Throwback thursday.

Ik ga zitten en denk me terug. Welke situatie gaf me eerder dit gevoel. Op de achtergrond hoor ik spelende kinderen. Een straatje wordt geveegd. Een accordeon schuift kort flitsen van wat opa en daardoor ook oma door beeld. Beneden klimt een dikke rode kater in een veel te kleine plantenbak. Gegrinnik. Naast me ligt de onze; lang uitgestrekt, maar dicht tegen me aan.  Af en toe tilt hij zijn kop en ziet dat het goed is.

Knappe tijger.

De zon verwarmt mijn huid en een dakterras zonder omheining herinnert me aan hem. En aan alle fijne dingetjes in mijn leven. Zoals een extra koelkast.

Verschillende scenario’s schieten voorbij.
De zomer. Ik denk aan feestjes met leuke mensen die ik wel en niet kende. Aan dansen tot je voetjes pijn doen en verbrand op een terras. Aan tuinen van studentenkamers en het gevoel na een flinke ochtend studie in de zon daar te liggen. Met water en druiven. Je had het verdiend.

Aan Sicilië. Wakker worden, hardloopschoenen aan. Met tomatenhoofd lopen naar de pier. Zat je dan alleen op de stenen. Alleen op de wereld. Te vroeg voor toeristen en te laat voor de havenlui. Iets bijgekomen weer terug om heel veel gelijkgestemden tegemoet te lopen. We groetten elkaar en we voelden hetzelfde. Vrij om te gaan. Hardlopen in je vakantie, vroeg voordat de zon versmoort. Het geeft je een onvoorstelbaar vrij gevoel. En bruine benen. Ook.

Dat je daarna de veters aan elkaar knoopte en de schoenen om je nek. Blote voeten door de zee en met zandvoetjes naar de bakker. Water. Vers brood. Vers fruit. Vers gesneden salami. Vers alles. Farmerwalkend lachend naar verbaasde blikken. Douche. Wakker maken. Bikini. Ontbijten op het strand. Je had het verdiend.

Of die eerste keer om het meer. Een sportbh ingegrafeerd en een smoothie uit de fietstas. Hmhm, verdiend.
Die beblauwplekte sauna na een survival. De dansjes voor je bul. De drankjes. De zon die je ziet vanaf de kardingebult. Overvallen worden door geluksgevoel. Kwispelstaartjes.

Vandaag – hier – nu – schrobde ik het huis, de koelkast en de kat. Ik haalde al skeelerend een fiets en daarmee boodschappen. Terwijl ik in de zon stapte kon ik draaien van geluk. Ik vond dat ik het verdiend had. En door deze kleine flashbacks bemerkt ik dat het daar heel vaak om gaat. Bij mij om gaat.

Vrij vaak heb ik onrust in mn kont. Kan ik niet rustig zitten of doe ik dat met 3 schermpjes tegelijk.

Door dit gevoel te vangen en te zien waar het vandaan kwam, ben ik gemotiveerder dan ooit te doen wat ik wil. Wat ik belangrijk vind. Niet altijd even leuk, of makkelijk. Maar daarna terugkijken op wat je deed. Voldaan. En dit hoeft echt niet altijd te gaan om zware lichamelijke inspanningen, intellectuele prestaties of iets anders wat. We verdienen veel mensen. Veel meer dan we onszelf vaak toestaan. Veel meer dan we vaak inzien.

Gewoon even doen wat goed voor je is. Naar buiten op een zonnige dag. Dat je dan inademt en denkt; JA! Fijn dat ik dit doe. Soms kan ik me niet zetten tot fijne dingen. Terwijl ik weet dat t me goed doet. :-).

Ik merk dat als ik zo vrij ben om te genieten van dat wat is, dat ik automatisch de juiste keuze maak. De juiste dingen doe. Dat ik me zo vrij voel. Dat verplichtingen en verwachtingen even weg zijn. Ook al vergeet ik dan nog 2 telefoontjes die ook financieel blijheid konden veroorzaken. To do list. Check.
;-).

Kom ik door al die fijnheid terug bij mezelf. Dat deed ik al eerder. En weer wordt er zo veel duidelijk. Ik blijf een strebertje. Een mietje. Dat ook. Een mietje met doelen, idealen, eigenaardigheden. Een mietje met af en toe een hapje lef. Dan jerk ik 45 kilo. En zonder omgeving gaf dat voldoening. Een vergelijkend mietje. Een mietje die alles wil. Een mietje die alles verdiend. :-).

IMG_0726 IMG_1040 IMG_1047 IMG_1385 IMG_1386 IMG_2002 drankjesbulmaudloes mudmasters met lau modder survival westerbork tuinstudentenkamer

20140313-204448.jpg

Geef een reactie

