Zo min mogelijk additieven

Dit is een blog naar aanleiding van het worddocument Hoe voeding en leefstijl invloed hebben op alles. En alles daar weer op. (zie blog) Natuurlijk is het lezen van dit hele document interessant en levert het veel informatie. Maar het kost ook best even tijd. Voor als je direct wat weten wilt:

Zo min mogelijk additieven

Ik eet zoals de natuur dat bedoeld heeft. Zonder toegevoegde smaak-, geur-, of kleurstoffen. Geen chemische additieven, geen dingen om voedsel lang houdbaar te houden.  Geen pakjes, zakjes en andere verborgen gekke dingen. Denk bijvoorbeeld aan vleeswaren voor op brood, shocking wat daar allemaal in zit, behalve vlees.  Of frisdrank. Of kant en klare soepen. Uhu.

Ik koop mijn producten altijd zo vers en biologisch mogelijk. Mijn financiële situatie heeft ook invloed op wat er mogelijk is ;-). Wel weet ik dat bepaalde voedingsmiddelen meer worden bespoten dan anderen en daarin maak ik dan de keuze. Wel ‘gewone’  tomaten (thanx papa van Lau ;)), maar nooit niet biologische paprika. Wel gewone avocado’s, maar nooit niet bio sla. Etc. Lijsten hiervan zijn er veel op internet te vinden. Wel even rekening houden met het land, want binnen landen verschilt het behoorlijk wat er hoeveel wordt bespoten. Ook bijvoorbeeld i.v.m. het klimaat.
Het best en het goedkoopst is seizoensgroenten eten; wat in dit seizoen in je eigen land groeit hoeft het minst bespoten te worden en niet geïmporteerd dus is het goedkoopst.

Ook qua vlees maak ik graag organische biologische keuzes. Dit in verband met de hoeveelheid groeihormonen en antibiotica in niet biologisch vlees (invloed op jouw eigen hormoonsamenstelling met alle gevolgen van dien!). Dieren welzijn speelt ook een rol. Altijd bio kip. Wel gewone kalkoen. Altijd bio gehakt, want dat is niet zo veel duurder. Etc. Niet gemarineerd, gewoon lekker zelf kruiden en marineren. Marinades of een lekker krokant korstje zitten boordevol onzinnige dingen die je vers makkelijk kunt namaken :).

Lees ook mijn blog alleen gewijd aan vlees.

Geef een reactie

