Pompoensoep

20140206-143251.jpg Volgens mij komt de basis uit het Ralph Moorman boek. Maar ik maak het zo regelmatig (zonder boek of recept) dat ik niet meer weet wat nou van Ralph, van mij of wat van anderen is. Pompoensoep.

Ik kook de pompoen (bio) eerst 15 minuutjes in mn grootste pan vol water. Dit zorgt er voor dat de pompoen lekker zacht is. En heet. Niet branden die handjes. Even af laten koelen en dan in stukjes snijden. Pitten er uit.
Samen met een broccoli en wat wortels terug in de pan. Liter water erbij. Twee teentjes knoflook. Koken tot t zacht is en pureren maar. Een staafmixer werkt goed, maar geeft rommel. De blender is minder bespetterend, maar de mijne protesteert soms toch bij hete vloeistof. Althans, daar ben ik bang voor. Tot nu toe houdt mn philips zich danig. Blenden dus. Terug in de pan en gember, koriander, laos*, zout, peper, bouillon** en kokosmelk (+- 125 ml) er bij. En dan mijn laatst uitgevonden plantaardige bindmiddel; arrow root***! Ik vond het niet zelf uit hoor 😉 heel veel mensen weten en eten (:-p) er al van. Maar voor mij was het nieuw. Het geeft de soep net wat meer ‘volume’. 1 eetlepel arrowroot opossen in 250 ml koud water. Na nog kort borrelen is het ready to jummy. Ik laat deze soep vaak een dag staan (hurray voor een nieuwe koelkast!) en eet dan de koude, dikke variant ;-).

* laos is een kruid wat bij mij in een mix indische kruiden zit; gember laos koriander en komijn
** Ik gebruik de heldere groenteboullion zonder gist van de ekoplaza (poeder, healthy planet het groene potje)

(dank Heleen!)

Het liefst kook ik wat sperzieboontjes en gooi deze als bite er door. Verse koriander er over is dan tip nummer drie. Kippetje met olijven, basilicum, gedroogde tomaatjes en peper uit de oven er bij maakt vier. Je keuken direct schoonmaken na bereiding sluit als 5.

Eetsmakelijk!

***
Arrowroot, wat is het waar komt het vandaan

***
waaaaa, wat voor lekkers kan je allemaal maken met arrowroot (o.a.)

Geef een reactie

