Spruitjes, tonijnburger, gebakken tomaat en pastinaakpuree

20140201-205815.jpg

Ik vergeet hem niet hoor, die pastinaak. Gister gebruikte ik hem in m’n groenteovenschotel en vandaag stemde één overgebleven witte wortel me gelukkig. Puree. (Well, what do you need to be happy?)

Twee toppers werkten aan ons paleisje ❤ en besloten spareribs als beloningsvoer. Ondanks dat de geur misschien heel even lekker leek, koos ik voor eigengemaakte happines.

Gewoon. Justdoit. Fitlife. Happylife. Dat soort shizzle. En verschil in smaak wellicht ;-).

Pastinaak in kleine blokjes snijden, koken in een laagje water tot ie zacht is. Afgieten en terug in de pan. Even met t deksel er op laten staan. Ondertussen kan je mooi spruitjes schoonmaken en in water op t vuur zetten.

Deksel er af, scheutje kokosmelk, likje kokosolie er door (roomboter of ghee kan ook) samen met wat keltisch zee zout (naar smaak) en stampen maar. Deksel er op. Spruitjes van het vuur. Ik hou van een beetje bite dus kook de spruitjes maar kort.

Vooraf aan dit simpele tafereel zette ik een kom klaar. Daarin volgde; 2 fijngehakte bosuitjes, eetlepel citroensap, (gok ik? 3 flinke knijpen dan ;-)), peper, zout, flinke theelepel mosterd, 1 ei, snufje kokosmeel en 2 blikjes tonijn (op water). Met een vork prakken, mengen en lekker met je handen ballen draaien.

Tip! Zorg er voor dat je zo goed mogelijk al het water uit de tonijn perst voor je het aan de rest toevoegt. Ook tijdens het kneden van de bal, knijp je deze even flink uit boven de gootsteen. Kokosolie in de pan (nieuw, yeah!) ballen er bij en platdrukken die handel. Op een laag vuur één kant lekker bruin en gaar laten worden. Geduld wordt beloond, want draai je te snel dan geniet je van je scrambled tuna. ;-). Minstens net zo lekker en waar t heen gaat hangen ook geen schilderijen. Maar toch.

Burgers dus.

Heel kort bakte ik nog een tomaat aan in de tonijnpan. Lekkere combi met de burger en verwarmde/verwerkte tomaten hebben een hoger lycopeengehalte dan rauwe tomaten. Jaja! Één van de weinige groente waarvan de stof (in dit geval lycopeen; een antioxidant dat vrije radicalen in je lichaam aanvalt) verwerk beter wordt opgenomen dan rauw. Funfact.

Je snapt; de burgers bakte ik de gehele kook en stamptijd van de pastinaak en spruitjes. De puree blijft met een deksel op de pan heus goed, dus mocht je tonijntje nog iets langer willen komt t goed. Dan samen op een bord ;-), mosterd er bij 🙂 eet smakelijk!

Probeer het ook eens met zalm uit blik in plaats van tonijn. Happines!


Eat clean train mean get lean!

Geef een reactie

