Zware metalen

Wat zijn zware metalen eigenlijk? Ik denk direct terug aan het periodiek systeem van scheikunde. Vroeger. Toen vriendin en ik, hoewel op de tweede rij, deze lessen kletsend volmaakten. Niet ons allerslimste zet; beiden zakten een eerste examenpoging op onder andere scheikunde. (Lag absoluut niet alleen daar aan. Maar toch 😉 ) Wel gezellig <3. Grappig is dat ik de stof, de lessen en de leerkracht eigenlijk altijd erg interessant en leuk vond. Hoe blij was ik als een mol berekening goed uitkwam! Uhu. Daar moet je nerd voor zijn. And a proud nerd I am.

Toch ging dat dus helemaal niet zo heel goed, die scheikunde. En nu terugdenkend kan ik er niet heel erg veel van navertellen. Maar ik weet waar ik wat kan zoeken en het periodiek systeem staat me nog goed voor de geest. Mijn Binas ligt ergens in een doos, maar waarschijnlijk klopt het toch niet meer. Die wetenschap, die wetenschappers.

In het periodiek systeem staan alle scheikundige elementen, op deze manier zijn alle (chemische en fysische) eigenschappen gerangschikt. Verticaal de groepen, horizontaal de perioden (vandaar de naam). (He).
Wat ik mij nog herinner zijn de getalletjes daar boven zo’n element; het atoomnummer. Dat geeft aan hoeveel protonen het element bevat. En iets met hoeveel streepjes je moe(s)t tekenen. Ik merk dat ik nu alles wil weten over moleculen, atomen, protonen, elektronen, verbindingen, molberekeningen en al dat. Hoezo weet ik niet. Ik heb het niet nodig. Maar weten is leuk. een paar uur verder zal ik jullie toch mijn omzwervingen besparen.

Zware metalen.
Dit zijn stoffen die vergeleken met water vrij zwaar zijn. In de natuur komen er een paar voor; kwik, lood, cadmium, chroom, koper, arseen, nikkel, kobalt en magnesium. Ik vind de naam altijd eng klinken, maar een aantal metalen  zijn essentieel en nuttig voor levende organismen; de zogenaamde sporenelementen ijzer, koper, mangaan en zink. Wanneer er echter te veel zware metalen in het voedsel aanwezig zijn, heeft dat een giftige werking op onder andere de mens. De meest giftige zijn lood, cadmium en kwik.
Zware metalen komen van nature voor in water, de lucht en in de bodem. De hoeveelheid varieert per plaats op de wereld. Echter zorgen wij mensen er voor dat natuurlijke gehaltes enorm kunnen toenemen, zo dat het schadelijk is voor onze gezondheid. Gelukkig zijn daar nu wetten voor, maar er bestaan nog plaatsen die ernstig vervuild zijn in het verleden. Denk bijvoorbeeld aan het storten van afval of het lozen van industrieel afvalwater. Of het drugsafval in Noord-Brabant. Vroeger werd er nog gebruik gemaakt van geen loodvrije benzine en zo is er enorm veel lood verspreid. Ook in de landbouw worden sommige zware metalen toegepast; nu mag het niet meer maar voorheen was cadmium een bestanddeel van varkensvoer. Koperzout wordt echter nog steeds gebruikt als bestanddeel van pesticiden. Reinigen van een bodem met zware metalen is erg moeilijk en kostbaar. De metalen kunnen uitlopen naar het grondwater en zo in het oppervlaktewater terecht komen en zo snel verspreiden.

Hoe komen wij nou in contact met deze zware metalen?
1. Via het inademen of opeten van stof. Klinkt soms wat lastig te geloven, maar lucht bevat stof. Met een hap zuurstof, neem je ook een hap stof mee (denk aan sigarettenrook, opwaaiende stof van vervuilde grond, etc). Op dat stof kunnen zware metalen vastgehecht zijn.
2. Via water. Zoals ik vertelde kan vervuild afvalwater doorsijpelen naar het grondwater. Vroeger werd er ook lood gebruikt in leidingen waardoor het zo in het drinkwater terecht kon komen. Dit wordt niet meer gedaan, maar in oude huizen zitten nog wel eens loden pijpen (hahaaaa, ik denk niet aan lood-gevaar-iets maar.. CLUEDO!!) (Moewhahaha 😎 )
3. Via voeding. Plant en dier kunnen zware metalen opnemen vanuit de bodem en het grondwater. Of vervuild stof kan neerdalen op groenten. Zware metalen zijn niet afbreekbaar en kunnen zich dus opstapelen, ook in je lichaam. Denk ook aan ingeblikt eten, de soldeer rand aan de binnenkant van blikjes bevat tin, eigenlijk is het verplicht deze binnenwand te lakken maar dit gebeurt niet altijd) of aan het bakken/opslaan in aluminium pannen/bakjes. Of denk aan de kwik/amalgaam vullingen in je mond… of de anti-aanbaklaag in je pan!
4. Zware metalen kunnen, tijdens zwangerschap, vanuit het bloed van een moeder aan een ongeboren kind worden doorgegeven.

Het kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken als zware metalen worden opgenomen in je lichaam. Het hangt natuurlijk af van het type metaal en de hoeveelheid er van. Daarnaast spelen je levenswijze, voeding, leeftijd, enz allemaal mee.

Zo veel mogelijk proberen te vermijden dus!

In mijn zoektocht naar info over zware metalen (inderdaad mensen, ik weet dit ook niet gewoon zomaar. Ik zoek uit, op en verder), verbaasde ik mij over de zware metalen gehecht aan stof. En dat je dit dus echt kunt verminderen door je huis zo stofvrij mogelijk te houden. Schoenen uit bij de deur, rubber matten (die je regelmatig reinigt) afstoffen met een vochtige doek en een stofzuiger schijnt fijnstof ZO weer je kamer in te blazen. Iets vaker dweilen dus.
Daarnaast kunnen de groene vingers onder ons ook wat doen. Tuinbodem afdekken bijvoorbeeld, zodat het niet verwaait. Handen wassen na het tuinwerk en terrassen af en toe met leidingwater schoon spuiten.

En met voeding kun je wat. Planten nemen zware metalen op. Je eigen groenten verbouwen dus.  De ene groentesoort neemt makkelijker zware metalen op dan de andere. En het ene metaal wordt makkelijker opgenomen, dan het andere metaal (door dezelfde groente). Of een zwaar metaal wordt opgenomen door groenten en fruit is afhankelijk van; de soort en hoeveelheid zware metalen, de zuurgraad van de bodem en het gehalte aan organisch stof. Je tuingrond even laten onderzoeken dus.

En daarnaast bewust zijn dat je dus via voeding zware metalen binnen kunt krijgen (of eigenlijk; krijgt). Ik wilde eigenlijk wat vertellen over baanbrekende nieuwe informatie wat betreft de opname van zware metalen uit voeding.

(HAHAHAHAHAHAHAA ben je nu al to the point Loes?!)

Hihi, sorry mensen. Ik weet graag alles. Deel graag alles en wil iedereen informeren over. Alles. Omdat ik vind dat dit een blog an sich is, kun je hier klikken op de link naar een nieuwe; zware metalen, de metal retention factor.

Al met al komen we dus zonder dat we het weten heel veel in aanraking met zware metalen. Deze giftige stoffen hopen zich gedurende een lange tijd (van tientallen jaren) op in de cellen in je lichaam.

Jesse van der Velde geeft een duidelijk overzicht;
De belangrijkste zware metalen waar we dagelijks aan worden blootgesteld zijn:

  • Kwik: zit o.a. in amalgaamvullingen, vaccinaties, vis, schaal- en schelpdieren, fast-food, frisdranken, bewerkte voedingsmiddelen (bv. barbecuesaus, jam, gezoete yoghurt, chocoladesaus)
  • Lood: te vinden in o.a. drinkwater, batterijen, producten gemaakt van rubber of glas
  • Aluminium: zit o.a. in drinkwater, bewerkte voedingsmiddelen (bv. geraffineerde meelsoorten, brood en gebak, bakpoeders, kaas en keukenzout), keukengerei, aluminiumfolie, deodorant, medicijnen (bv. maagzuurremmers, diarreeremmers, ontstekingsremmers en pijnstillers)
  • Arsenicum: te vinden in o.a. pesticiden (bv. niet-biologische voedingsmiddelen), onderhoudsmiddelen voor houtproducten en voorverpakt bronwater
  • Cadmium: zit o.a. in de lucht, water, sigarettenrook, orgaanvlees (bv lever en nieren) en schaaldieren.
  • Nikkel: te vinden in o.a. uitlaatgassen, sigarettenrook, fabrieksdampen, nikkelen munten, haarspeldjes, juwelen, protheses, hartkleppen, kookgerei en voeding.

Ook geeft hij de symptomen van te veel toxiciteit:

  • vermoeidheid
  • spijsverteringsproblemen
  • vertraagde vetverbranding
  • gewichtstoename
  • pijnlijke gewrichten
  • depressies
  • verhoogde bloedsuikerspiegel
  • schimmelinfecties, waaronder candida
  • specifieke problemen bij vrouwen, zoals menstruatieproblemen, onvruchtbaarheid, miskramen, pre-eclampsie, hoge bloeddruk tijdens zwangerschap en vroeggeboorte

Dit zijn allemaal korte termijn gevolgen. Er wordt door verschillende wetenschappers en medici gewaarschuwd dat jarenlange blootstelling aan zware metalen kan leiden tot de ziekte van Alzheimer, ziekte van Parkinson, spierdystrofie en multiple sclerose.  Volgens het International Occupational Safety and Health Information Centre (1999) kunnen zware metalen ook de bron zijn van veel allergieën en herhaaldelijk langdurig contact met sommige metalen kan zelfs leiden tot kanker. 

Het is wel duidelijk dus dat zware metalen een naar effect hebben en je deze gifstoffen zoveel mogelijk wilt deleten. Ik denk dat ook duidelijk is dat je eigenlijk niet ontkomt aan deze stoffen, ongemerkt krijg je deze gifstoffen binnen. Je wordt blootgesteld aan deze stoffen, zelfs al neem je de beste voorzorgsmaatregelen. Op verschillende manieren kun je deze giftige stoffen uit je lichaam afvoeren. Denk aan de enorm veel verschillende detox programma’s, maar ook aan zweten middels sport of sauna, drainage, massage, koud/warm douches, etc.

Wat ik fijn vind is dat ook bij dit onderwerp weer blijkt dat ons lichaam eigenlijk alles kan. Alles weet. En alles doet. Mits je het daarbij ondersteunt en het van de juiste brandstof voorziet.  En weer komen we terug bij goede voeding.

Goede voeding geeft ons niet alleen voedingsstoffen, het zorgt er voor dat je lichaam afval en giftige stoffen kan afvoeren. Voedingsstoffen worden door een cel opgenomen en omgezet in energie. De giftige stoffen die hierbij vrijkomen en die, die met de voedingsstoffen meekomen, kan je lichaam door een natuurlijk reinigingsproces weer kwijtraken. Maar als je cellen niet voldoende goede voedingsstoffen krijgt, worden giftige stoffen juist opgenomen in plaats van afgevoerd. Deze stoffen worden dan met name in de vetcellen opgeslagen. Als je lichaam gebrek heeft aan bepaalde essentiële metalen, dan zal het deze vervangen door de wel aanwezige giftige metalen. Een tekort aan calcium wordt vervangen door lood. Een tekort aan zink wordt opgevangen door cadmium. Magnesium gebrek wordt door aluminium ‘goedgemaakt’. En voor mangaan komt nikkel in de plaats. (Weston Price, 1939; ja dat lijkt verouderd. Maar toch is zijn boek Nutrition and physical degeneration niet achterhaald).

Je voeding ondersteunt dus je immuunsysteem. Veel mensen krijgen nu niet voldoende goede voedingsstoffen binnen om het lichaam in balans te houden, laat staan om alle gifstoffen af te voeren. Gelukkig zijn veel ziekteprocessen omkeerbaar door verbetering van voeding. (Hiermee wil ik niet zeggen dat alle ziektes met voeding ‘over’ gaan en zeg ik ook niet dat mensen met ziekten deze zelf hebben veroorzaakt. Alhoewel ik wel geloof dat we heel vaak onbewust bijdragen aan ons eigen ‘verval’).

Komen we via allllllllerlei omzwervingen (atoomdeeltjes, tekeningen van koolstofatomen, appelsapdetoxprogramma’s, recente nieuwsberichten, hoe de gesteldheid van je tanden je lichamelijke gezondheid weerspiegelt, bordspelletjes, bibliotheek catalogus en Chinese genezingsmiddelen toch weer uit op;         E A T      R E A L       F O O D   .

🙂

Voeding die je lichaam voorziet van voedingsstoffen, die energie geeft, balansen herstelt en je lichaam de mogelijkheid geeft afvalstoffen af te voeren. Hurray for FOOD! ❤

4 comments

  1. Dank je voor deze info Anneloes. Mij is het volgende overkomen: Van geïmpregneerd hout had ik een bekisting over het vijverfilter gemaakt, met een deksel van ca 2 deuren groot. Na een aantal flinke regenbuien afgelopen maand zijn stoffen uit dit hout in het water gekomen. De Koi werden lusteloos, aten niet meer en bleven op de bodem. Sommigen hapten naar lucht in de bellenstroom. Na de 2e dode Koi gingen bij mij de alarmbellen af. Direct begonnen met water verversen en zout toevoegen, totaal 6 vissen kwijtgeraakt. In de tussentijd was ik er, aan de hand van de symptomen, achtergekomen wat de oorzaak was. Hout afgedekt (dat ga ik zsm verwijderen) en de situatie lijkt nu stabiel, vissen zijn actiever maar nog niet helemaal fit en eten te weinig. Op mijn site heb ik gisteren een artikel geplaatst over dit probleem. Ik heb niet de scheikundige kennis om adequaat en afdoende te kunnen (be)handelen. Heeft U wellicht advies in deze..?? Bij voorbaat mijn hartelijke dank. Bert Spoor.

    1. Hoi Bert,
      Dank voor je reactie en wat vervelend te lezen dat u dit is overkomen! Zelf zou ik inderdaad hebben gedaan wat u al heeft ondernomen (water verversen (keltisch zee) zout toevoegen), verder ontbreekt mij echter voldoende kennis wat betreft de koy! Hoe gaat het inmiddels? Heeft u nog andere stappen ondernomen?

      1. Dank je wel Anneloes voor je antwoord. Ik dacht afgelopen week dat de situatie onder controle was maar het tegendeel is waar. Inmiddels zijn er weer 2 koi overleden en er is nog een aantal dat zich afwijkend gedraagt en niet eet, ze blijven ook vnl bij de uitstroom hangen.. Verder water verversen lijkt me zinloos omdat er voldoende verdunning heeft plaatsgevonden, zout verder opgevoerd tot 1,15 g/l. Ben bang dat de inwendige organen te veel zijn aangetast. Ik sta open voor elk advies. mvg. Bert.

Geef een reactie

