Ochtendritueel

20140203-145224.jpg

Goede morgen!

Ik start mijn dag met wat inmiddels ingesleten gewoonten. Soms komt er wat bij, heel soms haak ik iets af. De blijvertjes tot nu toe dragen elk hun eigen steentjes bij.  De een helpt bij ontgiften, de ander zorgt voor een goede hersenchemie en sommige dingen doe ik gewoon omdat ik het fijn vind.

Als ik wakker word en met slaapoogjes in de badkamer ben beland, laat ik het linker kraantje lopen tot het warm is. In een bakje een beetje keltisch zeezout + bijnatewarm water. Even wat roeren en kloppen zorgt er voor dat het zout goed oplost en met een washand was ik daarmee mijn gezicht. Ik heb eeuwen (voor mijn gevoel ;-)) chemische rommel gebruikt om mijn gezicht te reinigen en om verschillende redenen ben ik daar mee gestopt. Een blog over mijn anti acne tips volgt en daar zal deze zeker tussen staan. In het kort komt het er op neer, dat mijn huid op vakantie eigenlijk altijd het beste is. In de zon. hmhm, das wat lastig in je ritueel in te passen. Maar vooral de combi zon en ZEE. Zoute zee. Water met wat keltisch zeezout lijkt op zee. Het droogt je huid wat uit, maar voedt het tegelijkertijd met allerlei mineralen. Scrubben doe ik niet, daarvoor zijn de korrels veel te grof. Maar als je het maalt, dan zou dat ook nog kunnen.

Na het wassen dep ik mijn gezicht droog en verwijder ik laatste vuiligheidjes met een watje met mijn apple cider vinnegar oplossing. In een flesje 1/3 appel cider azijn, 2/3 water. Gekoeld bewaren (of in een badkamer waar het waait) en dus met een watje als soort van tonic gebruiken. Dit werkt ontsmettend (anti bacterieel) en herstelt de natuurlijke PH-balans van de huid. En uhu. Dit ruikt inderdaad naar apfelkornx4000. Beetje onprettige geur. Maar aangelengd met water valt het mee en een spuitje parfum doet wonderen. Maar ik weet; velen worden er niet blij van.

Hierna rond ik gezicht, haar en sieraden af 😉 en duik ik een trapje verder naar benee.
Ochtend mix!! Het eerste wat ik drink ochtends is een mix  van water met daarin de volgende ingrediënten;
– sap van halve citroen
– scheut appel cider azijn (biologisch!)
– scheut aloe vera
– schepje greens (en/of wheatgrass)
– schepje maca poeder
– slokje sole (keltisch zeezout oplossing)
-1/2 theelepel glutamine

Jaja. Dat is nog al wat.

Volgens John Gray is de beste ochtendmix een mix van warm water met -sap van halve citroen,  theelepel honing – plantaardige mineralen (bv greens!) 30ml aloevera sap (100% puur onverdund aloe vera sap, koud geconserveerd gemaakt van het hele blad). Deze mix helpt je lichaam met het verwijderen van giftige stiffen en vermindering van groei van schimels in de darmen. Het werkt ontstekingsremmend, de lever kan aminozuren beter verwerken en dus is er sprake van een gezonde productie van hormonen en chemische stoffen in de hersenen. Schudden van dit drankje activeert de potentie van ion- en spoormineralen.

Volgens Gray moet je hierna -jezelf- schudden. Deze (buig- en schud) techniek heb ik nog niet geprobeerd, maar zodra ik elke ochtend loop te bibberen zal ik mijn ervaringen delen. Alles voor een goede hersenchemie ;-). Wat ik wel doe na deze mix is de zonnegroet. Yoga. jaja. Misschien valt dat ook wel onder rustige opstart beweging (Gray). Het kost maar 2,5 minuut (ofzo ;)) en eenmaal uitgerekt zijn je spieren en je lijf wakker en klaar voor de dag. Soms doe ik het dagen niet, door tijdgebrek of het brouwen van groene sapjes. En ik merk het. Niet direct. Maar dan ineens bedenk ik me, ja! DAT is het. Daarom zit ik zo versuft op de fiets en lukt het maar niet om op tijd uit huis te komen en erger ik me aan alle onhandigheidjes die ik ochtends uithaal. Geloof het of niet, 2,5 minuut -rek, strek en hoofd op goede morgen ik ben nog even stil-  zorgt voor een compleet ander begin van de dag, zo dus ook de dag.

Terug naar de mix. De honing vervang ik vaak door maca; een knolgewas uit het hoge Peru (tussen 3000 en 4500 m boven zeeniveau). Het doorstaat koude temperaturen en de bodem waarop maca groeit bevat veel mineralen. Maca is familie van broccoli, bloemool, kool en radijs en is voornamelijk verkrijgbaar als poeder. Het staat bekend als een grote libidoverhoger, maar vergroot ook je uithoudingsvermogen (pre-workout) en kan ook bloeddruk verhogen en verlagen. Daarnaast ondersteunt het het immuunsysteem en zorgt het voor een juiste hormoonproductie.  Het bevat 5 keer meer eiwit dan aardappels en 4 keer meer vezels en minder vet. Gedroogde maca bestaat uit ongeveer 60% koolhydraten (zetmeel en suiker), 9% vezels en iets meer dan 10% eiwitten (waaronder essentiële eiwitten). Het heeft een hoger vetgehalte dan andere knolgewassen (2,2%).

Volgens velen helpt maca tegen;

  • Bloedarmoede
  • Chronische vermoeidheid
  • Depressie
  • Onvruchtbaarheid bij mens en dier
  • Gebrek aan libido
  • Ondervoeding
  • Problemen tijdens de menopauze
  • Menstruatiepijn en –problemen
  • Slecht geheugen
  • Maagkanker
  • Stress
  • Tuberculose

Goed. Daarom maca dus.

Dan greens; m’n allerliefste superfood. Dit groene poeder zit vollll goede stoffen. Enzymen, mineralen, vitaminen, aminozuren, chlorella, spirulina, barley-, wheatgrass en ga maar door. Het zorgt voor een reiniging van je lichaam en BER-GEN energie. Zou ik maar 1 superfood mogen gebruiken, zou ik absoluut voor deze gaan. Het geeft mn dag een kickstart begin en zorgt ervoor dat mijn toch best verzurende voedingspatroon wat in balans blijft (alkalisch!). hier vind je de greens die ik gebruik en verdere informatie over het product.

Citroen; werkt ontgiftend en helpt je spijsvertering op gang. Daarnaast zit het vol vitamine c en veel verschillende mineralen. Daarnaast werkt ook de citroen goed voor de juiste PH balans. Uhu, terwijl het zuur smaakt, heeft het een alkalische werking. Dit is de aloë vera die ik gebruik. En ik kocht er laatst 3 voor de prijs van 1. Niet omdat ik er nu direct 3 wilde hebben, maar wel omdat dergelijke aanbiedingen behoooorlijk bijdragen aan het blije superfood gevoel ;-). (oftewel; ja ik vind het ook duur maar het lukt dus als je beetje slim bent!) (en extra kastjes hebt ;-))

Aloe vera; werkt reinigend, helpt je spijsvertering en zorgt voor goed functioneren van je darmen. Gezonde darmen zorgen ervoor dat voedingstoffen goed kunnen worden opgenomen in de bloedbaan. Met je darmflora in balans, heeft al dat gezonde eten ook nut. Daarnaast bevat aloë vera veel mineralen en ook hier bruisen de vitamine C’tjes je om de oren. Maar ook een rits aan B’tjes komt voorbij. Hello weerstand.

Keltisch zeezout; dit zee zout bevat zo ommenabij 87 mineralen (sommige informatiebronnen spreken over 84 anderen over 90..) Een boel zijn het er in ieder geval. Naast mineralen bevat het spoorelementen en allemaal in perfecte verhouding en samenstelling. Pas als je voldoende mineralen in je lijf hebt, kun je al die gezonde voedingstoffen opnemen en worden afvalstoffen voldoende afgevoerd. Zelf drink ik dit nog niet eens zo heel lang en zou niet meer zonder willen. Ik merk dat ik minder naar het toilet moet, om allll mijn water uit te plassen. Water. Ja. Zonder afvalstoffen. Nu meer afvalstoffen worden afgevoerd merk ik bijvoorbeeld minder pijntjes in mijn gewrichten (schenen, heupen, knieën… ). Daarnaast merk ik meer effect van m’n gezonde voeding, omdat de bruikbare stoffen nu daadwerkelijk worden opgenomen. Ik zei dat ik mn greens nooit missen wil, maar ook dit blijft ab-so-luut.

L-glutamine; 3x per dag een heel klein beetje. Om spierafbraak tegen te gaan en te helpen bij het spierherstel. Ook om meer testosteron aan te maken. (en nee, ik word er geen man van) (en ja, ik heb wel meer spierdefinitie since) (mooooooiii). Daarnaast is ook dit heerlijk brainsupplementatie… het helpt bij je concentratievermogen en daarnaast remt het de drang naar zoetigheid. 

Zo klinkt het allemaal erg veel en ERG gezond, vinden jullie niet ;-). Haha. Ik blijf er absoluut bij dat supplementen iets EXTRA’S is. Dit is geen vrijbrief om dan maar lekker ongezond te eten… Juist niet! Dit zorgt er voor dat voedingstoffen beter worden opgenomen en die paar extra euries niet voor niets zijn :-). Ook zal de een meer of minder effect ervaren dan een ander. Gewoon omdat elk lichaam anders in elkaar zit en andere dingen in overvloed of gebrek heeft. Probeer wat voor jou werkt en neem niets klakkeloos aan. Het mengen van deze mix is in 1 minuut gedaan en opgedronken. Gewoon klok klok klok. Ik sta inmiddels bekend om de viest mogelijke drapjes, sapjes en dingen te kunnen eten, drinken of smeren als ik denk dat het goed voor me is ;). En als ik voel dat het werkt!! Na dit deze mix voel ik dat m’n lichaam wakker wordt, alle cellen in m’n lichaam aan het werk gaan en volgt energie voor tien. Klaar voor de dag!!….

…… Ontbijt! :-))

Deze poedertjes neem ik trouwens ook altijd mee op vakantie. Goed begin is het halve werk. Het behoedt me voor te veel ‘slechte dingen’ die bij vakantie horen.. Ik heb minder trek in dat soort dingen en als ik het eet, richt het minder schade aan. Elke dag je lichaam en hersenen opnieuw wakker gemaakt en vol energie voorzien :-).

Geef een reactie

