Dodenherdenking en toch; zondagfijnheid

image[1]image  image[9]

Het duur even hoor, voor ik er zo blij, glimlachend en fruitig bij zat. Gister.

Een iets te korte nacht en toch geen geen crossfit (iets met spierpijn en een andere blog ;-)). Maar ik belande op de bank, met dekentje en muis.
image[4]

Ook een ontbijt om u tegen te zeggen (paasquiche + leftover broccoli en tomaatjes) + niet afgebeelde liters thee.

 

image[3]

Toch kreeg ik dat ontbijt maar moeilijk weg. Iets met 4 mei. En 13 in de oorlog. Jaja. Ik keek inderdaad naar de ZAPP uitzending over de tweede wereld oorlog. Lekker duidelijk. Lekker helder uitgelegd. Lekker alles op een rij. Lekker? Misselijk werd ik er van. Letterlijk & figuurlijk. En ik was er stil van. Als ik iets doe, meemaak of zie wil ik er eigenlijk altijd direct over schrijven. Jaaaa, delen die hap! Maar gister typten mijn vingers traag en dacht mijn hoofd nog minder snel. We weten het allemaal, we hebben er voldoendes op gehaald.. toch heeft het ieder jaar weer een enorme impact. Het is goed dat we er bij stil staan. Het is goed dat dergelijke beelden minstens 1x per jaar binnen dringen in onze met vrijheidgevulde Nederlandse dagen. Laten we hopen dat dit soort beelden en verhalen er voor zorgen dat ieder van ons over de hele wereld zich beseft wat er nooit gebeuren mag. Een ieder is gelijk aan elkaar. Niemand is beter, meer of hoger dan een ander. En niemand mag ooit een ander rechten ontnemen omdat hij op basis van wat dan ook van hem verschilt.

En het doet pijn tot op het bot dat dit -gewoon- dagelijks gebeurt.

Ik liet mezelf even onder de indruk zijn. Even dat beladen gevoel ervaren. Om op te vrolijken knuffelde Muis lieverdanlief en toen maakte ik een liter vrolijk sap; 3 winterpenen, 1 biet, 3 stengels bleekselderij, 1 komkommer, 1 courgette, 1 peer, 1/2e citroen en wat gember ook.

Was alles maar zo opgelost.

MAAR! Toch spreekt mn sap wel oplossingsgericht.. rood.. liefde. LIEFDE! Laten we allen met liefde om ons heen kijken. En handelen upon. En ja, ik weet wel dat er situaties zijn dat dit niet kan. Dat dit niet werkt en dat het volgende cliché niet direct toepasbaar is.

Behandel alles en iedereen zoals jij zelf behandeld zou willen worden.

Maare. Doe het toch maar. Ik ben er sterk van overtuigd dat als meer individuen op een dergelijke wijze leven, er veel vredelievende individuen naast elkaar bestaan. Die samen naast en met elkaar een vredelievende samenleving kunnen vormen. En vredelievende samenlevingen inspireren tot liefde. Tot respect. Tot water bij de wijn. Tot hier en niet verder. Zetten aan tot duidelijkheid. Tot een ieder zijn geluk.

Proost.

image[7]image[6]  image[8]

Geef een reactie

