7 tips wat betreft voeding

Dit is een blog naar aanleiding van het worddocument Hoe voeding en leefstijl invloed hebben op alles. En alles daar weer op. (zie blog) Natuurlijk is het lezen van dit hele document interessant en levert het veel informatie. Maar het kost ook best even tijd. Voor als je direct beginnen wilt:

7 TIPS WAT BETREFT VOEDING

  1. Eet zoals de natuur het heft bedoeld.
    Seizoen hoort boedselaanbod te bepalen.  Eet volop groenten (mineralen vezels vitaminen vocht). Let vooral op vetsin/glutamaat E621 en aspartaam E951. Deze verstoren veel lichaamsprocessen.
  2. Beperk suiker en bewerkte koolhydraten.
    voor goede gezondheid zeker een beperkte hoeveelheid koolhydraten nodig! Inname uit knollen, bollen, wortelen, noten zaden en fruit. Of de niet geraffineerde zoals ((zoete) aardappel, quinoa, boekweit, haver, zilvervliesrijst.
  3. Varieer. Variatie vergroot de kans essentiele voedingsstoffen binnen te krijgen + verkleint kans op overgevoeligheid.
  4. Voldoende water. Water is transportmiddel  van voedingsmiddelen naar weefsel toe en van afvalstoffen van weefsel af.  Het is noodzakelijk voor ontgifting in de lever. Water is ook oplosmiddel, koelmiddel, warmte buffer, informative medium etc!)
  5. Voldoende eiwit en vet. Eiwit is bouwsteen van het lichaam. Essentieel voor behoud gezondheid. Eiwit is bouwsteen voor spieren maar ook voor hormonen.
  6. Kruiden en specerijen. Dit zijn natuurlijke medicijnen. (zwarte peper bijvorbeeld zorgt er voor dat andere voedingsstoffen beter worden opgenomen!)
  7. Geniet. Voeding is veel meer dan de maaltijd! Rustig eten, kauwen, genieten, in rust of juist in goed gezelschap eten, dankbaar zijn.

VERMIJDEN

  1. Sterk bewerkt voedsel
  2. Granen en peulvruchten
  3. Melk
    Geiteneiwit bevatten eiwitketens die meer op onze eigen ketens lijken in onze moedermelk en worden daarom beter verdragen dan koemelk.  Melk bevordert slijmvorming in het lichaam en bevat veel suiker (lactose). Veel blanke mensen zijn in de loop van de tijd wel aangepast aan de lactose (het wordt met behulp van lactase omgezet). Maar daarom is het nog niet gezondheidsbevorderend! Het bevat veel antibiotica en groeihormen (niet bio-zuivel). De melksuiker lactose zorgt voor aanmaak van insuline. En het eiwit caseine irriteert de spijsvertering. In melk is geen goede verhouding van calcium en fosfor waardoor er juist calcium uit botten wordt onttrokken i.p.v. opgeslagen. Calcium haal je het beste uit zaden groene bladgroenten zeegroenten cacao boekweit radijs noten broccoli zalm kool waterkers pijnboompitten, boerenkool asperges eieren ETC!!
  4. Transvetten (onverzadigde vetten bij verhitting. Gebruik bij verhitting kokosolie of roomboter/grasboter. Koud: olijfolie)
  5. Vet vlees (waaronder varkensvlees) Bioindustrie vlees bevordert ontstekingen in de mens. In vlees van dieren die bewogen hebben zit het vet door de spier (gezondheid). In vlees van dieren die hebben stilgestaan (bioindustrie) ligt er een vet randje op het vlees (zorgt voor afbraak). Varkens zijn alles eters dus dit vlees bevat veel gifstoffen.
  6. Fructose. In natuurlijke vorm van vruchten is het gezond mits in juiste seizoen en met de hele vrucht wordt gegeten.
  7. Soja heft een goitrogene werking, wat schadelijk is voor de schildklier. Zelf eet ik wel af en toe peulvruchten en gebruik ik af en toe soja melk. Voor vouwen is dit minder een problem dan voor mannen.
Advertenties

2 comments

  1. Wauw! Wat lees ik met plezier jou blogs. Kei leuk! Ga zo door meid, ennéh.. ik blijf je volgen, met vragen weet ik nu wel waar ik wezen moet! haha! X

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s