Strong people lift others up

Het is makkelijk om even lekker te20140122-083459.jpg zeuren. “Ja, als mijn pappie alles betaalde had ik ook wel zo een huis.” Of: “misschien is ze best intelligent hoor, maar die baan heeft ze sowieso aan haar moeder te danken!”

In de trein komt alles voorbij. Zo ook jaloezie. Of iets wat ik dan als jaloezie versta en waarbij ik dacht aan het psychologische begrip locus of control. Wanneer iemand een interne locus of control heeft, ben je er van overtuigt dat je zelf de verantwoordelijkheid hebt voor je succes of falen. Is er sprake van een externe locus of control, dan schrijf je resultaten (of het gebrek er aan..) echter toe aan zaken buiten je zelf. Situaties, omgeving, een rijke papa.

Nou is het zo dat wij eigen succes vaak toeschrijven aan onze eigen capaciteiten of talenten terwijl dingen die mis gaan dan weer niet door ons, maar door omstandigheden of door fouten van anderen worden veroorzaakt. De self-serving bias. Best handig, want het zorgt voor meer zelfvertrouwen. Beschermt je ego een beetje 😉 en zorgt ervoor dat je met persoonlijk falen kunt omgaan.

Kijken we naar anderen, dan hebben we de neiging situationele factoren (zoals een moeder die al in een bedrijf werkt) te overschatten. En onderschatten we persoonskenmerken (zoals intelligente of de eigenschap harde werker). De attributiefout. Deze kom ik regelmatig tegen in het sportcircuit tijdens de eeuwig opdoemende vleeskeuring. Heeft iemand anders een prachtig strak afgetraind lijf, dan zal zij (het zijn toch wel voornamelijk vrouwen die ik dit onderling hoor doen ;)), wel goede genen hebben. Ja, “ze eet ook echt veel crap en slecht hoor!” (“En ze komt ook maar 1x in de week!”) ( 😉 ).  Is er bij henzelf een teken van progressie zichtbaar, dan komt dat “omdat ik zo’n doorzetter ben en er retehard voor werk!!” Uhu. Ik denk dat we allemaal ons handje mogen opsteken, we pogen allemaal op een soortgelijke manier in een soortgelijke situatie een goed gevoel te behouden of te behalen. Ik in ieder geval wel.

Ook denken we onderscheid te kunnen maken in het verklaren van ons eigen gedrag en dat van anderen. De actor-observer bias. Negatief gedrag van anderen wordt voornamelijk veroorzaakt door interne factoren. Maar negatief gedrag van onszelf ligt aaaaaaaabsoluut aan externe zaken. Mist hij de bus, dan is hij in zijn wezen gewoon een slome treuzelaar. Mis ik de bus, dan was die stomme bus “echt gewoon te vroeg man!” ;-). (alhoewel ikzelf inmiddels wel weet dat voor mijn ik helaas iets met treuzelaar geldt…^^ ).

Bam! Je kunt de rol van actor of van observer aannemen. Zo kan het dus ook zijn dat je, als er iets goeds gebeurt, bijvoorbeeld het behalen van een tentamen, dit toeschrijft aan omstandigheden (‘ja maar het waren ook helemaal geen moeilijke vragen en ik had geluk dat ik precies het goede stukje had gelezen’). Of er gebeurt iets niet zo goed; je haalt het tentamen niet, en je zoekt de oorzaak binnen jezelf (‘ik had ook echt niet goed genoeg geleerd’). Zoals jullie begrijpen, werkt dit laatste niet zelfvertrouwen bevorderend en is het niet echt een boost voor je ego.

Na heel wat omzwervingen komen we dan eindelijk bij wat ik jullie vanmorgen wilde vertellen. Maar ik vertel graag met achtergrond. En eveneens met internetverbinding. Laat deze gekke attributiefouten niet met je sollen. Sta toe dat ze je de waarheid iets mooier voorschotelen dan dat zij is en hou je zelf soms lekker voor de gek.

Laat je niet gek maken door jaloerse gedachten. Herken ze. Zwaai ze uit. Blaas ze weg. Eenmaal opgemerkt kun je er namelijk wat mee. Laat het je motiveren. Ga harder werken. Wees dankbaar en blij; het zorgt ervoor dat jij je doel duidelijker voor ogen hebt.

Want dat wil jij ook.

Laat mensen die beter zijn in iets waar jij beter in wilt zijn, je inspireren en je aanzetten tot meer. Maakt niet uit of het nou gaat om talenkennis, de hoogte van je bankrekening, lichamelijke vormen, manier van omgaan met tegenslag, of hoe je liefde naar elkaar uit. Haal jezelf niet onderuit. Probeer niet hun doel te behalen, maar zie je eigen kleine stapjes naar het jouwe. En merk je dat anderen tegen jou opkijken? Wees dan een inspiratiebron. Wees zacht en straal uit dat alles haalbaar is. Wees je bewust hoe jij anderen kunt beïnvloeden. Want ‘strong people dont put others down, they lift them up‘.

2 comments

    1. ah dank Tamara! O.a. ook geïnspireerd door jou! Ondanks zieke kinderen, moeders, kiesjesdiepesten of veeltelangestudiedagen… Do what you want, live your dream and go get it!!

Geef een reactie

