Bloemkoolpap

Bloemkool pap.
Uhu. Je hoort het goed. Bloemkoolpap. Ik kook een bloemkool kort. Doe de kleine roosjes in de blender. Voeg wat van het kookvocht* toe. En wat kokosmelk. Blenden tot een zachte pap. Als je het direct daarna opeet, blend dan wat vanille erwtenproteine mee. Een schepje. Meestal schenk ik de helft zonder vanille in een bakje en blend dan door de rest het eiwitpoeder. Zo blijft het restant in de koelkast langer lekker :-). (waar ik de volgende dag gewoon met een lepel de vanille door meng)
Het is even spelen met verhoudingen. Hoeveel water, hoeveel kokosmelk. Zelf schenk ik altijd gewoon een beetje. De ene keer wordt t beter dan de andere keer ;-). Maar ik denk dat ik +- 100ml kookvocht gebruik en een paar flinke scheuten kokosmelk. Vier of vijf ofzo. Vanille is wel een must in dit recept. Want zonder blijft het gewoon.. bloemkool. Niet meer en niet minder ;-).
Ik gebruik het als vervanging van kwark/havermout o.i.d in de ochtend. Ik voeg kaneel toe. Nootjes. Besjes. Zaadjes. En al die goodies ;). Granaatappel wint het de laatste tijd.
Zonder dat je het door hebt, eet je zo een halve bloemkool (wel echt even zon 8 minuutjes koken van te voren! Rauw is bloemkool niet zo goed). Als je het niet voldoende vindt vullen, doe je er wat havermout door :). Een variant op de ‘overnight oats’ waarbij je havermout snachts laat weken in water of een melk naar keuze. Overnight cauli oats? ;-).
Er zijn ontelbaar veel variaties te bedenken. Pas het aan naar eigen smaak en wens. Ik at voorheen regelmatig warme bloemkoolpap. Daarvoor kook je de bloemkool, giet het vocht af (maar hou een heel klein beetje over), pureer de bloemkool met staafmixer en voeg een klein beetje (minder dan bij de koude variant!) kokosmelk toe. Roeren. En dan kruiden toevoegen. Kerrie, kurkuma. zout. Peper. Je ziet; ook binnen de varianten kan gevarieerd.
Het allllerlekkerste vind ik de bloemkoolpap goed koud (uit koelkast) met vanille, rauwe, cacao, besjes, nootjes, zaadjes. Enz. ^^.  Maar als ik daar aan begin, eet ik zomaar een hele bloemkool ^^.
En ja. Dat gebeurt wel eens ;-). Nou vind ik een hele bloemkool niet zo erg ;-). Maar al dat gedroogde fruit, noten, zaden enzzz is niet perse heel goed in overvloed. Of eigenlijk; niets is goed in overvloed. Maarr maak gewoon twee bakjes. Deksel er op en 1 voor morgen. Niks aan de hand en genieten van groente!
* ik vind het het lekkerst als de pap echt koud is. Dus als je nou DIRECT na maken wilt opeten, gebruik dan gewoon koud water ipv het nog hete kookvocht…
20140210-194325.jpg
Enkel bloemkool met water en kokosmelk geblend.. heerlijke romige massa!

 20140210-194335.jpg

Bloemkoolpap op mn liefst. Chocoladepudding! met granaatappel on top.

20140210-200617.jpg

Met kaneel, speculaaskruiden en wat kokosrasp er over. En een boek <3. Secret ingrediënt.

20140210-200634.jpg

Simpel. Met kaneel en granaatappel. En groene smoothie. En home made chocolat <3.
20140210-200649.jpg
De hartige variant. Met kerrie & kurkuma. En wat noten.

20140210-200709.jpg

Ook hartig, maar dan met indische kruiden, gember, koriander, etc. En nootjes :-). Secret ingrediënt? Mindful eten <3.
One comment

Geef een reactie

