It s all in your mind

mindset

Het zit in je koppie. Overtuigingen die je gedrag bepalen. Soms bewust, soms onbewust. Je vormt gedachten over wat je kunt, wat je niet kunt of wat je zou moeten kunnen. Mindset. Of mentaliteit. Iets met Engels klinkt hip tochhh.

Carol. S. Dweck, een Amerikaanse psychologe ontwikkelde de termen statische mindset en een mindset gericht op groei. Heb je een statische mindset, dan ben je er van overtuigd dat dingen nu eenmaal zijn wat ze zijn. Dat jij nu eenmaal iets wel of niet kunt, en je ziet daar weinig mogelijkheden tot groei of verandering. Jouw talenten en capaciteiten liggen vast. Mensen met een statische mindset zoeken veel bevestiging, gaan uitdagingen uit de weg en haken gauw af als iets tegen zit. Daar is dan immers toch niets aan te doen.

Heb je echter een mindset gericht op groei dan geloof je er in dat je jezelf kunt ontwikkelen en ben je flexibeler. Omdat je minder bang bent om te falen ga je uitdagingen aan en op die manier ben je productiever en ervaar je meer voldoening. Als iets niet lukt, zie je dat niet als een mislukking, maar denk je dat je iets leert.

Dweck geeft aan dat je gemakkelijk en vaak zonder dat je het weet een statische mindset ontwikkelt. In haar boek legt ze uit hoe je van een vaststaande mindset naar een flexibele kunt groeien en geeft tips en trics hoe je dat bij anderen (en kinderen) kunt bevorderen.

Vroeger werd gedacht dat je intelligentie vastgelegd lag in de vorm of grootte van je schedel. De meer modernere opvatting dat alles vastligt in je genen sluit hier bij aan. Ook zijn er mensen die van mening zijn dat je wordt geboren met een bepaalde set, maar dat deze wordt beïnvloed door de omgeving. En andersom. Het eeuwen oude nature vs. nurture debat.

Daar wil ik niet perse veel verder op in gaan. Ik zelf ben absoluut van mening dat een ieder wordt geboren met eigen talenten, de 1 is beter in dit. En de ander is ‘gewoon’ beter in dat. Daarnaast ben ik er echter van overtuigd dat er heel veel te leren valt. Ervaring, training en omgeving beïnvloeden waar je goed in bent, wat je kunt en wat je wilt kunnen.

Binet (Franse psycholoog, grondlegger van de intelligentie test):
                ‘it s not always the people who start out the smartest who end up the smartest’.

Afgelopen week deed ik de bekende crossfit WOD ‘Linda’. Hierbij voer je drie oefeningen uit, in 10 sets, de deadlift, bench press en de power clean. Eerste set doe je 10 herhalingen, 2e set doe je er 9. Derde 8, enz. 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1. In totaal dus 55x elke oefening. Hmhm. Zwaar. Zo zag ik het. Als zwaar. Niet als uitdagend. Ik starte met te veel gewicht en moest tussentijds wat kilo’s lozen. Ik bemerkte dat zwaar, echtttt zwaar was. En baalde dat het niet lukte. En al die anderen konden het natuurlijk wel…. Na de training was ik gefrustreerd en voelde me de grootste slappeling ever ;-).

ITS ALL IN YOUR MIND!

Hoe een mindset dus kan tegenwerken.

Gister bemerkte ik hoe een mindset je kan helpen.
Ik ging langs thuis thuis. Voor gezelligheid, koffie en wat hardlopen. Vaders en zus lopen beiden enthousiast, via de loopvereniging volgen ze trainingen, rennen wedstrijden en halen pr na pr. In het begin liep ik nog wel eens gewoon een rondje mee. Hoefde ik niet over na te denken. Gewoon, voor de leuk. Tegenwoordig gaan ze rapper dan rap en wordt de afstand van een duurloopje opgeschroefd. (De beste man liep de 7 heuvelen loop in exact anderhalf uur. Ik bedoel maar). Nu ik zelf niet zo veel meer ren (iets met schenen en acceptatie) moet ik dus best even denken of ik het trek om mee te gaan. Gister dacht ik dat tien kilometer zou moeten lukken. Ik heb al eerder over mijn interval trainingen verteld en ik vertrouw op hun uitwerking. Vertrouw op mijn lichamelijke fitheid. Tot duidelijk werd dat er geen 10, maar 16 km op de planning stond. Ik maakte een switch en hoorde mezelf zeggen; al zou ik het lichamelijk niet trekken, ik ben een ster in doorgaan als het lastig wordt, dus ik loop het op mentale kracht wel uit. En ik geloofde het. Ik geloofde het echt. En zei het nog een keer.

De eerste 8 km leken met vleugeltjes, frisse wind langs warme wangen en gezellig de longinhoud vergroten. Iets met kletsen. Toen moest er even gestopt voor een oversteek en opstarten is dan even wat minder. Maar ik rende fijn verder. Achteraf bleek gemiddeld precies 10 km per uur. Eigenlijk dacht ik de laatste kilometer pas…mmmm het zou niet erg zijn als we er zo zijn. Geen benen die volliepen. Geen schenen die prikkelden. Geen heupen die zeurden. Geen ademhaling op hol. Wel heus iets met een rood hoofd en zweet. Maar eigenlijk ging het gewoon. Zomaar. BAM!

                                               Hurray voor HITT en mn mindset!!! 

She-Believed-So-She-Did

 Welke mindset heb jij? Hoe ga je met uitdagingen om? Vermijd je ze? Geef je snel op? Zet je door? Zie je een doel of is de weg er naar toe een kans om te leren? 

Waar herken jij jezelf het meeste in?

Ik weet niet hoe het moet                  OF          Wil je het me leren?
Het is saai, ik stop er mee                  OF          Lastig.. hoe pak ik dat aan?
Dit doe ik niet, het lukt toch niet     OF           Ik probeer net zo lang tot het me lukt
Alsof jij het beter weet                       OF            Wat een goede tip
Hij kan het alweer beter                    OF            Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen?

 

words

Wees je bewust van wat je denkt. Je gaat je eigen gedachten geloven. Je gaat handelen naar dat wat je gelooft. Denken = worden. Think BIG! Dream BIG! Trust BIG. Act BIG. But dont grow big ;-). Moewhahaha.
3 comments

  1. Yaay mooi! Niet de gedachte, maar het GELOOF in de gedachte is de scheppende kracht.
    Een kwantumdeeltje zo klein dat het op het punt van verdwijnen staat in het kwantumveld. Veld van ALLE mogelijkheden. Een kwantum bestaat op het grensvlak van ‘ IETS ‘ en ‘ NIETS ‘. Enerzijds is het een materiedeeltje dat kan verdwijnen in het veld van mogelijkheden. Anderzijds is het een mogelijkheid die tevoorschijn kan komen als materie.
    Jouw leven is je experiment/onderzoek en jouw verwachtingen zijn de scheppende krachten in je eigen levensverhaal. Door je geloof roep je de kleinste materiedeeltjes uit het ‘ NIETS ‘ tevoorschijn, om vorm aan te nemen in je eigen leven en lichaam.

    1. Maaik! Lees Tijn Touber! (Spoedcursus verlichting). Zal je heerlijk vinden! Mijn review volgt, maar weet zeker dat je t leuk vindt. Liefde aan dit! En aan jou :-). Xxxx

      1. ga ik doen schatje! bedankt voor de tip! ❤ en verheug me al op je review 😁 schrijftalentje!

Geef een reactie

