Op naar optimale gezondheid

Dit is een blog naar aanleiding van het worddocument Hoe voeding en leefstijl invloed hebben op alles. En alles daar weer op. (zie blog) Natuurlijk is het lezen van dit hele document interessant en levert het veel informatie. Maar het kost ook best even tijd. Voor als je direct beginnen wilt:

Op naar optimale gezondheid!!

Dus; daaaaaaarom eten en leven op een bepaalde wijze! Nu je dit allemaal gelezen hebt, kun je niet WACHTEN om te beginnen. Maar er is zoveel informatie, waar moet je beginnen?! Allereerst is het belangrijk voor ogen te houden WAAROM je dit allemaal doet; optimale gezondheid.  Dit doel stel je duidelijk en smart. (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). En ja, blijheid omdat je je beter voelt in een fitter lichaam, dat een fitter en gezond lichaam in balans er vele malen beter uit ziet dan een lichaam uit balans en bewonderende blikken om de spiermassa die je veel makkelijker opbouwt met een lichaam dat in balans is, gelden ook heus ;-)). Dan maak je een plan.

EEN DOEL ZONDER PLAN IS EEN WENS!

Een doel is net zo belangrijk als gezonde voeding, zelfvertrouwen en veiligheid. –> BRANDSTOF VOOR MORGEN!

Maar verzuip niet in alles wat je wilt doen en bouw je plan volgens het principe van Kaizan; je neemt de kleinst mogelijke stap, zodat je niet kunt falen. Begin met 1 ding, hou dit een week vol en voeg volgende week iets anders toe. Natuurlijk blijf je de tweede week wel herhalen wat je in de eerste week hebt toegepast Zo worden steeds meer nieuwe handelingen een gewoonte. Vaak willen we te snel te veel en vooral nu.. Maar discipline is de brug van korte naar lange termijn! Consistency is key. Volhouden, doorgaan, ook bij minder merkbare vooruitgang, doorgaan. Doorgaan. En in jezelf en je handelswijze geloven! Hard work PAYS OF.

Bovendien: start verandering met de acceptatie van de werkelijkheid op dit moment. Geloof het of niet. Dingen doen voor je lichaam omdat je er van houdt, werken tig maal beter dan dingen doen omdat je het niet of anders wilt.

Inspiratie komt van binnen.                      motivatie komt van buiten.

Inspiratie  zonder motivatie: dromen zonder doen.
Motivatie zonder inspiratie: starten zonder een droom

                                                      

                                                       DROOM EN ONDERNEEM ACTIE!

 

  1. Schrijf je doel op (dit kun je benadrukken met foto’s, moodboards, voorbeelden
  2. Schrijf 10 dingen op die er positief gebeuren als je je doel haalt (gezondheid; fitter lichaam, lichamelijke activiteit beter volhouden, zwaardere gewichten gebruiken in de gym, in bikini durven, makkelijker met mensen praten, zelfvertrouwen voelen, meer energie, beter bestand tegen stress of kleine ongemakken, beter slapen, een betere partner zijn, beter functioneren op het werk omdat je helderder denkt en je beter kunt concentreren, ETC!)
  3. Schrijf 10 dingen op die je NIET meer wilt die zullen blijven als je niet verandert (bv. Moe en afgemat uit werk komen, slecht bestand tegen stress, onredelijk gedrag door moeheid, onvrede over je lichaam, te weinig energie of zin om te sporten, niet goed kunnen slapen of wakker worden, in een cirkel van piekeren blijven hangen, etc!)
  4. Bedenk een beloningsysteem dat alles te maken heeft met BLIJHEID! Alles wat bijdraagt aan opbouw (In plaats van afbraak, lekker eten kan dus wel, maar gezonde voeding draagt bij aan opbouw en ongezonde voeding draagt bij aan afbraak). (bv. Sauna (= ook nog eens ontgifting! Kaching!) boek (= kennis of ontspanning) uitje (ontspanning) uitslapen ( is ontspanning en herstel spieren en hormonen!) nieuwe kleding (is zelfvertrouwen) samen thee drinken (ontspanning oxytocine productie tevreden gevoel, ENZ!) Kies hoe je jezelf wilt belonen (per week, per behaalt tussendoel oid) en
  5. LETS GO!!!!!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s