Koolhydraten en invloed op insuline met invloed op vetopslag

Dit is een blog naar aanleiding van het worddocument Hoe voeding en leefstijl invloed hebben op alles. En alles daar weer op. (zie blog) Natuurlijk is het lezen van dit hele document interessant en levert het veel informatie. Maar het kost ook best even tijd. Voor als je direct wat weten wilt over koolhydraten:

Koolhydraten en invloed op insuline met invloed op vetopslag

Naast deze ‘voorschriften’  let ik erg op de hoeveelheid koolhydraten en de hoeveelheid zoet. Deze producten verhogen de bloedsuikerspiegel en daarmee de insulineproductie. Wat o.a. weer invloed heeft op het opslaan van vet.

Suiker, geraffineerde graanproducten en maisstroop zorgen voor een snelle stijging van de glucosespiegel.  Dit zorgt voor grote belasting van de alvleesklier, deze alvleesklier gaat namelijk insuline produceren. Insuline zorgt er voor dat glucose kan worden opgenomen in cellen, waardoor de hoeveelheid glucose in het bloed daalt. Insuline is de enige sleutel die er voor zorgt dat glucose wordt opgenomen. In een optimale situatie wordt glucose in spier- en levercellen opgeslagen (als glycogeen).  Als je beweegt, leeg je deze opslag. Als deze opslag vol blijft (te weinig beweging) wordt het te veel aan glucose  niet als glycogeen, maar als vet opgeslagen. Nadat je gegeten hebt komt er dus insuline vrij, insuline sluit o.a. de energietoevoer vanuit vetcellen af. Dus als je opslag vol is, sla je glucose op als vet, maar tegelijkertijd kan er geen vet worden verbrand. Dat gaat dus dubbelop. Sporten kort na een maaltijd voelt niet alleen niet goed, het heeft dus ook barre weinig succes als vetverbranding je doel is.

Wanneer er te veel bewerkte koolhydraten worden gegeten -> overproductie van insuline waardoor er een tekort aan glucose ontstaat (er wordt gelucose door insuline uit het bloed gehaald!) dus -> tekort aan glucose -> zorgt voor noodzaak nieuwe inname glucose (zoet/koolhydraten) (je lichaam geeft signaal af van eet alsjeblieft meer koolhydraten!!) -> krijg je weer overproductie insuline -> tekort aan glucose -> vraag naar glucose…

Je belandt in de vicieuze cirkel van suikerverslaving!!!

Als er een tekort aan glucose in je bloed is worden bepaalde hormonen geproduceerd (glucagon, adrenaline en cortisol). Deze hormonen zorgen er voor dat eiwitten /aminozuren worden afgebroken. (aminozuren zijn onderdeel van je spieren en  ook onderdeel van het immuunsysteem.)

Dus: suikerverslaving -> steeds meer koolhydraten eten -> steeds meer insuline aangemaakt door alvleesklier -> glucose steeds meer als vet opgeslagen ->steeds meer tekort aan glucose -> steeds meer vraag naar glucose -> steeds meer aminozuren afgebroken.

Als er aminozuren worden afgebroken, verliest het immuunsysteem zijn activiteit en ben je sneller en meer vatbaar voor ziekten.

Als je insuline ‘overproduceert’ zet je fructose (bv uit fruit…) binnen 15 minuten om in VET. Dit is visceraal vet (wordt rond de organen opgeslagen) en is funest voor de gezondheid.

Wanneer er eigenlijk chronisch insuline wordt geproduceerd -> VETPRODUCTIE uit vrijwel alle koolhydraten (zelfs al zijn ze niet geraffineerd).

Dus eerst proberen gevoeligheid voor insuline te verhogen. Als cellen heel gevoelig zijn voor insuline dan is er maar weinig insuline nodig om te zorgen dat glucose in cellen wordt opgeslagen. Als cellen ongevoelig zijn voor insuline is er heel erg veel insuline nodig om te zorgen dat glucose wordt opgeslagen in cellen. Door te hoge koolhydraatconsumptie en te weinig beweging is er dan constant insuline in het bloed aanwezig. Weefsels worden dan minder gevoelig voor insuline en de alvleesklier produceert steeds meer insuline om glucose in spieren op te slaan. De alvleesklier raakt uitgeput -> diabetes type 2 is ontwikkelt!  (tussen 1995 en 2010 is diabetes type 2 met 87% gestegen!!)

Het is dus van belang om eerst insulineresistentie tegengaan door koolhydraten en zoeten erg te verminderen (voor de meeste mensen dan). Als cellen weer gevoeliger zijn voor insuline, dan weer meer koolhydraten  eten. Het liefst alleen niet geraffineerde zoals ((zoete) aardappel, quinoa, boekweit, haver, zilvervliesrijst.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s