Detox update!

detox_eten_collage

 

Jaja mensen. I am loving the detox life.

Even in het kort, waar hou ik me aan;

– geen suiker
– geen toegevoegde suiker (e.g. geen zalm van de jumbo, geen pakjes&zakjes) (zelfs ‘zonder toegevoegde suiker’ advertenties zijn soms NIET waar mensen!)
– geen alcohol
– geen gluten
– geen zuivel
– alleen als ik sport zoete aardappel, verder geen koolhydraten uit granen (buh bye havermout!) (hi crossfit! ^^)
– 1 granny smith of 1 groen getipte banaan per dag
– eten als je honger hebt (jihaaa!)
– niet eten als je geen honger hebt (jihaaa? ;-))
– veel water/ thee drinken (maar dan niet die pickwick driehoekjes he mensen… lalalalala)
– tijdens ‘verplichte’ diners de beste opties kiezen (oftewel; paar hapjes rijst/risotto en onbekende groene derrie ;-))

Waarom doe ik een detox?

– doorbreken van patronen
– minder (zoet)zin
– food als fuel en niet bij verveling, frustratie, verdrietjes óf things to celebrate
– beter voelen wanneer je vol zit
– verbetering van mijn huid
– rust in je koppie (‘zal ik wel zal ik niet zal ik wel zal ik niet zal ik wel zal ik niet zal ik wel zal ik niet zal ik?’)
– beter nadenken over de koppeling eten-gezelligheid. Heb je echt 15 paaseitjes nodig om bij te kletsen? (en die koffie dan?). Hoezo is het weekend vrijbrief tot; je          lichaam als afvalemmer?)
– doelen, zowel het nastreven als het behalen brengt mij voldoening, enthousiasme en energie
– I K K A N D I T. mentality. Iets wat crossfit in me naar boven brengt. dont see problems. Dont see challenges. See things you can learn. Things you can DO. 

Afvallen staat er niet bij, klopt dit?
JA! Ik eet voldoende, ik luister immers naar mijn lichaam en heb nooit honger. Of ik pak wat. Ik grijp gauw naar wat (ongebrande,ongezouten) nootjes en minder snel naar gestoomde witvis. Uhu. Mocht je afvalplannen hebben. Schijnt te werken.

Vind je het lastig?
Nee!

Ik geniet van alle fijne gerechten, van het op zoek naar nieuwe recepten. Teruggrijpen naar ooit eigen in elkaar geflanste dingen. Ik mis heel af en toe mijn havermout, maar eigenlijk maakt een ei/vlees/vis ontbijt me blijer gedurende de dag (als ik m’n dag zoet begin, heb ik de hele dag meer zin in zoet). Ik vind het fijn bewuster te zijn en zie meer in wat van belang is. Bijkletsen. Niet die eitjes. Liefde voor liefdes. En muntthee i.p.v. cappuccino.

Heb je tips voor wanna be sugar slayers?
Maak voor jezelf heel duidelijk waarom je wilt detoxen. Als je weet waarom je iets doet, wordt het geen opgave maar iets leuks. Dit wil jij toch? =). Schrijf het op. Ervaar het en voel je zelf even alsof je alles hebt bereikt wat je zou willen bereiken met de detox. POWERHUMANNNNN! 😉
(en inderdaad, detox heeft naast fysiologisch een groot psychologisch effect) (groter?) (ik weet het niet) (maakt het uit?) (fijnheid!)
Maak voor je zelf duidelijk aan welke regels je je wilt houden. Voor veel mensen is geen gluten en geen zuivel best een opgave, omdat zij normaal wel veel van dergelijke producten consumeren. Hou het haalbaar, realistisch (iets met SpecifiekMeetbaarAcceptabelRealistischTijdgebonden enzo xD). Zie het niet als iets wat goed of fout kan gaan, je kunt niet falen. Je kunt een detox niet fout doen. Het heeft niets te maken met goed of fout. Want stel je spreekt iets af (helemaal geen hap rijst ook in restaurants!!) drie keer raden wat er dan gebeurt als je je daar niet aan houden kon (‘potverdriedubbeltjes (als je geluk hebt ;-)) het lukt me niet, ik kan dit niet, mislukt, helaas’). Het is niet fout, het is alleen niet volgens de regels die jij je zelf hebt opgelegd. Haha, beetje gek om je zelf te straffen voor iets wat je zelf bedacht hebt he. Ga je een keer buiten je eigen boekje, zie het dan niet als fout, maar ga juist vol in dat moment. Wat is het dat er voor zorgde dat je dat deed? Fijne avond met je man? Hoeveel is dat waard <3. Ontlading na stress? You needed it.
Ik zeg niet dat je smoesjes moet verzinnen en als je iets wilt, moet je er ook zeker voor gaan! Maar gewoon. Vermijd zelfkastijding bij overtreding van je eigen wet.

PREPARATIE!! Yep!  Klaarmaken, met lijstjes naar de winkel. Alvast koken, kokkerellen, bakjes in de koelkast klaar. Hoe suf het moge klinken; het houdt je heel makkelijk op het goede pad. Als jij er voor zorgt dat je altijd iets bij je hebt wat ‘detox proof’  is, is het een STUK minder moeilijk om dingen af te slaan en zo heb je nooit honger. Iets met dat knagende gevoel zorgt er wel eens voor dat iets al een AH to go er aantrekkelijk uitziet… Met een bestraffende monoloog tot gevolg. Yep. Go make it ready!

GENIET!
Van al het lekkere pure eten. Ervaar wat het voor je lichaam doet. Bemerk meer energie, betere slaap, meer tevredenheid. Bemerk dat je trots bent op je zelf.

Wees trots op je zelf <3.

4 comments

  1. Yeahhhh gelezen babe … Leuk geschreven!! Hmmm komt eigenlijk in grote lijnen wel overeen met paleo waar ik me 80/20 aan houd.
    Ik ga ff je andere blog ook lezen, me like!! Liefs ❤

    1. 🙂 hiii! Jaaa, is inderdaad wel wat paleoachtig! Eet jij helemaal geen granen? (En nachtschades? Tomaten enzooo?). Of zit dat in de 20% ;-). En eet je al lang a la paleo? Wat zijn je ervaringen daarmee? 🙂 Wat zorgt er voor dat je doorgaat, wat zorgt er voor dat je soms 20-80 ipv 80-20% zou willen? 😉 hihhi. Oftwel; voors en tegens! 🙂
      Leuk dat je mn blog leest Debs! Sterkeling. xxxxxxx

      1. Babe, ik zie nu je reactie pas 😦 Eigenlijk eet ik al een hele lange tijd weinig brood en koolhydraten … Sinds ik met crossfit begonnen ben (begin dit jaar) ben ik me gaan inlezen in paleo en daarin sticter geworden. Ik eet inderdaad nauwelijks granen, muv quinoa (is eigenlijk een zaad) en soms havermout (omdat dit een pseudograan is). Heb vorige week voor het eerst weer eens (rode) rijst gegeten, dit zou, evenals zwarte, wilde en zilvervlies, beter moeten zijn dan ‘gewone’ rijst. Ook eet ik wel zoete aardappel, door het vele sporten merk ik wel dat mijn lichaam ook behoefte heeft aan koolhydraten anders dan alleen uit groenten. Nachtschades probeer ik niet dagelijks te eten, maar moet zeggen dat mijn lichaam daar niet heftig op reageert eigenlijk … Binnen mijn 20% vallen dus de nachtschades, soms ‘granen’ en heel soms geitenkaas. Verder alles uit pakjes en zakjes mijden en alle etiketten lezen (oh en wat ben ik geschrokken van waar allemaal suiker in zit!).
        Wat ervoor zorgt dat ik doorga? Resultaten zien bij het sporten, geen cravings hebben, geen sugarrush en me fit&gezond voelen 😉 Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer moeite heb met mijn cheatmeal inlassen dan met het ‘volhouden’ van paleo eten. Voelt altijd net alsof ik alles te niet doe met een cheat en ik moet nog erg wennen dat dat niet zo is en het zelfs functioneel is.

        Ik zie je morgen 17.00, besloten dat een keer geen wekker zetten ook weleens fijn is 😉 (zul je zien dat ik alsnog vroeg wakker ben, maar goed)

        Liefs ❤

Geef een reactie

