Chakra’s

Het woord ‘Chakra‘ betekent wiel of kring en is afkomstig uit het Sanskriet. Chakra’s zijn energie knooppunten in het menselijk lichaam. Er zijn er meer (klaarblijkelijk zijn er net nieuwe ontdekt..) maar 7 daarvan zitten als het ware aan de oppervlakte van ons lichaam. Het is niks fysiek en je kunt ze dus niet echt in je lichaam aanwijzen. Eenergiewervelingen in het lichaam, waarmee wij ons leven in balans of onbalans kunnen brengen. Nou schijnen we onbewust vooral dat laatste te doen. Alle chakra’s zijn traditioneel verbonden met kleuren, symbolen, mantra’s en elementen. Deze zullen de verbonden chakra’s dan activeren..

Chakra 1,2,3,4 bevinden zich rondom de romp. De keel behelst 5 en het hoofd nummer 6 en 7. Je romp werkt nauw samen met je keel, wat als soort van sluis fungeert. Een paadje naar bewustwording; het hoofd.

Geel; de zonnevlecht! Valt mij als eerste op :-). Ik schijn wat te hebben met zonnen. MAAR! Rood = nummer 1. Dus we komen zo terug zon.
1. rood.
Locatie: Gebied tussen anus en genitaliën, dikke darm, endeldarm, achterkant bekken. Onderste deel ruggengraat; 1ste 3 wervels.

Dit 1e chakra houdt verband met het zich thuis voelen en aanwezig zijn in situaties. gevoel van veiligheid – zekerheid – kunnen omgaan met angst en agressie. Realiteitszin, lichamelijke kracht. De materie (hebben, hebben, hebben). Spanning – boosheid – angst – gezondheid. In hoeverre ben je aan de aarde verankerd (benen, voeten). Als de chakra open is voel je je gegrond, stabiel en veilig. Je bent aanwezig in het hier en nu. Als dit chakra te weinig actief is; angstig en nerveus, gebrek aan discipline, te mager, gehaast. Is het overactief; Materialistisch, hebzuchtig, zwaarlijvig, traag.

Emotie: angst.  Element; aarde. Lichaamsdelen: benen, botten, dikke darm. Actie: ik ben, ik heb.
Bijbehorende edelstenen: bloed steen, granaat, hematiet, robijn, rode japis en vuuragaat. Bijbehorende kruid/geur; ceder. 

2. oranje.
Locatie: Genitaliën voorkant bekken, blaas, nieren. tonus spieren, inrichting van seksualiteit.
Duidt op seksualiteit en relaties. Vreugdevolle kleur, liefhebbers van oranje zoeken naar het wezen van de dingen en zijn optimistisch. Draagt bij tot ordenen van emoties en geeft zelfvertrouwen. Enthousiasme, energie, opgewektheid en bevorderen bloedsomloop. Het 2e chakra is de schaamdriehoek (het milt-chakra).
Als de chakra open staat kunnen je emoties vrij laten gaan en uiten zonder over emotioneel te worden. Je staat open voor intimiteit en bent gepassioneerd en levendig. Je weet wat je wilt. Is het te weinig actief; frigide, stijfjes, afgepast, gesloten en kan niet genieten. Is het echter overactief; overgevoelig, te emotioneel reageren, sexverslaafd en dwangmatig gedrag.

Emotie: schuldgevoel.  Element; water. Lichaamsdelen; baarmoeder, geslachtsdelen, nieren, blaas. Actie; ik voel.
Bijbehorende edelstenen:  carneool en oranje calciet. Bijbehorende kruid/geur; gardenia.

3. YES! geel.
Locatie : zonnevlecht, navel, lever, buik, spijsvertering, dunne darm, maag
In verband gebracht met energie, macht en emoties. Geel straalt! Verdraagt geen begrenzing en versterkt de ik en de de denkkrachten. Vuilgeel wijst alleen op ziekte (we gaan voor fel fel fel!). Geel is ook de kleur van het waarneembare deel van het intellect. Opening naar wijsheid, rijpheid, verlossing, plezier en vreugde. Stimuleert verbeelding, maar ook jaloezie onenigheid wilskracht en geestkracht. Je gedrag in de groep. Is je chakra open dat heb je genoeg zelfwaardering, kun je spontaan reageren en voel je dat je jezelf onder controle hebt. Het staat dus voor de zonnevlecht/je navel chakra.  Is het te weinig actief; passief besluitloos verlegen weinig zelfvertrouwen. Is het overactief; dominant, agressief, overactief.

Emotie; schaamte. Element; vuur. Lichaamsdelen; spierstelsel, spijsvertering. Actie; ik kan, ik wil.
Bijbehorende edelstenen; amber, topaas, citrien, tijgeroog. Bijbehorende kruid/geur; gardenia.

(heel gek, ben ik bevooroordeeld? HERKENNING!) (ik zal!!)

4. groen.
Locatie : borst, longen, hart, ademhaling.
Onvoorwaardelijke liefde en mededogen. Symbolische kleur van het hart en staat voor vreugde vrede en liefde. Maar ook veranderingen en jaloezie. Werkt kalmerend, harmoniserend en geeft evenwicht. Vriendschap, rust, jeugdige energie en onervarenheid. Centrum van de universele liefde. Doe mij ook maar een potje groen. :-). Het 4e chakra is het HART.
Als het open is ben je meelevend en vriendelijk en in staat harmonieuze relaties aan te gaan.  Is het te weinig actief; verlegen eenzaam, weinig gevoel voor anderen, bitter, kritisch. Is het overactief; ben je afhankelijk, bezitterig of jaloers.

Emotie; verdriet. Element; lucht. Lichaamsdelen; longen hart armen handen. Actie; ik bemin en word bemind.
Bijbehorende edelstenen; jade groen aventurijn malachiet peridoot rhodoniet en smaragd. Bijbehorend kruid/geur; lavendel jasmijn.

5. Blauw.
Locatie : schildklier, stembanden .
Creativiteit, spreken en innerlijk horen. Je zelf kunnen uiten, zeggen wat er in je omgaat, je uitdrukken letterlijk of op artistiek gebied. Liegen kan dit chakra sluiten. Het gaat om verwerken van gevoelens.  Blauw stimuleert neiging tot onafhankelijkheid en overgave aan het zelf. Intuïtief weten. Meditatie, spiritualiteit, harmonie met omgeving, oprechtheid.  Je keel chakra. Is het te weinig actief; angst om te spreken. Is het overactief; je praat te veel kan niet luisteren.

Emotie: leugens. Element; geluid. Lichaamsdelen; keel oren armen handen mond. Actie; ik spreek en word gehoord.
Bijbehorende edelstenen: aquamarijn, blauw chalcedoon en turkoois. Bijbehorend kruid of geur; ?

6. Indigo.
Locatie : pijnappelklier, hypofyse, het punt tussen de wenkbrauwen.
Inzicht en visualisatie. Staat in verbinding met het derde oog, helderziendheid en intuïtie. Alles wat in en met je lichaam wordt ervaren. Je voorhoofd chakra.
Als het open is heb je een goede intuïtie en kun je fantaseren. Is het te weinig actief; geen visie, geen inzicht slecht geheugen en rechtlijnig. Over activiteit; te veel in een fantasiewereld leven, hoofdpijn/ nachtmerries en hallucinaties veroorzaken.

Emotie; illusie. Element; licht. Lichaamsdelen; ogen. Actie; ik zie.
Bijbehorende edelstenen: azuriet, lapis lazuli en sodaliet. Bijbehorend kruid/geur; steranijs.

7. Violet;
Locatie : bovenkant van de schedel. Kleine en Grote Hersenen.
Wijsheid en 1 zijn met de wereld. Verbinding met het kosmische. De verlichting. De extase. Wit wordt ook wel eens gebruikt voor het 7e chakra. Violet is wat mystieker en een koninklijke kleur. Geloof. Innerlijke zelfwaarneming. Maar ook; boetedoening. Je kruin chakra. Het hoogst haalbare.
Als het open staat ben je onbevooroordeeld en bewust van jezelf en de wereld om je heen. Is het te weinig actief dan het je moeite met leren, sta je niet open voor spiritualiteit en ben je apatisch. Is het overactief ben je overintellectueel, verward of spiritueel verslaafd (jaja dat kan dus ook nog ;-)).

Emotie; illusie. Element; kennis, informatie. Lichaamsdelen; zenuwstelsel, hersenschors. Actie; ik weet.
Bijbehorende edelstenen; ametist, opaal, diamant, maansteen, woestijnroos. Bijbehorende geur; lotus.

Met dank aan het Anahata centrum in Assen en rubriek.nl. :-).

Ik vind het prachtig. Ik vind het heerlijk zweverig (;-) ) en ja je moet er in geloven.
De volgende keer dus groene sportshirtjes om jaloerse steekjes te voorkomen. Bovendien zou ik beminning uit willen stralen. Keer duizend. Aan iedereen. Universele liefde. Bij een over emotionele reactie grijp ik niet naar extra slaap, maar naar oranje bij de hand. Kan ik dan dus ook beter genieten, beter ontspannen. Voel ik me hebberig naar meer geld, meer kleding, meer sparen, meer reizen, meer meer meer. Dan onthou ik maar dat in het ROOD staan, me daar bij van dit materialisme afhelpt. (;-)). En zometeen lees ik nog duizend extra dingen.. doe mij maar kennis. Doe mij maar informatie. Doe mij maar bewustzijn.
Zo iets. Maar, als je er niet in geloof; kleurtjes (en bekleurde edelstenen armbandjes ^^) maken blij! :-).

One comment

Geef een reactie

