Juice! Sneak peak!

20140127-140543.jpg

Ach ja. Ik heb een sapcentrifuge. En inderdaad, bij het ‘juicen’ middels een sapcentrifuge wordt er door het snelle ronddraaien veel warmte opgewekt wat er voor zorgt dat waardevolle stoffen verloren gaan. Daarnaast komt er erg veel zuurstof bij de sappen en vitamientjes, waardoor ook wat waardevolle stoffen hun werking verliezen (oxidatie). Daarom moet ik mijn sapje gewoon direct opdrinken nadat ik al mn groentes erdoor heer heb geknald :-). Ach, vind ik niet zo een probleem. Het blijft stukken beter dan de gekochte groente- en fruitsapjes uit de supermarkt.

Heb je echter een slowjuicer; een apparaat dat van groenten en fruit sap maakt met een veel lagere snelheid bij het persen. Vandaar de naam slow; groente en fruit wordt langzaam geperst. Er ontstaat hierbij bijna geen warmte waardoor waardevolle voedingsstoffen uit de vruchten en de groenten blijven bestaan. Je ziet het verschil ook in kleur en smaak, een langzaam geperst sapje wint het op beide fronten. Daarnaast komen de stofjes minder in aanraking met zuurstof en kan je het sap dus 48 uur (mits afgesloten en koel) bewaren zonder verlies van waardevolle stoffen. Dit ding maakt ook een stuk minder lawaaaaaai dan een sapcentrifuge… Maar zijn wel RETE duur (zo een paar honderd euro). En schoonmaken is ook niet echt een pretje.

Eigenlijk liefst dus een slowjuicer. Maar vriendlief ziet me aankomen. M’n portemonnee ook. Gaat helaas niet lukken. Bovendien weet ik dat het ook belangrijk is om je voeding te ETEN..kauwen! Met name met fruit is dit van belang. Als je een gehele vrucht eet, krijg je naast alle vitamientjes ook de vezels binnen (die je anders wegperst). Deze vezels vertragen de maaglediging en daarmee zorgen ze er voor dat de opname van glucose in het bloed eveneens wordt vertraagd. Daarom stijgt het glucose gehalte in je bloed niet te snel en zal er dus niet snel insuline worden afgegeven. Oftewel; je krijgt niet een energie TOP (aanmaak insuline, met alle gevolgen van dien) en daarna een energie DAL. En als je je verder verdiept (ik zal heus een stuk schrijven over suiker-insuline-vetopslag-belang van stabiele bloedsuikerspiegel, wordt vervolgd!) wil je dit zo veel mogelijk voorkomen. Middels kauwen maak je ook enzymen aan om voeding te verteren en er zijn nog meer dingen waarom gewoon kauwen van je voedsel prima is.

Maar toch, soms is zo een sapje fijn :). Vind het heerlijk en je krijgt een grote variëteit aan groente binnen (ik juice nooi fruit eigenlijk! om bovenstaande redenen en omdat ik eigenlijk gewoon zo veel mogelijk groente wil eten op een dag..). Daarnaast is het makkelijk om je groente la te legen en gaat het lekker snel. Ik vervang echter nooit een maaltijd door sap.. sap is altijd iets extra :-). Lekker tussendoor. Zoals bovenstaande lekkernij: biet, wortel, komkommer, courgette, 2 stengels bleekselderij, sap van halve citroen en wat gember.

Koop of maak jij wel eens sap? En wat zijn voor jou redenen om het wel/niet te doen? 🙂

 

3 comments

      1. Iris! Ik hoorde gister iemand die rauwe bieten in de blender gooit! Kan dus wel! (Y)

Geef een reactie

