Bezoek je eigen begrafenis

Al sinds mijn studie psychologie ben ik geïnteresseerd in de Acceptance and Commitment therapy (ACT, wat je uitspreekt als 1 woord; ekt). Een vorm van gedragstherapie ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes,zo rond 1990. Het is verwant met andere vormen van de derde generatie gedragstherapie (zoals de mbct mindfulness based cognitieve therapy. ook al zo leuk!!!)

Het verschil met de cognitieve gedragstherapie is dat ACT probeert de relatie die je hebt met je gedachten te veranderen. Niet de gedachte veranderen, maar de functie van die gedachte. Er wordt veel gewerkt met aandachtgerichte oefeningen (mindfulness), metaforen (kan ik m’n lol op ;-)), humor, ervaringsoefeningen en de therapeutische relatie. Wat gebeurt er hier en nu in de kamer. (En wat zegt dat over ons).

Je probeert je te richten op zaken die je direct kunt beïnvloeden (ipv controle proberen te krijgen over iets wat niet direct te beïnvloeden is zoals emoties en gedachten). Bereid zijn strijd los te laten en te accepteren wat is. Met aandacht in het moment. En vriendelijkheid en respect als richtlijn voor je handelen.

En je afvragen waar je voor staat in het leven. Wat doet er echt toe? Een methode die binnen de ACT regelmatig wordt toegepast om hier achter te komen, is de begrafenis methode.

Om welke dingen wil jij herinnerd worden bij je begrafenis?

Beeld je in dat je op je eigen begrafenis kunt zijn en alle mensen kunt zien die er zijn. Hoop je dat er veel mensen zijn? Wil je dat ze in het zwart zijn? Verdrietig en publique? Of wijn drinkend toosten op je leven. Jouw leven. Wie hoop je dat eriets gaat zeggen. En vooral. Wat hoop je dat er gezegd wordt?

Zo ook; waar ben je naar onderweg. Wat vind ik nou heel belangrijk. Wanneer voel ik mij voldaan.

Ondanks dat ik de laatste tijd denk dat ik carrière loon en al dat toch best hoog heb, vallen niet werk gerelateerde woorden me als eerste in. Geliefd. Warm. Altijd attent. Zorgzaam. En dat keer 100. Eerlijk. Puur. Maar ook daar komen ze toch; hard werken, doorzetten voor wat je wilt. Intelligent (uhu, ik wil allesss weten. En vertellen. Net zoals ik als klein meisje aan m’n papa alles vroeg. En hij alles wist.) (of zoals mijn schoonpapa* vertellen kan) Alles. Aanzetten tot denken. Ik hoop dat ik mensen kan inspireren over hun eigen leven te denken en op basis daarvan keuzes maken. Niet omdat ik het vertel, maar opdat ze door mij zelf bedachten. Ik wil ook onafhankelijk zijn. Goede moeder. Zo een dochter. En de allermooiste beste vrouw.

En ACT therapeut? : ) (zeker een afgrond.. Een berg heel hoog. Een ga je angsten aan. Een leer dat je gelijk bent. Genoeg lef hebt)…..

of sportpsycholoog? Of stukjes schrijven? Presentaties geven? Onderzoek doen? (Dat wil ik eigenlijk alleen maar om het onderzoek, dat je dan gewoon promoveert enzo) (wajoe!) Of voedingsdeskundige? Of huismama?
.
.
.
.
.
. . . . . . . . . . . . . . . .  : )

*ik heb er twee. En hoewel ik denk dat ze beiden alles binnen hun machte hebben, doel ik op de een die zich binnen vertel bereik bevindt. 
Geef een reactie

