No better way to start your day; HIIT (en ontbijt)

Okeeee, het voelde wel eens beter. Iets met fit enzo. En een loopneus. Maar lekker was het wel. Een week ziekte heeft m’n uithoudingsvermogen geen goed gedaan, dus ik probeer dat weer een beetje op te krikken. Geen ellenlange cardio sessies; hahaaaa ik lach m’n oude -fat ass cardio syndrome zelf- toch even uit. (Hierover later meer! Ik zal hier een link toevoegen naar uitleg van deze workout die goed voelt maar waarmee je niet zo veel lichamelijk succes boekt). Noppes, langer dan 25 minuten sta ik niet meer op de crosstrainer, fiets of stepper. Als ik dat al haal.

Maar ik vind het wel heel belangrijk dat mijn uithoudingsvermogen hoog is. Op die manier hou ik lessen van gritt, beasting of t leven šŸ˜‰ vol. Niet uitgeput na een paar trappen, sprintje naar de bus of met iemand achterop de fiets door de Ebbingestraat.

Dus doe ik HIIT; high intensity interval training. Dit houdt in dat je normaal tempo afwisselt met maximale versnelling. Of deze versnelling als je wilt zelfs wisselt met complete rust. Het gaat er om dat je je hartslag even compleet door het dak trapt (of rent) (of fietst) (of…ja loes, ze snappen m).

Interval staat eigenlijk voor een pauze tussen twee gebeurtenissen in. In een interval training hou je dus eigenlijk even een moment rust, om vervolgens weer het maximale onder uit de kan (het lijf xD) te halen. Een HIIT training duurt zo tussen de 10-20 minuten. Je start met een korte warming up (zowel lichamelijk als mentaal ;-)) waarna je bijvoorbeeld 50 seconden normaal tempo aanhoudt om daarna 30 seconden MAXIMAAL te rossen. Rausen. Knallen. Gaaannnn!! Hoe je het noemen wilt; los zul je. Daarna kom je 50s weer een beetje bij en net als je je ademhaling weer te pakken hebt…. Komt ie weer! Geef niettt op voor die 30s om zijn. Het gaat om het maximaal haalbare. Je zult niet elke x dezelfde snelheid halen. Je zult langzamer gaan dan je van te voren (ooooit ;-)) gedacht had. Maar je stopt niet.

Dat dus.

Onderschat niet wat voor t oog zo kort lijkende tijd met je ademhaling en je lijf doet. Als je deze training goed uitvoert, ben je na 20 minuten compleet buiten adem en druipt het zweet waar het niet gaan kan. (Even afvegen voor de volgende he vriendjes).

Deze manier van trainen heeft een paar voordelen. Je metabolisme gaat omhoog (oftewel je verbranding gaat net n tikkie sneller, eet je hetzelfde maar loopt je motor harder? dan verbrand je meer vet). Dus blijkt een interval training niet alleen de calorieĆ«n te verbanden met de activiteit an sich (zoals lange duur cardio) door die korte maximale inspanning schroef jij je motor de hele dag erna omhoog. Daarom hoef je je echt niet zorgen te maken dat het apparaat nu ‘maar’ 100 calorietjes weergeeft I.p.v. de 500 gebruikelijke als je n uur wat heen en weer beweegt op datzelfde apparaat. Het lijkt minder, maar heeft een weergaloos groter effect.

Niet alleen op de verbranding. Hiit zorgt ook voor een optimale hormoonproductie. Het versnelt de productie van het groeihormoon. Het zorgt voor spiergroei. En een conditie waar een goede postbode u tegen zegt. (En t achterna rennende hondje ook).

Tijdens HIIT spreek je gedurende een relatief lange tijd je anaerobe stofwisseling aan (je put je zelf uit). Google vertelt dat er dan meer melkzuur wordt opgebouwd dan dat je lichaam kan verwerken (ik als ervaringsdeskundige zeg; je voelt je benen ZO zwaar worden en ‘vollopen’ dat je gewoon weg niet meer kunt) (maar melkzuur klinkt interessant ;-)). Uiteindelijk is het idee dat je lichaam niet voldoende heeft aan de zuurstof die je inademt waardoor het andere stoffen moet aanspreken om zuurstof op te kunnen nemen. Spiervezels worden getriggert…. BAM!

Tip voor van die enthousiaste mensen die altijd sneller langer vaker meer willen. Haal goed adem!!! Je spieren hebben zuurstof nodig. Hoe eerder de zuurstof op, hoe eerder verzuurd. Hoe eerder je lichaam (en dus jij..) afhaakt.

Conclusie! HIIT is ideaal om je conditie te vergroten, af te vallen en spieren op te bouwen. En vergeet niet dat je er mentaal super sterk van wordt. Mits je doorzet he. Maar dat geldt voor de lichamelijke gemakken ook. 1-2 x per week 10-20min HIIT werkt beter dan 3-4x in de week 45 minuten…. So you know ;-).

Een van m’n favoriete HIIT training is de tabata swing. Tabata staat voor het tijdsinterval; 20s werken 10s rust. 4 minuten lang. Dit kan je met elke oefening doen dus ook zonder materiaal (burpees, pushups, airsquats, lungejumps (auh!) crunches, etc etc. Het effect ervaar je vanzelf.

Vanmorgen pakte ik echter de schuine crosstrainer: 15 minuten lang 25s maximaal en 35s normaal tempo, waarna ik weer 25s kapot ging en met dichtgeknepen ogen m’n hoofd bewoog op de beat van like mike. Nee, mooier word je er niet van.
Daarna trapte ik een stuk of wat verdiepingen omhoog (5 minuten.. Max. Stomme trap). En deed ik tien minuten core werk.

Douchen.

Ontbijt.

Lalalalalala! Fan van havermout! Oats. Fan van courgette; zuchini.
Liefde aan zoats. Je snapt m, combineer de boel.
50gr havermout, 100 gram geschaafde courgette. Koken in water en een klein scheutje kokosmelk. 1 ei erbij, zachtjes roeren. Van het vuur. Af laten koelen tot eetbaar. Blauwe besjes, druiven wat nibs, nootjes en.. Rauwe cacao erdoor. Chocolat bliss!! Eerst n stuk komkommer kauwen voor de enzymen (vertering) ennnnnn genieten maar :-). Hap voor hap, bewust enzo. Ik zorg altijd voor voldoende vet bij een koolhydraatrijke maaltijd (als havermout of rijst oid). Daarom voeg k nootjes toe. Soms ga ik los met dat excuus en volgen chia zaadjes hennepzaadjes en losse kokosrasp ;-). Maaarr de kokosmelk bevat ook vet en het ei niet te vergeten :). (Voornamelijk in de dooier maar gooi deze niet weg! Daarmee onthou je je lichaam van allemaal goeie goedjes!) (ook iets met later meer).

20140113-231110.jpg

Een heus powerontbijt waar ik een paar uur flink op door kan :-).

En ja ik weet het. Licht cardiovasculair m’n ….. En nee het werd er idd niet beter op. Bonk hoofd bonk. Morgen RUST. En zoats. Met vanille kaneel en kaki! (Foodie) (Doag!)

20140113-231036.jpg

Advertenties

2 comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s