een mooi bord… aanvallen!

 

2 comments

Geef een reactie

