Een krokant visje!

Ik hou van een visje. Zalm uit de oven (met citroen dille wat rijsteroom keltisch zeezout peper en een overload aan kruiden naar wens! JAM!) of een viscurry met koolvis (lekker goedkoop). Een zelfgemaakte tonijnburger, forel door de sala. Of makreel. Haring is dan weer niet mijn ding. Eeuhw, misschien is het het beeld zo boven een open mond (en gek genoeg denk ik er dan een vette haardos bij?!) en uitjesgeur, maar ik hou er niet van. Sardientjes (hoe gezond ook!) hebben me ook nog niet weten te bekoren. Maar een vers gevangen gebarbequet kameroens vinnetje dan weer wel.
Eerlijk is eerlijk, lekkerbekkies waren vroegers favoriet. Zo lekker krokant van buiten. (metvandieremouladesaus!) Maarrreee! Dat ken natuurlijk niet he. GEFRITUURD! TRANSVET! OMG! ;-). hhihi. Kidding. Iets met balans enzo ;-). Maar toch! Ik eet het niet vaak meer, omdat ik denk; anders kan het ook.

En JA! Het kan anders, lekker en gezond! Voor als je vanavond nog geen diner op de planning hebt; dont look no further! 😉

Broccoli hoef ik denk ik niet uit te leggen. En een eerst gekookte dan gebakken zoete aardappel inmiddels gok ik ook niet meer.
Sjuust.
VIS! een MSC kabeljauw (voor wat MSC nog inhoudt tegenwoordig.. ik zeg; ZEMBLA) (bummer) en wat (eveneens MSC…) garnaaltjes.
De kabeljauw even kort aanbakken in wat roomboter (of ghee, of ontgeurde kokosolie) met wat dille zout peper en de laatste minuut wat citroen sap erbij. Ook de laatste minuut voeg je de garnaaltjes toe en bak ze even mee. Voordat het geheel gaar (en uit elkaar gevallen!) is, plaats je ze over in een ovenschaal (ik leg deze in met bakpapier..scheelt weer schoonmaak, lekker lui) (anders vet je die boel even in) en voeg nog wat gesmolten kokosolie on top (paar drupjes, ter voorkoming van uitdroging) en daar over heen nog een knijpje citroen. Nee niet uit zon geel flesje. Gewoon, zo’n echt ding.
Ondertussen haksel je een hand hazelnoten (of gemengde noten als je geen zin hebt om te zoeken zoals ik) tot kleine brokje en dit strooi je over de vis. Teentje knoflook geperst er over. Tien minuten op 190 graden Celsius en klaar is uw krokante bite!

Smullen!!

Je kunt dit krokante korstje helemaal naar smaak (en tijd) maken. Oersterk mengt 30gr walnoten of cashews met een kastanjecracker (te koop bij ntuurwinkels) 1 teen knoflook, 1/2 tl zeezout en wat peterselie. Wil ik het helemaal bont maken dan doe ik er wat pesto door (doe dan geen extra olie op de vis!) of wat lijnzaad,pompoenpit, zonnebloempit, chiazaad etc ;-).

Als ik mijn ovengerechten een lekker knapperig laagje wil geven dan gebruik ik altijd een mengsel van 1 ei met gehakte hazelnoten (bv; courgette, aubergine wortel champignon en prei met daarover pompoen/zoeteaardappel puree en de puree dan afdekken met zo een laagje… AAAHHH!) (bak er wat kalkoen filet bij met tijm en rozemarijn en knoflook!)

Maar op 1 of andere manier durfde ik het vis + ei idee nog niet aan. Maar dat gaat in het uitprobeersel. Dat moet dan wel ff langer he peeps, ei moet goed gaar :-).

Vooraleerst wint dit (snelle) recept het wel even. Eet smakelijk! 🙂

20140402-221730.jpg

One comment

Geef een reactie

