Gronden #2 + crossfittttttt

Via google kwam ik terecht bij yurtlife; “Een centrum voor gezondheid, wellness en spiritualiteit. Therapieën, zoals acupunctuur, fysiotherapie, massages, coaching, voedingsadvies en wellness zoals arrangementen en beauty.

YurtLife is ook een plek voor spiritualiteit: energie therapieën, meditatie/mindfulness cursussen, yoga, tai chi en nog veel meer.”

Nou kwam ik daar terecht natuurlijk in mijn grondingszoektocht. Vandaag loop ik met een (rood!) koord de bodem in en hoop ik dat ik er mn pootjes niet over breek.

Volgens Yurtlife;

Een krachtige grondingsoefening, die ik echt iedereen kan aanraden. De volwassenen en kinderen die ik ken die deze oefening doen, rapporteren allemaal goede resultaten. Kinderen die gepest werden, merken dat ze minder gepest worden, en bijna iedereen heeft het gevoel meer energie te hebben. (Oke! proberen waard toch!)

Centreren

Creëer een kamer in het midden van je hoofd waarvan het plafond niet hoger mag zijn dan je wenkbrauwen (hihi!). In dit kamertje, dat je mag inrichten zoals je zelf wilt (HANGMAT!), kun je een bankje of stoel zetten achter je ogen, zodat je door je ogen lekker naar buiten kunt kijken. Als je je aandacht naar deze plek trekt en je kijkt door je ogen dan zie je vaak je oogwimpers of een stukje van je neus of de bovenkant van je wangen. Dit is een teken dat je goed gecentreerd bent in je hoofd en in je lichaam aanwezig bent. Goed gecentreerd zijn is heel belangrijk voor de rest van de oefening. (okeeeee, lachers van de hand, lets try!)

Grondingskoord

Ben je nu gecentreerd in je hoofd dan stel je je voor dat er een ‘grondingskoord’ loopt van je ruggengraat naar beneden naar het middelpunt van de aarde. Neem de tijd om je voor te stellen hoe deze buis door de vloer heen boort en ook door de verschillende aardlagen. Geef dit koord een kleur die jou aanspreekt (vroeger was rood mijn lievelingskleur en als kleinemeisje had ik boordevol belachde energie, dus waarom niet?). Omdat het in principe verstandig is om je koord iedere dag te checken, of het nog wel op zijn plaats zit etc, kun je het ook iedere dag een andere kleur geven (rood won het vroeger altijd nèt van blauw, maak ik dat ook eens goed). In het middelpunt van de aarde aangekomen, maak je dit koord vast met een anker of op een andere manier die bij je opkomt. Roep je naam naar beneden door het grondingskoord (3x). Dit maakt het duidelijk wie zijn koord dit is. Dit grondingskoord is heel flexibel en beweegt gewoon met je mee als je gaat lopen. Deze verankering is nodig om niet te gaan zweven, om een goede verbinding met de aarde te hebben, en om energie van de aarde te kunnen opnemen. Een andere functie van dit koord is om vuile energie af te voeren naar het middelpunt, waar het dan voor je gereinigd wordt (handig, hoef ik niets te doen? Geen maak schoon knop of toverspreuk?), zodat je het als schone energie weer op kunt nemen. Let ook op de dikte van je grondingsbuis. Het moet niet te dik zijn, want dan zak je er als het ware ‘energetisch’ doorheen. Een diameter van 3 tot 5 centimeter is het beste.

Oke mensen. Ik mag wat lacherig doen tussendoor, proberen deed ik het wel. En ik denk dat ik zojuist mijn koord verankerd heb. Ik zal er een paar keer per dag naar terug gaan om te kijken of de kleur hetzelfde is, het niet uigedijt is (van de havermout? ;-)) en of ik nog goed in verbinding met de aarde/ het centrum ben.

Al met al weer een oefening om stil te zijn, en geen enkele invloed van buitenaf waar te nemen. Gewoon jij en jouw stilte. Dat je een paar keer per dag even checkt of jij en dat van binnen er nog wel zijn. Tijn Touber hanteert in zijn boek de lichtjes; er branden 3 lichtjes 1 op je voorhoofd, 1 1 in je hart en 1 in je navel als noodlampje. Elke dag moet je een paar keer checken of de lampjes nog branden. En soms kom je er achter dat alleen je navel nog een beetje gloeit. Aandachtig steek je ze dan weer aan.

Aandacht.

Misschien laten mijn woordspinsels het niet zo merken, maar ik mag graag mediteren. Ik mag graag mediteren leren. Doen. Lastig vind ik het soms wel. En vrijwel nooit maak ik er lange sessies van ;-). AFGEDWAALD! Maar ik merk, hoe vaker ik een paar minuutjes doe. Hoe vaker ik die minuutjes rekken wil. Ook de trein blijkt tegenwoordig één groot oefencentrum. Schakel uit die omgeving.
Gister was alles, maar dan ook alles, van mn lichaam in de stress en fight modus 8-). Iets met werk. Om vervolgens uit werk te rennnnnnnen naar de trein die precies voor mij zn deurtjes opende en al hijgend stapte ik in. SNEL!! CROSFITTUHHH!!!

;-).

RUSTIG Loes =).  Relax. Adem in. Adem uit.
Inderdaad.

Normaal laad ik mezelf op voor een zware crossfitles door stampende beats en meetrillende beentjes (meezingen heb ik het niet over), maar gister legde radio 4* mijn opgefokte ik stil. En leerde ik over ons concerthuis in Groningen. Toevallig! Verslag vanaf daar . Bleek dat een zoon der Bach daar vroeger (1700 nog wat?) ooit eens speelde. HISTORIE! ;-). hihi. Maar symfonie orkesten gevuld met export brachten net die melodie. Rustig trapte ik en hapte de laatste zon uit de lucht.

Crossfit! BOEM BOEM BOEM!!! Haha, ja. De drempel over en gaaaaaannn met die banaaaaannnn.

12 minuten lang elke minuut 2 thrusters (ik deed de eerste 9 rondjes met 45kg en sloot de laatste 3 af met een PR’tje van 47.5 kg)
daarna 12 minuten; elke minuut 20 double unders, waarna je de minuut volmaakt met push ups. Ik deed ze allemaal op de teentjes. Geen gekniewerk voor mij. Ook draaide ik mn armen iets meer in zodat het meer triceppuhsups waren, ter voorkoming van schouderblessure (waarom trainen onder begeleiding zo fijn is!!). EINDELIJK helemaal fijn alle 12x 20 DU zo hop achter elkaar. 20 s klaar. Uh ja.. 40s push ups. Kan ik wel stoer doen. Maar ik deed er steeds maar 5 of 6 ;-). Iets met; AUW!

Daarna nog 3 rondjes: 400m rennen, 21 kb swings met 16kg, 12 pull up (kippings). 10 minuut 48.

DONE!

 

*hou jij van klassieke muziek? Ja. Ik hou van klassieke muziek. Maar jij houdt toch van dat geboembamhouseook? Ja, ik hou ook van dat geboembambomhouseook.

 

2 comments

Geef een reactie

