Vlees?

Yes. Vlees! Wel niet? Veel weinig? Bio? Scharrel? Wat dannnnnn?!

Zelf ben ik een jaar of twee vegetarisch geweest. Mijn ouders zijn vegetarisch en ik als puber kon me daar helemaal bij aansluiten na het zien van gillende biggetjes. Of van koeien met van die lege ogen. En dan zo’n prik. Verder vond ik het vak verzorging altijd best heel leuk.

Maar daarna kwam ik in aanraking met vooralvleesetende familie waar ik -verlegen zijnde- dan toch mee at.
En zo sloop het vlees eten er weer een beetje in. Ik word echter nog steeds tot op m’n botjes geraakt als ik denk aan de bio-industrie… de leefomstandigheden voor de dieren die wij denken nodig te hebben. (Of bv. de gevolgen van alle CO2 uitstoot..).

Maar hebben we vlees nodig?
We denken dat we vlees moeten eten voor de proteïnen. Maar brocoli bevat meer eiwit per calorie dan een steak (trouwens ook meer calcium dan melk en meer vitamine C dan een sinaasappel…). En ook groene bladgroenten, noten, kiemgroenten (als alfalfa), pitten, zaden, zeewier of granen (bv. quinoa) zijn voedingsmiddelen rijk aan eiwitten.

Daarnaast vergroot vlees de kans op kanker, osteoporose, versnelde veroudering en nierziekte…. (volgens Kris Verburgh in de voedselzandloper)

Zonder vlees kunnen we dus nog voldoende eiwitten binnenkrijgen. Plantaardige proteïne zijn bovendien gezonder dan dierlijke, omdat deze minder methionine bevatten. Kort door de bocht, maar een lage methionine inname remt de eiwitproductie in het lichaam. Uhu, word ik als sporter met het doel kneitersterk te worden niet heel enthousiast van. Maar met minder eiwitproductie leef je langer. Fact.

Plantaardige proteïne bevatte ook minder zwavelhoudende aminozuren, die het bloed verzuren. Om verzuring tegen te gaan wordt calciumbicarbonaat onttrokken aan het skelet. Hoe meer je bloed verzuurt, hoe meer je je skelet verzwakt en de kans op botontkalking (osteoporose) toeneemt…

Verder zijn plantaardige eiwitten niet omgeven door verzadigde vetten en de ontstekingsbevorderende omega 6 vetzuren…

Dus naast de morele, toch ook best een paar lichamelijke redenen om vlees te laten staan. Toch is het verstandig wel vlees te eten, omdat het ook veel belangrijke (en unieke) stoffen bevat (zoals zink, ijzer, vitamine b12, creatine en carnosine).

Let dan op de kwaliteit van het vlees. Vroeger scharrelden onze biefstukjes in de weide en voedden zich met gras. Door de vele beweging werd het vlees met veel spier (i.p.v. vlees vooral bestaand uit vet..). Het vee van nu eet mais, tarwe en gemalen voer en beweging is voor weinig aan de orde.

Het lichaam van mensen die vlees van niet grazende koeien eten, bevat 15-40 x meer omega 6 dan omega 3 verzuren.

In eieren van kippen die mais als voeding krijgen, is de verhouding omega 6-omega 3 20:1. Bij scharrelkippen is verhouding 1:1…

Nog niet gesproken over de antibiotica die varkens, koeien en kippen krijgen om beschermd te zijn tegen infecties.
Tegenwoordig zijn bij ons mensen steeds minder antibiotica effectief. En op een gegeven moment werken zelfs de meest agressieve antibiotica niet meer. We sterven dan aan een niet te stoppen infectie.

Bovendien… Biggetjes die niet zo vroeg van hun moeder worden weggehaald (om zo snel mogelijk zo vet mogelijk te worden) zijn even goed bestand tegen infecties als ze geen antibiotica krijgen, omdat hun immuunsysteem dan beter rijpt….

Ik ben goed gelovig en vertrouw mijn bronnen (voedselzandloper, oersterk, oergondisch genieten e.d. boeken), maar zoek voor je zelf uit of je dit allemaal wilt aannemen of dat je zelf onderzoeken wilt zien. En daarna natuurlijk wat je met die informatie doet. :-). Ieder kiest zelf wat hij wel of niet wilt eten, om zijn eigen redenen. Ik ben er echter van overtuigd dat kennis en informatie je helpt bij het maken van die keuzes.

Eigenlijk eet ik zelf bij twee maaltijden per dag wel vlees of vis.. De laatste tijd wel steeds vaker vis (forel is m’n nieuwe ontdekking! Maar zalm blijft favoriet) maar nog steeds is mijn inname redelijk hoog als ik al die informatie bekijk. Wel eet ik voornamelijk gevogelte en vrijjjjwel altijd biologisch. Uhu. Afschuwelijkveelteduur. Maar toch. Minder shit in m’n voeding (uh,lijf!) heeft me zoveel voordelen gegeven dat ik het er voor over heb. Maar door die kosten zijn mijn porties wel al stukken kleiner dan voorheen :). Daarnaast probeer ik op verschillende manieren zoveel mogelijk verzuring tegen te gaan (hierover later meer?). Ook zorg ik door bv. visolie voor een goede omega balans. Toch eet ik ook (afgezien van het alkalische verhaal) erg veel groentes.. En krijg dus daarmee waarschijnlijk behoorlijk wat plantaardig proteïne binnen.

Misschien iets minderen in vlees dus toch. Lichamelijk voel ik me echter fijn (en sterrukkk 💪) bij deze inname en ik vind het fijn dat vlees me een geruime tijd een gevuld gevoel geeft. Zo nu en dan maar eens een dagje geen vlees is m’n plan. Maar nu bak ik eerst een kalkoentje ^^.

Hoeveel vlees eten jullie? En biologisch? Wel/geen varkensvlees? En waarom wel of niet?

2 comments

  1. Goed stukje weer! Ik ben zelf soms nogal in strijd met vlees. Idd als je ziet wat eraan vooraf gaat voordat t op ons bordje ligt. De afgelopen maanden tijdens mn zwangerschap heb ik een afkeer ontwikkeld ;)… Als ik al n hap nam brrr. Benieuwd hoe dat straks zal gaan. Hopelijk pak ik mn oude betere (minder Hollandse ;)) eetpatroon weer op. Ligt natuurlijk helemaal aan mezelf als die hormoontjes weer uitgewerkt zijn! Minder vlees is uiteraard niet verkeerd 🙂

    1. :-). Hihi ben benieuwd of je smaak dan weer verandert Kim! Nu eerst mr zaak dat de kleine meid komt en je daar lekker van kunt genieten. Volgt daarna je eetpatroon wel weer. En! T volgende issue.. Hoe voed je je kind? 🙂 ga jij ons vasttt veel over vertellen :-). Succes meid! Xxxxxx

Geef een reactie

