Bijna beter = erwtensoep

20140110-143738.jpg

Ze is wakker! Ze is beneden! Aangekleed en al! En ze eet zelfs echt zelf (met liefde) bereid eten :-). Welcome back!

Erwtensoep zo simpel as it can be :-).

Zakje spliterwten samen met +- 400 gr spek (als je wilt) koken in 2 liter water. Ik voeg altijd minstens 3 laurierblaadjes toe omdat ik hou van de diepe houtachtige smaak.

Ongeveer 40 minuutjes koken. Je weet het heus wel maar tip; roer vaak.. Niets viezer dan aangebrande stukjes in je soep (niets ongezonder ook). Tip 2; laat je erwten eerst wellen in water en schep zo veel mogelijk schuim uit de pan van t wateroppervlak. Iets met zeepachtige stoffen waar ik in n andere blog meer over zal vertellen. Voor nu onthouden; daar wil je zo min mogelijk van. Wellen en scheppen dus.

Na 40 minuten koken roeren koken roeren, voeg ik 3 winterpenen in stukjes, stukje knolselderij (1/3), 2 prei en wat selderij (blad) toe.

En keltisch zeezout. Ik hou van lekker zout, dus strooi er best wat door. Met ‘gewoon’ keukenzout moet je oppassen.. Daar krijgen we over t algemeen veel te veel van binnen op een dag (en zo veel natrium wat o.a. bloeddrukverhogend kan werken). Keltisch zeezout bestaat in tegenstelling tot gewoon tafelzout niet uit 2, maar uit zo’n 80 mineralen, waaronder kalium. Kalium kan de bloeddrukverhogende werking van natrium opheffen. Onder andere. Werkt ook goed in het ontgiften van het lichaam en schijnt ook bij verschillende allergieën te werken (heb ik zelf geen ervaring mee). Maar goed, flink wat korrels Keltisch zeezout. Peper. Ook.

Half uur pruttelen (en roeren!), laurierblaadjes vissen en serveren. Bega niet mijn eeuwige fout… Het heeft flink lang gekookt dus het is HEET…..

No magic 🙂 zelfs niks speciaals geen geheime ingrediënten of iets. Niks a la Loes. Maar vooral geen zakjes of bouillonblokjes/pakjes.. :-). Is dan toch weer wat van mij :). Geen aardappels ook. Of roggebrood.

Smaakt extra goed na een week ziekte! (Zelfs als je hoofd stiekem nog wat bonkt).

Geef een reactie

