Home made pesto! (weet wat je eet)

Jaja. Als je het zelf maakt, weet je precies wat er in zit. Je weet hoeveel tijd en moeite het kost en past daar de verorbersnelheid op aan xD. MOEWHAHAHA. Dit is zo snel en makkelijk te maken dat je alles lekker in 1x op eet. Heus hoor. JA!

2 potjes verse basilicum (ik probeer ze ALTIJD zelf te kweken, maar op 1 of andere manier heb ik met basilicum niet het uh.. ‘gewenste’ effect, tips? anyone? xD )
een handvol verse peterselie
55 gram pijnboompitten
2 eetlepels amandelmeel (of hak gewoon amandelen mee (met en zonder vlies kan! Ik vind MET het lekkerst)
1 flinke teen knoflook, fijn gesneden (ik denk zelf dat het ook lekker is om dit alvast even aan te bakken voordat je het als ingrediënt gebruikt, maar heb ik nog nooit geprobeerd)
100 ml olijfolie (ik gebruik extra vierge)
een flinke knijp van een verse citroen
zwarte peper
zeezout

Ik meng eerst alle droge ingrediënten, met een beetje olijfolie, zo fijn mogelijk. Het is nodig je hakker, of machine, tussendoor even te stoppen, even te roeren en dan weer verder te hakken. Of te bullitten. Je weet.
Dan weer ietsje olijfolie toevoegen. Mixen (hakken/bulliten/mengen/malen). Olijfolie toevoegen. Etc. Proef steeds even of je het al de gewenste smaak vindt, voeg waar nodig extra groen toe. Of zout. Of citroen. Of noten. Zo krijg je nooit exact dezelfde smaak. Maar wel altijd een lekkere. Zodra je blij bent met het resultaat voeg je nog een laatste scheut olie toe, zodat het de juiste consistentie heeft en er een laagje op de pesto staat. Zo blijft de pesto in een afgesloten box wel een week goed.  Doet het erg goed op de zelfgemaakte crackers.

20140224-162726.jpg

Geef een reactie

