gronden/aarden #1

aarden

 

Terwijl ik me verwonderde over het verbluffende effect wat de natuur soms kan hebben, vroeg ik me af of het te maken zou hebben met aarden. Wel eens van gehoord? Gronden mag ook.

Dit zou je met de aarde verbinden, waarmee je de energie van de aarde door je heen laat stromen. Gronden zou je beschermen tegen negatieve energie en je helpen los te laten wat je niet meer nodig hebt. Goed geaard sta je met beide benen stevig op de grond. Energie stroomt door je lichaam de kosmos in en weer terug. Ben je goed in balans dan is de doorstroming goed en ben je fit en blij. Invloeden van buiten af kunnen de doorstroom belemmeren; zoals alcohol, drugs, stress, of een bed dat verkeerd in een kamer staat.

(ik weet er een paar die daar ervaringsdeskundige in zijn, zullen de lampjes die van kleur verschillen daar ook bij helpen? Gelukkig zag ik op foto’s ook rood licht voorbij. Rood schijnt DE kleur van aarden te zijn ;-). Ben ik benieuwd naar het buiten-houtenbedmetlampjes verschil!)

Hoewel dit zweverig klinkt, merk ik bij mezelf wel dat ‘in het hier en nu leven’. Ik merk dat ik buiten bewust en aandachtig ben. En wellicht trek je dit dan door naar de rest van de dag. Van de week. Of je leven wellicht. En het besef van elk moment brengt vertrouwen met zich mee. Rust. Levenskracht.

Aarden doe je met je voeten. Iets met een chakra. Er is ontelbaar veel informatie over gronden/aarden  (niet perse wetenschappelijk… ) en het wordt aanbevolen als je je onzeker voelt. Als je meer in je kracht wilt staan. Maar ook bij hoofdpijn of koude voeten en handen.

Met blote voeten in het gras, stilstaan met een stok onder je ene voet, al rollend dan het verschil tussen beide voetzolen opmerken, je voetjes masseren, rennen over het strand, zo dun mogelijke (natuurlijke) zolen onder je schoenen of zo kort mogelijke hakken (sorry sexychicks), voel hoe er wortels uit je voeten de aarde in groeien, of lampjes die je dan met je gedachten aan doet (uhu, voor de gevorderden ;-)), breng in kleermakerzit je voeten tegen elkaar, klop op je benen, gebruik etherische olie in een voetenbad, draag rode sokken, of eet rode bieten, draag edelstenen bij je, ga tuinieren, ga stampen. Of dansen.

Heel veel manieren dus om je geaard te voelen.

Toen de natuur mij zo verraste door alles stil te zetten, bedacht ik mij; als dit met aarden te maken heeft, lets give it a try. Verbonden met de aarde. Maar dan niet met blote voeten buiten. Behalve als je in Spanje woont. Ofzo. (Lubbies?) Ooit kreeg ik als meditatie oefening; kijk elke dag 2 minuten onafgebroken naar iets wat niet door mensen handen is gemaakt. Katten lenen zich hier perfect voor. Ook het masseren van mn voetjes vind ik fijn. Diverse organen en lichaamsdelen zouden onder je voetzool een reflexzone hebben. Ooit las ik hier een libelle artikel over. En vandaag het (he-le) internet. Jaja. Loes dwaalt weer eens af. Maar! Voetreflexologie! Meridianen, chi energie, ying yang en de orgaanklok. Up for next time! 🙂

Maar eerst. Gronden dus.

Ik vind het persoonlijk erg overeenkomen met meditatie waarbij je je richt op wat je in lichaam voelt. Welke sensaties voel je waar. Als ik niet slapen kan, probeer ik het; 12345678910 10987654321 hoe voelt je kleine teen links? 12345678910 10987654321 hoe voelt je kleine teen rechts? idee. Met voldoende geduld, het negeren van afdwalingen en gewoon opnieuw beginnen, val ik er inderdaad heerlijk door in slaap. Mn lichaam wordt zwaar (inderdaad alsof je de aarde in zakt…) het tintelt wat en je hoofd staat uit. Alles is goed zoals het is. Want er is alleen maar dat moment. Alles wat door je hoofd speelt is van belang op een ander moment en kun je uitzwaaien, of als wolkjes wegblazen.

Goed.

Dit hele -wauw hoe overrompelend is de natuur (!)- effect zou ook helemaal niets te maken kunnen hebben met gronden. ;-).  Toch werd ik door alle informatie of gedeelde ervaringen nieuwsgierig naar dat en besluit ik ter plekke dat ik vanaf vandaag elke dag 1 gronding oefening zal uitvoeren. Een week lang. Updates volgen natuurlijk en een beschrijving daarbij.

Vandaag begin ik met het goed en diep inademen via de buik;
acht seconden in
vier houd ik er vast
acht seconden uit

Dit herhaal ik 2 minuten lang. Hand op je buik om deze te voelen uitzetten. Ogen dicht (dit doe ik maar voor het gevoel, moet dit ook? Ik weet het niet, voelt wel beter    ;-))

En ik had dit heel simpel kunnen bewaren voor morgen, maar ik drink er rode bieten smoothie bij 🙂
Zie ik morgen wel weer hoe ik mn voetjes op de vloer krijg ;-). #Ilovechallenges ^^

Iemand tips, ervaringen, ideeën? 🙂

 

2 comments

  1. Er is niets fijner dan de stilte in jezelf te ervaren…dat kun je alleen bereiken door veel te oefenen..je kunt niet ff gaan zitten en NU MOET ik stil zijn…geef jezelf daar de tijd en ruimte voor….dan pas kun je goed gaan aarden…uit je hoofd naar je stilte punt werken..dat gaat niet altijd even makkelijk…maar heb geduld en accepteer alles..wat lukt en wat niet lukt..omarm alles dat is….en als je gaat ervaren wat die stilte voor je kan beteken..Liefde…Rust…weet je dat er altijd die rust en ruimte waar je naar toe kunt gaan…want het is daar..speciaal en alleen voor jou….

Geef een reactie

