Boekenwurm

20140123-092425.jpg

Boekenwurm. En fruitmonster. Zo op t oog niets met elkaar te maken. Maar m’n hart vult zich van beide. Vroeger.

Als klein meisje verslond ik boeken. Of boekjes eigenlijk natuurlijk. Bianca is t eerste dat me invalt. Eeuwige paarden avonturen. Maar niet alleen paard. Het was ‘vriendschap, liefde en loyaliteit aan alles wat met mens en dier te maken heeft. Een meisje heel zelfbewust met een doel voor ogen.’ Yvonne Bril verwoordt het zelf zo en ik denk dat het voor mij alles treft.

Paardenboeken. Meisjesboeken. Maar ook Sietske en Hielke waren m’n helden. Rijen dik. Boeken over natuur (ik herinner me een reeks over water en bos, met plaatjes voel elementen en al). Boeken waar je van leert zonder dat je het door hebt. Boeken van Paul van Loon (meester kikker!!!) Iets later a-les van Carry slee.

Enzovoorts.

Me inleven. Me afsluiten. Ook toen al verzoop ik bijna in een boek. Niet dat ik destijds gedachten weg waaien wou, maar blazen deed het wel. Tegenwoordig zet ik dat effect wel eens bewust in.

Lezen doet me denken aan vakanties die eeuwen lijken te duren. Dagen zomaar echter zo voorbij. Verlezen.
Of aan de kussens die ik savonds laat bijna in brand stak. Na tig waarschuwingen dat het licht uit moest, was een kussen over het hete lampje DE oplossing. Ja toch? Zo zag je het niet op de gang. (En ik dacht dat alleen ik het rook). Destijds had ik nog geen telefoon dat als bedlampje dienen kon, maar na dit incident verstopte ik wel zaklampen onder m’n matras.

Altijd bleef ik lezen. Over leuk. Over nieuw of veel te spannend. Papa’s vogeltje Pietie verhalen overnieuw. Vroeger voor t slapen gaan beleefde dit vogeltje spontaan bedachte avonturen. Vooral iets met rolschaatsen staat me bij. Die keer dat ik een stapeltje papieren ontdekte toen vaders een paar nachten niet aan m’n bedkant zitten kon. Ik wilde dat ik ze allemaal beschreven had.

In een studietijd verging me ietwat het plezier. Of de tijd. Was het excuus. Ellenlange Engelse teksten dreunde ik, markerend, tot diep in de nacht. Wie leest er nou voor de lol?

Heel graag! Ik! Ik! Jaaaa pretty please?!

Ik weet dat ik er blijer van word. Slimmer. Gelukkiger. Gezonder. En het kan zomaar zonder data of wireless apparaat. (Hmhm, ik wil knisperende bladzijden verkreukeld door je slaaphoofd en druppels thee).

Toch overweldigt de elektronische wereld me soms wat. En vind ik mezelf tijd verdoen achter zo een schermpje. Blogs lezen vind ik fijn. En helemaal dikke prima Β ;-). Maar ook ik val soms voor social media, uitzending gemist, fotosvanmooiemensen en al dat.

Het is niet dat ik moet. Of dat ik denk dat iemand het verwacht. Anders dan ikzelf. Maar veel lezen wil ik :-). En dan met een mmmm ik onthoud dit blik. Daarom zal ik onder de categorie ‘boeken’, een beschrijving geven van boeken die ik lees. Zegt niet dat ik niet meer boeken lees. Of nu ineens heel veel. Leuk. Stom. Veel te langdradig of een uitbundig inhoudelijk verslag van informatieve boeken waarvan ik poog wat op te steken.

Lets read.

Oh en wat betreft het fruitmeisje..onder de categorie voeding zal ik aandacht besteden aan de evaluatie van haar.

3 comments

  1. Wat herkenbaar…ik lees ook heel erg graag….van mooie (dure) tijdschriften tot heerlijke boeken waar je helemaal compleet alles om je heen vergeet en niet wil dat dit boek ooit eindigd. Vaak moet ik ga het lezen van een boek weer op aarde landen…ben benieuwd naar je boeken….

  2. Ja! Lezen! Love it!
    Dol op detectives, hoe gruwelijker hoe beter πŸ˜‰
    Ben nu bezig met de nieuwste Karin Slaughter. En als ik een boek uit heb moet ik soms echt op adem komen…tis net beasting die spanning…!

Geef een reactie

